کدام آهنگسازان برای دریافت سی و چهارمین سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم با هم رقابت می‌کنند

موسیقیدان‌ها به دنبال سیمرغ

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در مقایسه با سال‌های گذشته سردتر هم شده است و گلایه از نابسامانی و برنامه‌ریزی نامناسب جشنواره و مشکلات اکران و صدا ادامه دارد. موضوعات بعضا تکراری بسیاری از فیلم‌ها مخاطبان را چندان به خود جلب نکرده است، اما اگر نگاهی به فهرست نام آهنگسازان حاضر در جشنواره داشته باشیم، می‌بینیم امسال رقابت سختی برای انتخاب خوش‌صداترین سیمرغ وجود دارد. سودای سیمرغ امسال میزبان نمایش 22 فیلم است و سه اثر هم از بخش نگاه نو وارد رقابت سیمرغ‌ها شده است. در این میان، بسیاری از آهنگسازان شناخته شده برای یک یا چند فیلم موسیقی ساخته‌اند و قرار است رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.
کد خبر: ۸۸۰۵۳۸
موسیقیدان‌ها به دنبال سیمرغ

4 شانس برای سه سیمرغی شدن کارن

کارن همایونفر، آهنگساز نام‌آشنای عرصه موسیقی فیلم تاکنون دو بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین آهنگسازی در جشنواره فیلم فجر شده است.

این آهنگساز، سال ۸۷ برای موسیقی فیلم زادبوم ساخته ابوالحسن داوودی و سال ۸۹ برای فیلم جرم اثر مسعود کیمیایی، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده ‌است. همایونفر در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فجر برای «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا، «خشم و هیاهو» اثر هومن سیدی، «نیمه شب اتفاق افتاد» اثر تینا پاکروان و «من» ساخته سهیل بیرقی که از بخش نگاه نو وارد سودای سیمرغ شده، آهنگسازی کرده است.

این آهنگساز، رکورددار آهنگسازی برای فیلم‌های این دوره از جشنواره است و چهار شانس را برای افزودن تعداد سیمرغ‌هایش به عدد 3 دارد.

طی سال‌های گذشته، همایونفر با آهنگسازی بسیار خوب برای آلبوم خاطرات مبهم رضا یزدانی نیز توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند.

مردی که حرف نمی‌زند با 3 فیلم

محمدرضا علیقلی، آهنگساز برجسته‌ای است که سال‌هاست درباره موضوعی اظهارنظر نمی‌کند و هیچ مصاحبه‌ای انجام نمی‌دهد. ما هم برایش عنوانی شبیه یکی از فیلم‌های سینمایی ـ این زن حرف نمی‌زند ـ انتخاب کردیم. علیقلی موسیقی متن بیش از ۱۴۰ فیلم و سریال را آهنگسازی کرده که برای فیلم‌های «خیلی دور، خیلی نزدیک» به کارگردانی رضا میرکریمی، «نرگس» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و «خداحافظ رفیق» به کارگردانی بهزاد بهزادپور، سه بار برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شده است.

مرد سه سیمرغی امسال برای دو فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره، آهنگسازی کرده است؛ «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی و «دختر» اثر رضا میرکریمی. علیقلی آهنگساز یکی از خاطره‌انگیزترین مجموعه‌های دوران کودکی ما دهه شصتی‌ها هم هست و «مدرسه موش‌ها» را در کارنامه خود دارد.

مردی برای همه بخش‌ها

فردین خلعتبری هم طی سال‌های گذشته از نام‌های شناخته شده عرصه موسیقی فیلم بوده و در کارنامه خود آثاری چون کیف انگلیسی و شب دهم را دارد. این آهنگساز امسال در هر سه بخش جشنواره آثاری را دارد.

او که تاکنون برنده سیمرغی از جشنواره فیلم فجر نشده، امسال برای «کفش‌هایم کو؟» اثر کیومرث پوراحمد در بخش سودای سیمرغ، «سینما نیمکت» محمد رحمانیان در بخش هنر و تجربه و «پل خواب» اکتای براهنی در بخش نگاه نو آهنگسازی کرده است.

هرچند خلعتبری تاکنون سیمرغ دریافت نکرده، اما با آهنگسازی برای آثار موفق تلویزیونی سیمرغ واقعی یعنی دل مردم را از آن خود کرده است. او تاکنون پنج بار نامزد دریافت سیمرغ شده است.

یک کیهان کلهر پُرامید

رضا درمیشیان امسال برای آهنگسازی تازه‌ترین فیلمش سراغ آهنگساز و نوازنده نام‌آشنای ایرانی که شهرت جهانی هم دارد، رفته است. او آهنگسازی «لانتوری» را به کیهان کلهر سپرده و توانسته یکی از معدود تجربه‌های موسیقایی این هنرمند را در عرصه ساخت موسیقی برای فیلم‌های ایرانی از آن خود کند. کلهر پیش از این در جشنواره فیلم فجر حضور نداشته و هر چند تنها با یک فیلم آمده، اما احتمال این که سیمرغ را از آن خود کند، زیاد است.

«به دنیا آمدن» با یزدانیان

پیمان یزدانیان هم امسال در جشنواره با آهنگسازی برای یک فیلم حضور دارد. او برای «به دنیا آمدن» محسن عبدالوهاب آهنگسازی کرده و باید دید اثر این هنرمند متفاوت چگونه روی فیلم نشسته است. یزدانیان طی سال‌های گذشته همراه با حسام اینانلو بداهه‌نوازی‌های موفق پیانو و کمانچه را روی صحنه برده و این روزها آلبوم رام هم از این دو هنرمند منتشر شده است. یزدانیان تاکنون 6 مرتبه در فهرست نامزدهای دریافت سیمرغ بوده است.

آهنگساز پایتخت به دنبال سیمرغ

آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز موفقی که درخشش ساخته‌های او در سریال پایتخت برای همه آشناست، امسال برای آبنبات چوبی محمدحسین فرحبخش موسیقی ساخته است. او در فیلم جنجالی زندگی خصوصی هم که چند سال پیش حاشیه‌های فراوانی در جشنواره داشت، فرحبخش را همراهی کرده بود.

ورود رضاعی با اژدها

کریستف رضاعی هم به آهنگسازی برای فیلم‌های خاص معروف است؛ در دنیای تو ساعت چند است؟ ماهی و گربه و... او تجربه‌های موفقی را هم در ساخت موسیقی برای فیلم کنعان، سعادت‌آباد و... داشته است. این آهنگساز امسال با «اژدها وارد می‌شود» مانی حقیقی به جشنواره آمده است.

آهنگساز مختارنامه در جشنواره

امیر توسلی هم کارنامه درخشانی دارد. او علاوه بر آهنگسازی مختارنامه با کارگردان‌های شناخته‌شده‌ای کار کرده و این دوره از جشنواره را هم با مسعود ده‌نمکی در «رسوایی 2» همکار بوده است.

بهزاد، حامد و دیگران

حامد ثابت و بهزاد عبدی هم طی چند سال گذشته در جشنواره حضور پررنگی داشته‌اند و این دوره هر کدام با یک فیلم در جشنواره حضور دارند. ثابت تاکنون دوبار نامزد دریافت سیمرغ بوده و عبدی دوبار موفق به دریافت سیمرغ برای فیلم‌های مزار شریف و آل شده است. عبدی برای «سیانور» شعیبی آهنگسازی کرده و ثابت برای «عادت نمی‌کنیم» ابراهیم ابراهیمیان.

بابک میرزایی برای «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» فرزاد موتمن و آرمان موسی‌پور برای «بارکد» مصطفی کیایی موسیقی ساخته‌اند.

فرید سعادتمند هم نت‌ها را برای «دلبری» سیدجلال دهقانی اشکذری نوشته است.

ادیب قربانی برای «نقطه کور» و مهدی گلستانه و افشین عزیزی موسیقی «هفت ماهگی» هاتف علیمردانی را ساخته‌اند. از اتفاقات جالب امسال هم می‌توان به حضور یک آهنگساز زن و آهنگسازی برای دو فیلم اشاره کرد. سحر سخایی برای «مالاریا» اثر پرویز شهبازی و «وارونگی» بهنام بهزادی موسیقی فیلم ساخته است.

موسیقی فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار را هم مسعود سخاوت دوست ساخته است. از میان فیلم‌های بخش نگاه نو دو اثر دیگر هم وارد بخش سودای سیمرغ شده بود ؛ «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی با آهنگسازی امید رئیس دانا و «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان با آهنگسازی حبیب خزایی‌فر در رقابت برای کسب سیمرغ خوش‌صدای این دوره از جشنواره حضور دارند. البته یک فیلم دیگر هم در این دوره از جشنواره وجود دارد؛ «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد که هر چه گشتیم اطلاعاتی درباره آهنگساز این فیلم منتشر نشده بود.

و اما نکته پایانی

باید تشکر کرد از مسئولان و همچنین ابوالقاسم طالبی سازنده فیلم «یتیم خانه ایران». اگر قرار نبود فیلم این کارگردان خارج از بخش مسابقه سودای سیمرغ به نمایش دربیاید، به احتمال زیاد سیمرغ بهترین موسیقی تعلق می‌گرفت به سرگئی کروتسنکو. ما به خارجی‌ها علاقه داریم و اصولا دست خالی ردشان نمی‌کنیم! ناگفته نماند این هنرمند در فیلم «قلاده‌های طلا» هم با طالبی همکاری کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها