موسیقی ایران بعد از هشتاد و شش سال به بینال موسیقی ونیز راه یافت.
کد خبر: ۹۰۸۵۳۱
راهیابی 3 ایرانی به بینال موسیقی ونیز

به گزارش جام جم نوا، در شصتمین دورۀ برگزاری بینال موسیقی ونیز که مهرماه امسال برگزار می شود، با حضور آهنگسازانی چون پاسکال دوساپن، کایا ساریاهو، توشیو هوزوکاوا و سالواتوره شارینو، 46 اثر برای نخستین بار (world premiere) به روی صحنه خواهند رفت.

آنچه بر اهمیت بینال شصتم برای موسیقی ایران و خاورمیانه می‌افزاید، راه یافتن آثار مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ و کارن کیهانی سه آهنگساز ایرانی به این فستیوال است که در روز پایانی فستیوال (25 مهرماه سال جاری) و توسط مشهورترین آنسامبل موسیقی معاصر ایتالیا یعنی دیوِرتیمنتو آنسامبل به رهبری سندرو گُرلی به اجرا در خواهند آمد.

در این برنامه که عنوان « موسیقی ایران از گذشته تا امروز» را دارد، هر سه آهنگساز آثاری برای یک ساز ایرانی و آنسامبل بزرگ تصنیف کرده‌اند. قطعۀ کنسرتو کمانچه اثر مهدی خیامی برای کمانچه و آنسامبل، قطعۀ صبا اثر علیرضا فرهنگ برای تار و آنسامبل و قطعۀ نقطه‌ای بود و دگر هیچ نبود اثر کارن کیهانی برای سنتور و آنسامبل، آثاری هستند که در بخشِ نخستِ این کنسرت با حضور سامان صمیمی نوازندۀ کمانچه، میلاد محمدی نوازندۀ تار و کارن کیهانی نوازندۀ سنتور اجرا خواهد شد.

در قسمت دوم این کنسرت، گروه موسیقی مهرآیین متشکل از سامان صمیمی نوازندۀ کمانچه، میلاد محمدی نوازندۀ تار، محمدرضا رییسی نوازندۀ سازهای کوبه‌ای و کارن کیهانی سرپرست گروه و نوازندۀ سنتور، به اجرای موسیقی دستگاهی ایرانی خواهند پرداخت.

ایوان فدله آهنگساز شهیر ایتالیایی و دبیر بینال موسیقی ونیز در بخشی از سخنانش که در وبسایت رسمی این بینال منتشر شده آورده است: "در بینال امسال، دیورتیمنتو آنسامبل توجه و علاقۀ خاصی را به پروژه‌ای معطوف کرده است که در آن، آثار سه آهنگساز جوان ایرانی، علیرضا فرهنگ، کارن کیهانی و مهدی خیامی اجرا می‌شود. در این آثار که بر اساس‌ تکنوازی سازهای سنتی ایرانی نوشته شده اند زبان بسیار شخصی هریک از سه آهنگساز، فرهنگ های موسیقی اروپایی و خاورمیانه ای را در هم آمیخته و از آن ترکیب گویایی را ارائه داده است. در پایان کنسرت سه تکنواز گرد هم خواهندآمد تا به نواختن قطعاتی از مجموعه ی موسیقی کلاسیک ایرانی بپردازند که با وجودِ داشتن ریشه ای کهن و چارچوبی محکم، در عمل به گونه ای بسیار خلاقانه و پربار همچنان زنده نگاه داشته شده است."

این کنسرت با سفارش دیوِرتیمنتو آنسامبل به مهدی خیامی (قطعۀ کنسرتو کمانچه) و حضور وی به عنوان مشاور هنری این پروژه شکل گرفت. همچنین انتخاب آهنگسازان، توسط کمیتۀ فنی دیورتیمنتو آنسامبل میلان و با تایید و دعوت از سوی بینال هنری ونیز صورت گرفته‌است.

فستیوال موسیقی بینال ونیز از سال 1930 یعنی 35 سال پس از برگزاری اولین دورۀ بینال هنری ونیز (در سال 1895 میلادی)، کار خود را با تمرکز بر حوزۀ موسیقی معاصر آغاز نموده و همواره صحنۀ حضور معتبرترین ارکسترها، سولیست‌ها و ستارگان آهنگسازی موسیقی معاصر جهان بوده‌است.

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها