نشست رسانه ای کنسرت «عبور» با حضور علی قمصری و محمد معتمدی برگزار شد

عبور از کدورت برف خوانی

علی قمصری و محمد معتمدی بار دیگر روی صحنه می روند، این بار اما در قالب کنسرتی به نام عبور که نشست رسانه ای آن امروز در تالار وحدت با حضور هر دو جوان هنرمند برگزار شد.
کد خبر: ۶۴۴۵۹۱
عبور از کدورت برف خوانی

محمد معتمدی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه این کنسرت در ادامه تجربه کنسرت چند سال گذشته قمصری و خودش با عنوان «برف خوانی» است، گفت: کنسرت «برف خوانی» نگرش و نگاه تازه ای در حوزه موسیقی ایرانی به وجود آورد. این کنسرت هم در راستای همان نگرش و شیوه است با این تفاوت که ما دو قطعه از آلبوم «برف خوانی» را در این کنسرت اجرا می‌کنیم و بقیه قطعه ها ساخته های جدید قمصری هستند.

و درباره شایعه اختلافش با قمصری در سالهای گذشته هم گفت: من هیچ گاه در زندگی شخصی ام مشکلی با کسی نداشته ام، با علی قمصری هم دوستی نزدیکی دارم اما بعد از کنسرت «برف خوانی» به واسطه مشغله و فعالیت های کاری ام که بیشترشان در اروپا بود، این همکاری در ارائه آلبوم موسیقی میسر نشد که با هم به این نتیجه رسیدیم بهتر است این آلبوم موسیقی با صدای وحید تاج منتشر شود. در واقع آهنگساز صاحب اثرش است و هر وقت بخواهد می تواند کارش را منتشر کند، بنابراین من نه با قمصری و نه با تاج مشکلی ندارم.

معتمدی: من هیچ مشکلی با آقای قمصری ندارم و او از دوستان من است. بعد از کنسرت برف‌خوانی من مدتی در ایران نبودم. در عین حال قمصری می‌خواست برف‌خوانی را در قالب آلبومی منتشر کند تا فاصله زیادی بین کنسرت و انتشار آلبوم به وجود نیاید.

وی افزود: بسیاری معتقدند که قمصری در روند حرکتش شباهت هایی به حسین علیزاده دارد و من نیز معتقدم که این نقاط مشترک در آثار این دو از نگاه نو و رو به جلوی آنها نشات می گیرد. من نیز در موسیقی سعی کردم در کنار نگاه اصالت محور و کلاسیک به موسیقی مدرن هم توجه داشته باشم چون باید بپذیریم که موسیقی سنتی، موسیقی نیست که در زندگی روزمره مردم جایگاه وسیعی داشته باشد. باید تلاش کنیم موسیقی ایرانی با اصالت خودش در بطن زندگی مردم جا باز کند چون در حال حاضر موسیقی ایرانی جایگاهش را نزد مردم از دست داده و مردم به موسیقی غربی و بعضا نازل روی آورده اند.

علی قمصری درباره این پروژه عنوان کرد: ما 4 سال قبل نیز پروژه «برف خوانی» را روی صحنه بردیم که یک کوارتت زهی غیرایرانی بود. این تجربه دریچه های زیادی را برای من باز کرد که مسیر و آینده کاری ام را تغییر داد. مهمترین دستاورد این تجربه این بود که برای همراه شدن با عموم مخاطب لازم نیست سطح کار را پایین بیاوریم چون تعداد افرادی که موسیقی فکر شده و جدی را هم دنبال می کنند، زیاد هستند. نکته مورد توجه در کار قبلی برای من این بود که موسیقی آن میزان به میزان تحلیل می شود.

وی ادامه داد: خوشحالم که این مجموعه به شکل دقیق و ریزبینانه تحلیل شد. در آن کنسرت حضور محمد معتمدی حضور بسیار مثبتی بود و اگر همراهی وی و گروه موسیقی که در اختیار داریم نبود امکان نداشت که بتوانیم ادامه پروژه «برف خوانی» را در «عبور» ادامه دهیم.

با اشاره به اینکه نقدهای تخصصی را در مورد کارش می پذیرد، عنوان کرد: در 10 سالی که گذشت من به عنوان یک جوان که در حال تجربه کردن است و تلاش می کند به همه اهدافش برسد، با مسائل و موانع مختلفی برخورده ام. از آنجا که امثال من حامی مالی ندارند و پدران و مادرشان هم موزیسین نیست ،کسی از آنها حمایت نمی کند. این عدم حمایت هم در پیشکسوتان ما دیده می شود و هم در برخی از هم نسلان خودمان.

قمصری: در 10 سالی که گذشت من به عنوان یک جوان که در حال تجربه کردن است با موانع مختلفی برخورده ام. از آنجا که امثال من حامی مالی ندارند و پدران و مادرشان هم موزیسین نیست کسی از آنها حمایت نمی کند.

به باور این آهنگساز و نوازنده متاسفانه در شرایط کنونی بسیاری از موزیسین های ما تبدیل به سیاستمدار شده اند که این مسئله زیبا نیست. امیدوارم شرایط جامعه به سمتی برود که از موزیسین های ما سیاستمدار نسازد و جوانان فعال موسیقی ما بتوانند راحت تر فعالیت کنند.

در پایان محمد معتمدی کمی گلایه کرد . او گفت: من در سال 2013 به عنوان موزیسین برگزیده اروپا انتخاب شدم که برای من موفقیت ویژه ای بود، حتی از کشور فرانسه نیز به همین منظور به ایران آمدند و آلبومی را با صدای من ضبط کردند اما نکته جالب این بود که در کشور خودم کسی به من حتی تبریک هم نگفت. دریافت این جایزه در موسیقی ایران اهمیت فراوانی دارد چون تنها سالی یک کشور و یک فرد می تواند این موفقیت را از آن خودش کند.

این خواننده تصریح کرد: متاسفانه حتی خانه موسیقی که برای بی اهمیت ترین اتفاقات هم نشست خبری برگزار می کند یک خبر هم از دریافت این جایزه روی سایتش نگذاشت. من در ایران غریب تر از اروپا هستم چون در اروپا به راحتی می توان کنسرت موسیقی برگزار کرد اما در ایران اگر فقط بخواهیم روی موسیقی کلاسیک کار کنیم باید هزینه زیادی صرف کنیم که بازگشتی هم ندارد؛ بنابراین در آلبوم هایمان باید به سمت تلفیق موسیقی کلاسیک و مدرن برویم. متاسفانه من در ایران نسبت به خواننده های دیگر یک به هزار هم رسانه ای در اختیار ندارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها