آلبوم موسیقی «ایران جوان» به آهنگسازی پیمان سلطانی و خوانندگی شهرام ناظری در قالب دو لوح فشرده صوتی و تصویری روانه بازار موسیقی می شود.
کد خبر: ۸۳۷۲۱۵
«ایران جوان» شنیدنی می‌شود

پیمان سلطانی آهنگساز و مدیر هنری پروژه موسیقایی «ایران جوان» در گفتگو با مهر پیرامون این اثر موسیقایی که طی چند روز آینده در بازار موسیقی منتشر می شود، توضیح داد: بنده از سال ۷۵ ساخت و تنظیم سرودها و تصنیف های ملی - میهنی را آغاز کردم. تقریبا شش سال بعد از ورود به این فضای موسیقایی بود که با همکاری اداره میراث فرهنگی استان خوزستان تعدادی از این قطعات ملی - میهنی در محوطه تاریخی چغازنبیل به صورت رسمی اجرا شد که خوشبختانه استقبال از این اجرا باعث شد تا به ما پیشنهاد اجرای مجدد در تخت جمشید با عنوان ارکستر «تخت جمشید» داده شود که این کنسرت بعدها به نام «ارکستر ملل» تغییر نام داد اما متاسفانه این امکان به دلیل تغییر مدیریت ها در سازمان میراث فرهنگی میسر نشد.

وی افزود: در سال ۸۲ معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعه «ایران جوان/ وطنم» را تأیید کرد و این قطعه در کمیته بین‌المللی موزه‌ها و میراث معنوی (ایکوم) ثبت شد. ضمن اینکه پارتیتور این اثر در سال ۲۰۰۳ در کانادا به چاپ رسید. این در حالی است که نسخه دیگری از اثر از سال ۸۲ تا ۹۲ در مراکز داخلی و بین‌المللی به نام من ثبت و سند کپی‌رایت آن نیز صادر شده است. اما در سال ۸۳ پس از توافق با شهرام ناظری قرار شد این اثر به همراه آثار دیگری در همین ژانر یا گونه اجرا و ضبط شود که متأسفانه به دلیل مسافرت وی به آمریکا چند سالی به تعویق افتاد.

آهنگساز قطعه «وطنم وطنم» گفت: اولین اجرای رسمی نخستین پروژه «ایران جوان» سال ۸۴ در تالار وحدت تهران با همراهی «ارکستر ملل» به رهبری اینجانب و آواز سالار عقیلی بوده است البته پیش از انتشار رسمی اثر، ضبط‌هایی نامناسب و غیرمجاز توسط مخاطبان به رسانه‌ها راه پیدا کرد که متاسفانه رسانه‌های داخلی و خارجی نیز بدون اطلاع و اجازه من آن را پخش کردند. ضمن اینکه قطعه «ایران جوان» توسط افراد مختلفی در داخل و خارج از کشور مورد سوءاستفاده و سرقت هنری قرار گرفت که مرا وادار به شکایت در دادگاه‌های صالحه کرد که متعاقب آن این افراد تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. برخی از آنها حتی در فضای مجازی اثر را به نام خود معرفی و با اطلاعات دروغین شایعه پراکنی کردند که این موارد نیز تحت عنوان کلاهبرداری در دادگاه پیگیری شد.

سلطانی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: باکلام شدن این اثر و سرودن شعر آن نیز به پیشنهاد و سفارش اینجانب بوده است و بیژن ترقی شاعر قطعه «ایران جوان» طی نامه‌ای تمامی حقوق مادی و معنوی این شعر را به بنده واگذار کرده است. این در حالی است که من در آن سال ها از زنده یاد بیژن ترقی خواهش کردم ترانه ای بسُراید که به هیچ حزب و زمان خاصی تعلق نداشته باشد و همه اقوام ایرانی را در بر گیرد. به هر ترتیب «ایران جوان» اثری مستقل است که در ساخت آن از ملودی‌ای قدیمی با نام «قطعه سلام ساخته «لومر» استفاده کرده ام. «قطعه سلام» در بعضی از منابع به اشتباه «نخستین سرود ملی ایران» معرفی شده است. این قطعه در زمان قاجار به عنوان یک مارش چندین بار در مراسم رسمی دربار با ارکستر سازهای بادی و پیانو سولو به اجرا در آمده است. این ملودی پس از صد و اندی سال به شکل کنونی پرداخت و مجددا خلق شده است.

این رهبر ارکستر متذکر شد: تنها اجراهای مورد تأیید از سرود «ایران جوان» ضبط و اجراهای اینجانب با آواز شهرام ناظری و سالار عقیلی است و سایر اجراها مردود بوده و مجریان آن به عنوان سارقان آثار هنری تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند. لازم به توضیح است پس از تغییرات اولیه در انگاره های ریتمیک، آکسان‌گذاریِ ملودیِ اولیه، اصلاح هارمونی، افزودن ملودی‌هایی به آن، افزودن اورتور، اپیزود میانی، کُدا و کادانس، گذاشتن کلام روی اثر، پرداخت در ارکستراسیون و تنظیم قطعه برای ارکستر سمفونیک و سازهای ملی، این موسیقی از یک مارش نظامی به یک سرود حماسی با مضمونی اجتماعی تبدیل شد و نام «ایران جوان» در میان مردم، «وطنم» نام گرفت، قطعه ای که امروز دیگر به تمامی مردم ایران تعلق دارد.

این موزیسین در معرفی لوح شماره یک پروژه «ایران جوان» توضیح داد: این آلبوم موسیقی به زودی در دو لوح فشرده در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. در لوح شماره یک که به خوانندگی استاد شهرام ناظری تولید شده است، بنده به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده حضور دارم. در این مجموعه قطعه های «سرزمین مادری» با شعر ضیاءالدین ناظم پور، «ایران جوان/ وطنم» با شعر بیژن ترقی، «باران» با شعر ضیاءالدین ناظم پور، «سرزمین مادری» با پیانو نوازی آرمن مووسیسیان، «ایران جوان/وطنم» با پیانو نوازی مارگاریتا تووماسیان، «باران» با اجرای نمونه حامی حقیقی، «سرزمین مادری» با تنظیم برای کر، پیانو و تنبک، «ایران جوان/ وطنم» با تنظیم برای کر، پیانو و تنبک، «باران» با تنظیم برای کر، پیانو و تنبک، «سرزمین مادری» با تنظیم برای ارکستر و سنتور، «ایران جوان/ وطنم» با تنظیم برای ارکستر و تار و «باران» با تنظیم برای ارکستر و سه تار به علاقه مندان عرضه شده است.

سلطانی درباره لوح شماره دو مجموعه «ایران جوان» نیز گفت: در این لوح فشرده فیلم مستند «بعداز فراموشی» به کارگردانی آرش رئیسیان و نماهنگ «ایران جوان» ساخته جمشید خوشدل منتشر شده است. این فیلم درباره سه سرود و تصنیف ملی - میهنی از ساخته های من ساخته شده و به نوعی ضمیمه سی دی آلبوم «ایران جوان» است. در این اثر مستند چهره هایی چون سیمین بهبهانی، بیژن ترقی، سید مهمد بهشتی، فرخنده حاجی زاده، مسعود احمدی، محسن قانع بصیری، مسعود میری، احمد محیط طباطبایی، محمدباقر ضیایی، ضیاءالدین ناظم پور، علی عزتی، اردشیر صالح پور، علیرضا قلی نژاد، بابک چمن آرا، وحید رستگاری، شهرام آقایی پور، سجاد پور قناد حضور دارند.

این نوازنده و مدرس موسیقی در معرفی نوازندگان و گروه اجرایی آلبوم «ایران جوان» نیز گفت: مازیار ظهیرالدینی، پدرام فر یوسفی، بردیا کیارس، مصطفی حیات غیبی، واهه پارسادانیان ویولن، سهراب برهمندی ویولا، کریم قربانی و آرام تالالیان ویولنسل، علیرضا خورشیدفر کنترباس، ناصر رحیمی فلوت، فرشید حفظی فر ابوا، امید حاجیلی ترومپت، رامین براتی ترومبون، کیوان ساکت، پیمان سلطانی، ارژنگ سیفی زاده و میثم کشاورز ملگی تار، علیرضا جواهری و محسن پور بخت سنتور، بهمن رجبی تنبک و ضرب زورخانه، بابک غسالی، محمد فیروزی عود، علی نجفی ملکی نی، ارژنگ کامکار تنبک، مارگاریتا تووماسیان، آرمن مووسیسیان پیانو و محبوبه فخانتی، آتیه سعادتمند بحری، طراوت شایان، لیلا جوادی، مقتدا افشار، فرهنگ عزتی، حامد کاظمی، سجاد پورقناد، امیر مقدسی، سودابه شمس، فهیمه اسماعیلی، شهرام رکوئی، محمدرضا صفی، نیکو یوسفی، سارا پاسبان، روشا سلطانی، یونس محمودی فریبا اسدی، شهرزاد یوسفی، شادی نادعلی، مهدی جاور، هامون هاشمی، مقتدا افشار گروه کُر، تیم اجرایی این پروژه موسیقایی را تشکیل می دهند.

وی افزود: امید نیک بین، حمید آداب، حامی حقیقی، مازیار کلاهی و آرمن میناسیان نیز صدابرداران پروژه «ایران جوان» هستند، این درحالی است که ساخت آثار بین سال های ۸۱ و ۸۲، ضبط آثار بین سال های ۸۹ تا ۹۰ و انتشار نیز طی روزهای اخیر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها