«حسن حاتمی» خالق ترانهٔ ماندگارِ گنجشکک اشی‌مشی، در بیمارستانی در شهرستانِ کازرون بستری شد. این قطعه که با صدای «فرهاد مهراد» به عنوان یکی از ماندگار‌ترین قطعات موسیقی ایران در دهه‌های اخیر است. آهنگ این کار از اسفندیار منفردزاده بود، این ترانه در فیلم گوزن‌ها اجرا شده ‌است.
کد خبر: ۹۰۲۰۸۲
خالق ترانهٔ گنجشک‌ اشی‌مشی در بستر بیماری

به گزارش جام جم نوا، «حاتمی» این شعر را بر اساس متلی کازرونی که در این شهرستان با نام «با شاه مشین» معروف است، نوشته است و بار سیاسی و اعتراضی بسیاری دارد، هر چند فرهاد مهراد نیز با جایگزین کردن کلمه «حاکم» به جای «حکیم» بر این بار سیاسی و اعتراضی افزوده‌است.

«حسن حاتمی» شاعر و قصه‌نویس کودکان اهل کازرون در سال ۱۳۴۰ به تهران آمد و این داستانِ کودکانه را به احمد شاملو سپرد، شاملو داستان گنجشگک اشی‌مشی او را از زبان و لهجه شیرازی و کازرونی به تهرانی تبدیل کرد و در هفته‌نامه «کیهان هفته» به چاپ رسانید. طبقِ آنچه در «ویکی پدیا» ی این اثر آمده است؛ به گفته حسن حاتمی، نخستین نویسنده و بنیان گذار قصه‌های گنجشگک اشی‌مشی در کشور، «اشی‌مشی» در گویش و لهجه کازرونی، مخفف ترکیب «با شاه منشین» است و به کسی اطلاق می‌شود که با شاه و دربار نمی‌نشیند و از حاکم و شاه و حکومت جانبداری نمی‌کند و طبع بالا و عزت نفس دارد.

منبع: موسیقی ما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها