مانده‌ام چگونه بروم سر اصل مطلب که با خودتان نگویید وای باز هم همان ماجرای تکراری همیشگی! بله، ماجرا تکراری است اما تکراری بودنش نباید اجازه دهد تضییع حق دیگران برایمان به یک اتفاق عادی و تکراری بدل شود.
کد خبر: ۷۲۵۹۴۱
«نه» به دانلود غیرقانونی

تکراری بودنش نباید ما را نسبت به آن سرد کند تا ساده از کنارش بگذریم. یک خواننده، نوازندگان، آهنگسازان و ترانه‌سراها ماه‌ها و ماه‌ها تلاش کرده‌اند تا آلبوم خوبی را روانه بازار موسیقی کشور کنند.

بعد هم کمتر از 72 ساعت نتیجه ماه‌ها زحمت آنها روی سایت‌های مختلف قرار می‌گیرد و به آسانی با کلیک کردن روی گزینه دانلود در اختیار ما قرار می‌گیرد. این بار اما ماجرا شکل فاجعه‌بارتری به خود گرفته و یک آلبوم ساعاتی قبل از توزیع برای دانلود روی سایت‌ها قرار داده شد.

مدیران محترم و اخلاقمند این سایت‌ها حتی لحظه‌ای با خود فکر نکرده‌اند که این کارشان چه تبعاتی برای گروه موسیقی، تهیه‌کننده آلبوم و فراتر از آن‌، چه تبعات اخلاقی ناپسندی برای جامعه دارد.

حتما می‌دانید از چه آلبومی حرف می‌زنم؛ پاروی بی‌قایق، تازه‌ترین اثر محسن چاوشی. این آلبوم چند ساعت قبل از توزیع براحتی برای دانلود غیرقانونی روی سایت‌ها قرار گرفته و حالا باید منتظر ماند و دید چاوشی‌بازهایی که از خواننده محبوبشان با عنوان آقای خاص یاد می‌کنند و ماه‌ها برای شنیدن پاروی بی‌قایق انتظار کشیده بودند آیا حاضرند اینچنین غیرمجاز و با دانلود غیرقانونی با پاروی بی‌قایق به آب بزنند و به آسانی گوششان را از شنیدن موسیقی پر کنند که وقتی آنها در حال گوش دادنش هستند، تهیه‌کننده آلبوم را دچار ضرر کرده‌اند.

شاید کمتر به این نکته دقت کرده باشیم که وقتی یک آلبوم برای دانلود روی سایت‌ها قرار می‌گیرد، بیش از هر کسی تهیه‌کننده آلبوم را متضرر می‌کند، تهیه‌کننده‌ای که می‌توانسته مثل خیلی‌های دیگر سرمایه‌اش را در برج‌سازی و بساز و بفروشی و راه‌اندازی یک کافی‌شاپ هزینه کند، اما به جای آن تصمیم گرفته برای تولید یک آلبوم موسیقی سرمایه‌گذاری کند؛ آن هم در شرایطی که تعداد سرمایه‌گذاران عرصه فرهنگ و هنر بسیار کم است و خیلی‌ها جرات ورود به این عرصه را ندارند.

بهتر است ما مخاطبان موسیقی با پشت کردن به دانلود غیرقانونی موسیقی به مدیران سایت‌های متخلف یاد بدهیم چگونه رفتار کنند. بهتر است ما به آنها یادآوری کنیم به احترام زحمت خواننده محبوبمان، آهنگسازان و گروه موسیقی و به احترام سرمایه‌گذاری که به جای ساختمان‌سازی در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند به دانلود غیرقانونی نه خواهیم گفت. همین حالا بلند شویم، به نزدیک‌ترین فروشگاه نزدیک محل زندگی‌مان برویم، یک «پاروی بی قایق» یا هر آلبوم دیگری را که دوست داریم، بخریم و به خانه برگردیم.

زینب مرتضایی‌فرد -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها