ادامه حواشی درگذشت کیارستمی

جمع‌آوری امضا برای محاکمه داریوش مهرجویی

در حالی که نزدیک به 2 ماه از درگذشت کیارستمی می‌گذرد و پرونده بررسی علت مرگ وی در مراجع مربوطه در حال رسیدگی است؛ برخی واکنش‌ها و اظهار نظر‌های گاه و بی‌گاه باعث تشدید اختلاف بین جامعه هنری و پزشکی کشور شده است.
کد خبر: ۹۴۱۲۱۸
جمع‌آوری امضا برای محاکمه داریوش مهرجویی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس سه شنبه 22 تیر ماه بود که مراسم یادبود عباس کیارستمی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

اما حاشیه‌های برگزاری این مراسم با توهین های داریوش مهرجویی به جامعه پزشکان کشور آغاز شد و همچنان ادامه دارد. دعوایی که برخی آن را نشات گرفته از تقابل جایگاه اجتماعی هنرمندان و پزشکان می‌دانند و معتقدند که هنرمندان مرگ کیارستمی را تنها بهانه‌ای برای تخریب پایگاه مردمی پزشکان قرار دادند و از این فرصت برای تسویه حساب‌های کهنه استفاده کردند.

توهین مهرجویی به پزشکان
داریوش مهرجویی با عتاب و خطاب دادن جامعه پزشکی، آنها را مورد توهین‌ها و تهدید قرار داد. صحبت‌های که شاید با توجیه و پوشش اندوه درگذشت یک دوست قدیمی و همکار از زبان هنرمندان مطرح شد، اما باعث کدورت خاطر بسیار از دلسوزان نظام سلامت کشور شد.
البته ماجرا به همین جا ختم نشد و با موضوع اظهارات تند حامد بهداد ادامه پیدا کرد، بهداد در نامه‌ای خطاب به پزشکان نوشت: اینکه شما ما را دشمن خود فرض کرده‌اید، ناشی از نگاهی پر از ترس و تبعیض است و اینکه آن را سازمان یافته خوانده‌اید، احساس خطری است که قدرت‌طلبی و اقتدارگرایی، در پشتِ نقابِ هر پزشک می‌کند. و همه این تلقی از سرِ بی‌رحمی و عافیت‌طلبی و خودپسندی است و همه سراسر قصور. اینکه اسرار پزشکی را در اختیار خانواده کیارستمی یا هر دیگر خانواده قرار نمی‌د‌هید و یا اینکه مهرجویی را در حدّی نمی‌دانید که چه و چه... از نگاهِ خودپسندانه و طبقاتی شماست.


حامد بهداد و تلاش برای تخریب چهره پزشکان

همچنی بهداد با برپایی تجمعی در مقابل بیمارستان جم سعی در ادامه دار کردن این ماجرا داشت و البته به همین هم اکتفا نکرد و با اظهار نظر های پی در پی آتش این اختلاف را همچنان روشن نگه داشت. در آخرین اقدام نیز در روز پزشک با وارونه قرار دادن عکس بوعلی سینا در صفحه مجازی اش روند تحقیر و توهین را ادامه داد.

موج سواری بهداد در جریان کیارستمی

البته محمدی متخصص دندان پزشکی معتقد است که حامد بهداد به دلیل مشکلات شخصی آتش بیار این معرکه شده است و وی اصلا دغدغه جامعه هنری و فوت کیارستمی را ندارد و این حرکات وی را نوعی موج‌سواری می‌داند.

البته این اقدامات با واکنش‌هایی از سوی جامعه پزشکی کشور همراه بود. از پروفسور رادیولوژی که سعی در آرام کردن اوضاع داشت و جامعه هنری را به حفظ آرامش و تجدید نظر در اظهارات عجولانه‌شان دعوت کرد تا پزشک ارتوپد بیمارستان جم که با در دست گرفتن پلاکاردهایی، مهرجویی را با القاب تعجب برانگیزی خطاب کرد.

درخواست پزشکان برای برخورد قضایی

حال در آخرین واکنش جامعه پزشکی اقدام به برپایی کمپینی برای مقابله با اینگونه رفتار‌های کرده است. پزشکان با جمع‌آوری امضا و نوشتن نامه‌ای به علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی خواستار پیگیری و برخورد قضایی با داریوش مهرجویی شده‌اند. البته در این نامه آورده‌اند که اگر برخورد مناسبی صورت نگیرد، پزشکان به صورت انفرادی از وی شکایت خواهند کرد.

متن نامه پزشکان که بر روی سایت پزشکان برای جمع‌آوری امضای الکترونیکی قرار داده شده است به این شرح است:

بسمه‌تعالی

ریاست محترم سازمان نظام پزشکی

جناب آقای دکتر زالی

سلام علیکم

اینجانبان جمعی از پزشکان و دندانپزشکان ایران عزیز اسلامی، از جنابعالی تقاضا داریم به عنوان متولی سازمانی که نماینده جامعه فرهیخته پزشکی است؛ علاوه بر فعال نمودن واحد حقوقی سازمان نظام پزشکی جهت برخورد اصولی و هدفمند با کلیه توهین کنندگان حقیقی، حقوقی و رسانه‌های مجازی و غیر مجازی؛ در خصوص اظهارات جناب آقای داریوش مهرجویی در مراسم ختم مرحوم عباس کیارستمی خطاب به جامعه پزشکی؛ به جرم توهین، تشویش اذهان عمومی، افترا و نشر اکاذیب؛ اقدام قضایی مناسب را در دستور کار قرار دهید. جامعه پزشکی کشور به رغم هجمه‌های انبوه عرصه‌های رسانه ای؛ ضمن درک تأثرات عمومی ناشی از، از دست دادن کارگردان فقید و به احترام آن مرحوم و برای جلوگیری از اخلال در امر کارشناسی پرونده ایشان و دادن فرصتی مناسب به جناب مهرجویی جهت عذرخواهی از جامعه خدوم پزشکی پس از فروکش نمودن تألمات روحی احتمالی آن واقعه؛ تاکنون سکوت اختیار نموده بود؛ منتها رسیدگی به عناوین مجرمانه در سیستم عادل قضایی جمهوری اسلامی ایران که همگان را در برابر قانون یکسان محسوب می‌شمارد، به یک هنرمند هرچند باتجربه و مشهور این اجازه را نمیدهد که به بهانه درگذشت عزیزی دیگر به جامعه پزشکی کشور با چنان الفاظی تند و بی سابقه حمله نماید. لذا کمترین انتظار جامعه پزشکی از جنابعالی آن است؛ همان گونه که سازمان نظام پزشکی به صورتی ویژه و سریع روند رسیدگی کارشناسی به پرونده مرحوم کیارستمی را آغاز نموده است؛ برای اقدام قضایی مناسب و عادلانه نسبت به اظهارات هتاکانه و به دور از اخلاق جناب داریوش مهرجویی، اقدامی عاجل و درخور را آغاز نماید؛ تا با رسیدگی عادلانه سیستم مترقی قضایی جمهوری اسلامی ایران با ایشان، من بعد بهانه هایی چون داغدار بودن که صد البته قابل درک است دستاویزی جهت احدی برای افترا، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بر علیه خدمت گزاران زحمتکش نظام سلامت نشود، که خدشه دار شدن اعتماد میان بیمار و پزشک، آسیب‌های غیر قابل انکاری را متوجه نظام سلامت و هم میهنان عزیزمان خواهد نمود. بدیهی است در صورت عدم اقدامی مناسب در این خصوص توسط تنها نهاد صنفی جامعه پزشکی؛ این حق جهت یکایک امضاء کنندگان این نامه بعنوان یک شهروند محفوظ خواهد بود، تا در نزدیک‌ترین دادسرای محل اقامت خویش حضور بهم رسانده تا با طرح شکایت نسبت به جناب مهرجویی از حیثیت حرفه ای و حقوق حقه و قانونی خود دفاع نمایند.


با تشکر و سپاس فراوان گروهی از پزشکان و دندانپزشکان ایران اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
رضا
-
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
۰
۰
مخاطب مهرجویی پزشكان بی مسئولیت و خطاكاره به بقیه پزشكان ربطی نداره كه بخوان شكایت بكنند در ثانی دل مردم از پزشكان زیاده خواه خونه كه پس از انقلاب اكثرشون پولهای زیر میزی از بیمار میگیرند و تو اروپا و آمریكا خرج میكنند.
نظر
-
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
۰
۰
دیگه وقتی مردم از فیلم در حاشیه خیلی استقبال می كنند و پزشكان مانع پخش ادامه این سریال می شوند و یا هرروز یه كلیپ جدید از قصور پزشكان و یا موارد دیگه تو فضای مجازی پخش میشه ، . باید این واقعیت رو قبول كرد كه در جامعه پزشكی كشور قصور و كوتاهی صورت میگیره و هیچ نظارت و محاكمه ای هم برای آن نیست و به خاطر همین این عكس العمل رو در پی داره . حالا حامد بهداد هم به قول این آقایان بعضی رفتارهاش عجیب و غریب هست اما دیگه در این حد هم نیست كه هیچی حالیش نباشه و حرف الكی بزنه . و یا مثلا بگیم كلا منكر قصور پزشكی بشیم و بگیم ایشون مشكل عصبی داره . این فكر و حرف اصلا منطقی نیست . ضمنا كافیه یه نظر سنجی در صدا و سیما بذارن برای بررسی عملكرد پزشكان كشور . این كه دیگه از نظر سنجی فوتبال و والیبال و خندوانه مهمتر هست و به سلامت مردم مربوط میشه بعد ببینند كه عامه جامعه چه نظری در این مورد میدن . كار خیلی ساده ای هست و مهم . چون به سلامت افراد جامعه مربوط میشه اگه راست میگن نظر سنجی بزارن . قبلش هم اعلان عمومی بذارن همه مردم ببینند . البته این جور كارا شجاعت میخواد چون ممكنه نتیجه اش خوشایندنباشه .
مرتضوی
-
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
۰
۰
راستش به نظر من هم یك جایی بایستی جلوی پزشكان متخلف گرفته شود.
البته همه‌ی ما می‌دانیم كه پزشك خوب و باوجدان كم نداریم ولی پزشك بد بی‌وجدان هم زیاد داریم.
چند وقت پیش بخاطر درد شكمی به بیمارستانی مراجعه كردم. تشخیص خودم این بود كه بخاطر خوردن ساندویچ مسموم شدم، چون بی‌نهایت به غذاهایی كه دوبار گرم شوند حساسیت دارم. وقتی بیمارستان رسیدم اتفاقاً شیفت پزشك اولی تمام شده بود، اما وقتی مرا در راهرو دید كه از دل‌درد به خودم می‌پیچیدم مرا به اتاقش برد و پس از چندتا سؤال گفت كه آپاندیسم عود كرده و بایستی سریعاً به اتاق عمل بروم. من اما خودم مردد بودم كه دوباره تأكید كرد كه نباید تعلل كنم. اجازه خواستم بیرون از اتاق تلفنی به بچه‌هام بزنیم. در حین شرح ماجرا و درخواست واریز پول از بچه‌هام بودم كه منشی پزشك دومی جلو آمد و آرام بهم گفت كه از من نشنیده بگیر و صبر كنم پزشك شیفت بعدی هم مرا معاینه كند. گوش دادم و منتظر ماندم پزشك بعدی كه آمد اولین نفر رفتم سراغش و پس از معاینه دستور سونوگرافی و آزمایش برام نوشت. وقتی با برگه‌ی آزمایش از اتاق آمدم پزشك اولی هنوز در راهرو بود و جلو آمد و گفت كه با اتاق عمل هماهنگ كرده است و نباید فوت وقت بشود. در دلم از دلسوزی ایشان نسبت به خودم ممنون بودم اما از طرفی می‌خواستم حالا كه پزشك دومی آزمایش داده، بعد آزمایش به اتاق عمل بروم. نتبجه‌ی آزمایش رو قرار شد نیم‌ساعت دیگه بهم بدن. در این فاصله به اتاق سونوگرافی رفتم كه آنجا بهم گفته شد چیز خاص مشكوكی نیست و بایستی منتظر نتیجه آزمایش باشم. چون كمی درد داشتم در اتاق مجاور روی یكی از تخت‌ها خوابیدم كه خوابم هم برد. وقتی بیدار شدم هیچ دردی احساس نمی‌كردم. نتیجه آزمایش رو هم گرفتم رفتم پیش دكتر دومی كه تشخیصش همان مسمومیت غذایی بود. چیزی كه خودم هم فكرش را می‌كردم. اما در كمال تعجب خبری از پزشك اولی نبود و رفته بود در حالی كه اتاق عمل برای من هماهنگ شده بود.
این ماجرا عین واقعیت بود و اسم بیمارستان و اسامی پزشكان و افراد مرتبط محفوظ هست ولی چون بخاطر مشغله زیاد فرصت پیگیری نداشتم از پیگیری آن منصرف شدم.
بیشتر تعجبم آن بود كه همان دكتر دومی گفت اتاق عمل به این زودی‌ها هماهنگ نمی‌شود...
محمد از تبریز
-
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
۰
۰
گرچه شاید هنرمندان عزیز مقداری در این زمینه مبالغه می كنند كه لازمه فضای هنری است ولی روی هم رفته حق با آنهاست و خیلی از پزشكان عزیز كشورمان از آرمان های مقدس پزشكی فاصله گرفته اند كه متاسفانه عقیده اغلب مردم نیز به همین شكل است؛ حال می خواهند این واقعیت را قبول نموده و قدمی در راه رفع این ضعف اساسی بر دارند و یا انكار نمایند.
سعید
-
۰۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
پزشكی حساسیت كاری بسیار بالایی دارد و هرگونه اغراق در مورد مسایل جامعه پزشكی میتونه باعث تاثیرات مخربی در جامعه بشه، چنانچه ایجاد بی اعتمادی به پزشكان باعث مشكلات زیادی در رابطه بیمار و پزشك میشه كه متاسفانه عوارض اون رو بیش از هركس بیمار متحمل میشه به همین علت باید توجه داشت در برخورد با مسایل جامعه پزشكی ظرافت خاصی باید مدنظر قرارگیرد ، مخصوصا هنرمندان عزیز و بادرایت باید با عنایت به نقش مهمی كه در شكل گیری فرهنگ آحاد جامعه دارند این مهم رو مدنظر داشته و توجه بفرمایند بهترین شكل انتقاد و فرهنگ سازی برجسته كردن نكات مثبت و نهادینه كردن اونها در جامعه هست چرا كه اغراق در نكات منفی و سیاهنمایی علاوه بر اینكه باعث بی اعتمادی و اضطراب در افراد جامعه میشه باعث ریخته شدن قبح بدی در جامعه و عادی نشون دادن اون شده و همچنین ایجاد یاس در افراد بامسیولیت كرده سبب میشه این افراد احساس كنند خوبی ها دیده نمیشه. به علاوه بدلیل اینكه پزشكی یك فعالیت انسانی هست متاسفانه از خطا و اشتباه جدایی ناپذیره ولی باید توجه داشت در دادرسی به این نوع خطا ظرافت های خاصی مدنظر قراربگیره تا هم بیمار و هم پزشك كه هر دو اجزا مهم جامعه هستن مورد آسیب بیشتری قرارنگیرندچرا كه خطای پزشكی ازهر نظر هم به پزشك و هم بیمار و هم جامعه آسیب میرسونه
آمپول زن سر گذر
-
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
بیشترشون اینطورین!!!!!
امیرحسین
-
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
۰
۰
ملت پشت داریوش مهرجویی است و داریوش مهرجویی حرف حق را گفته است از قدیم گفتند حرف حق شنیدنش زور دارد - پزشكان ایرانی فقط درآمد و پول برایشان مهم است بیشتر پزشكان ایرانی دستی در برج سازی , انبوه سازی دارند , اگر به علم و دانش باشد غیر پزشكان توی این مملكت آدم باسواد زیاد است از هنرمند تا مهندس , وكیل , خلبان , كارآفرین , كارگر ماهر - پزشكان ایرانی فكر میكنند از دماغ فیل افتادند , هیچ كجای جهان پزشكان ایرانی مثل ایران درآمد ندارند اگر جای دیگر بروند به اندازه ایران درآمد نخواهند داشت - تازه كسی از آنها نقد میكند اعتراض میكنند , دم مهران مدیری گرم در طنز در حاشیه دست اینها را رو كرد .
صادق
-
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
كاملا درست میفرمایید ، هنرمند و مهندس و وكیل و ... اصلا پول برایشان مهم نیست و این درحالیست كه مهندسین وكلا و .،. در ایران در حد دنیا طراحی برنامه و غیره دارند مثلا برنامه هایی كه مهندسین در ایران طراحی می كنند بسیار بالاتر از برنامه های مایكروسافت می باشد و جناب آقای مهرجویی بجز اینكه گفتند پزشكان قاتل احمق كیارستمی را كشتند و باید آنها را كشت هیچ شكایتی نكردند و انتقاد ایشان بسیار سازنده و با رعایت اصول اخلاقی بوده، بنده پیشنهاد می نمایم انتقاد سازنده ایشان را از این به بعد در زمان مراجعه به پزشك با همان لحن گیرا و زیبای ایشان فریاد كنیم تا همگان حمایت ما از ایشان را بدانند
صابر
-
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
بله درسته،جای تاسفه پزشكان در ایران در ساخت و ساز و حتی خوانندگی و گاها خرید سهام و بورس فعالیت میكنن، مهندسین هم در خوانندگی و ...فعالیت دارند و یا برخی رستوران دارند، برخی هنرپیشگان نیز متاسفانه كافی شاپ و یا حتی بسیار بدتر آرایشگاه دارند. باید ریشه یابی شود آیا درآمدها پایین است یا ایراد از عدم قرارگیری افراد در جایگاه مناسب خودشان است و یا اینكه اصلا آیا شغل دوم منافاتی با انسانیت و درستی دارد یا خیر ، واقعا جای تامل است...
پدرام
-
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
۰
۰
چرا از جامعه پزشكی خدا می سازید؟؟!! مگه جایگاه پزشكی، جایگاه الوهیته كه هیچ كس اجازه هیچ نقدی نداره؟!
چقدر در سریال ها میبینم كه به رفتگر و به بقال و قصاب و دامپزشك و ... مزاح و گاها توهین میشه، ولی از بین این همه قشر، فقط پزشكان انسان هستن و نمیشه گفت بالای چشم تون ابرو هه؟؟؟؟
احمد میرزا
-
۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
۰
۰
با فحاشی و توهین در هر سطحی و از طرف هر شخصی باید برخورد محكم بشه چرا كه فحاشی از مصادیق بارز جرم هست و باعث ترویج بی فرهنگی در جامعه میشه خصوصا كه فحاشی از سوی شخصی باشه كه در حیطه فرهنگ سازی فعالیت میكنه
آنا
-
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
۰
۰
چرا جامعه پزشكی بجای بهبود وضع آموزش به پزشكانی كه مرتب دچار تشخیص اشتباه میشوند و اصلاح وضعیت حاكم بر جامعه پزشكی ، بیراهه را انتخاب كرده؟!!
چنانچه آقایان پزشك نسبت به عدم صلاحیت بیشتر پزشكان، شك و تردید دارند ، كافیست یك فراخوان عمومی برای اعلام تجارب شخصی افراد در خصوص تشخیص های اشتباه پزشكان و مصائبی كه شخص متحمل شده ، داده شود .
ستار
-
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
۰
۰
اونایی كه به نظرات مردمی كه از ته دلشون از دست یك سری اطباء به تنگ اومدن و درددل كردن دیس لایك دادن ان شائ اله تو دام همون دكترا بیفتن با ببینن یه من ماست چندمن كره داره .
رضا صالحی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
۰
۰
بنده نه طرفدار آقای مهرجویی هستم و نه دشمن جامعه پزشكی
اما واقعیتش را بخواهید با دیدن این همه شكاف و اختلافی كه جامعه پزشكان بین خود و جامعه و مردم ایجاد كرده اند حس تنفر و كینه نسبت به این قشر در من و امثال من شكل گرفته و خواهد گرفت.
كجاست پزشكی كه حتی یك خط از سوگند نامه بقراط رو یادش مونده باشه (البته هستند پزشكان متعهد و سالم اما در اقلیت)
وقتی برای یك بیماری معمولی، فرد بیمار را به همكاران خود در آزمایشگاهها، مراكز تصویر برداری و .... پاس می دهند تا بلكه جیب هم مسلكی های خود را پر كنند و بشوند مافیای پزشكی كه حتی دولت را مجبور به مماشات با آنها نماید و كسی جرات نكند كه بگوید بالای چشمتان ابروست و بدبختانه با توجه به خاص بودن این رشته تنها كسی كه بخواهد آنها را مورد نظارت و بازرسی قرار دهد همان هم مسلكی های خودشان هستند و اگر هم اظهار نظر نمایی به دخالت در امور پزشكی محكوم میشوی و یا بدتر اینكه برای راحتی كار خود و بالا بردن میزان مراجعات و كسب درآمد بیشتر .............
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها