سبکهای سنتی و پاپ، در قطب اصلی موسیقی در کشورمان است.
کد خبر: ۸۸۱۲۳۶
دو قطب اصلی موسیقی کشور؛ پاپ یا سنتی؟

به گزارش جام جم نوا، موسیقی؛ هنر بیان احساسات به وسیله‌ی صداهاست، یک آهنگ آرام بخش و جذاب می‌تواند پایان پذیر خستگی روزانه شما باشد. آنجا که زبان از گفتن باز می‌ماند، موسیقی مامنی می‌شود برای روح و زبانی می‌شود برای بیان احساسات و ناگفته‌های ناشناخته...

موسیقی هرچه هست، سرچشمه‌ای از درون انسان دارد و مخلوقی است که از روح آدمی جان گرفته به روح آدمی جان می‌دهد. موسیقی یکی از نمادهای فرهنگی یک کشور محسوب می‌شود که در این گزارش به بررسی دو قطب اصلی و پرطرفدار سبک موسیقی در کشورمان می‌پردازیم.

سبک سنتی

موسیقی سنتی ایران از دستگاه‌ها، محلقات، متعلقات و گوشه‌های موسیقی تشکیل شده است. دستگاه از دو واژه‌ی «دست» و «گاه» به معنای زمان و نغمه تشکیل شده و به نوعی به موسیقی که با دست اجرا می‌شود اشاره می‌کند. یک دستگاه موسیقی از نظر قالب، قطعه‌ای کامل است و مانند سونات و سمفونی دارای قواعد و قسمتهای مختلفی است که با ساز و آوار اجرا می‌شود. در دستگاه‌ موسیقی ایرانی، آوار قسمت اصلی و مرکزی موسیقی است و قسمت‌های پیشین آواز و قسمت‌های بعدی آواز در حقیقت‌ به طور مقدمه یا خاتمه موسیقی به آن بستگی دارد.

علت محبوبت موسیقی اصیل ایرانی از مرزها فراتر رفته است و همراه هنرمندان ما که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اجراهای داخل و خارج از کشور آنها با استقبال بسیار زیاد مردم مواجه می‌شود. علت این امر هم آن است که توالی از پرده‌های مختلف موسیقی ایرانی و انتخاب آن حس و شور خاصی را به شنونده انتقال می‌دهد و یادآور روزهای گذشته و زندگی اصیل ایرانی در ذهن یک شنونده است.

سبک پاپ

موسیقی پاپ، با وجود اینکه به طور کامل از موسیقی کلاسیک، موسیقی هنری یا موسیقی فولک متمایز است اما از آنجایی که اصطلاح پاپ شامل بسیاری از قطعات موسیقی می‌باشد، می‌توانیم بگوییم که موسیقی پاپ تعریف دقیقی ندارد و طوری طراحی شده است که برای همه جالب باشد و از هیچ جای خاصی نیامده و قرار هم نیست سلیقه خاصی را اعمال کند.

نوعی از موسیقی است که در دهه‌ی 50 آغاز شده و آنچه در این مجموعه قرار می‌گیرد به طول معمول برای گروه بزرگی از افراد جذاب است. با وجود آمدن صفحه‌های پلاستیکی در دهه 30 تا ظهور دیسک یا cd در دهه 80 موسیقی ضبط شده است. به موسیقی زنده بیش از پیش در دسترس قرار گرفت.

ترانه‌های پاپ در سه دقیقه اجرا می‌شوند و در آنها از ملودی‌هایی استفاده می‌شود که بسیار شنیدنی بوده و عده بسیاری را به خود جلب می‌کند، مشخصه موسیقی پاپ یک عنصر ریتمیک سنگین در زیر است که توسط دستگاه‌های تقویت کننده الکترونیک اجرا می‌شود و ملودی اصلی بر این ریتم غالب است.

ترانه پاپ هم چنین به ترانه‌های محبوبی که مردم به زمزمه و خواندن آن علاقه دارند نیز اطلاق می‌شود. موسیقی پاپ از نظر تجاری نیز موفق است و راحت تر در یادها می‌ماند و مخاطبان زیادی را به خود جلب می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها