یکی ازنوازندگان اکسترملی ولزانگلیس پس از27 سال معلولیت با استفاده از فناوری های ذهن خوانی و بدون کوچکترین حرکت قادر به نواختن یک قطعه ویولن شد.
کد خبر: ۸۷۹۸۴۹
نوازنده ویولن معلولی که پس از 27 سال نواخت

به گزارش جام جم نوا، رزماری جانسون 50 ساله در سال 1988 میلادی، هنگامی که که حدود 22 سال سن داشت، بر اثر تصادف هفت ماه در کما به سر برد و توانایی صحبت کردن، حرکت و همچنین نواختن ویولن را از دست داد. محققان دانشگاه پلیموت و بیمارستان سلطنتی لندن پس از یک پروژه 10 ساله، قادر به ارتباط مغز این هنرمند به یک نرم افزار موسیقی کامپیوتری شدند.

با استفاده از این روش، جانسون روی رنگ های مختلف روی صفحه نمایش که نشانگر نت های موسیقی هستند تمرکز می کند و قطعه موردنظر نواخته می شود. این فناوری به جانسون امکان تغییر حجم و سرعت قطعه را نیز می دهد. در این روش با استفاده از یک کلاه مجهز به حسگرهای EEG، سیگنال های الکتریکی مغز دریافت می شوند و بر کوارتت زهی منطبق می شود. کوارتت زهی به قطعه موسیقی نوشته شده برای سازهای زهی گفته می شود.

مادر خانم جانسون که اکنون 80 سال سن دارد و در تمام این مدت مهمترین حامی فرزند خود بوده معتقد است که این فناوری امید را بار دیگر در فرزندش زنده کرده است.

امکان ساخت و اجرای یک قطعه موسیقی با استفاده از قدرت فکر و بدون کوچکترین حرکتی در اندام بدن، گامی بزرگ در جهت توسعه ابزار و نرم افزارهای گوناگون برای کمک به معلولان است.

محققان بر این باورند که این فناوری علاوه بر امکان کنترل اندام مصنوعی با استفاده از قدرت فکر، امکان بهبود خلق و خو و بیان احساسات را نیز ممکن می کند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها