حدود 4 سال از زمان عرضه ب‌ام‌و i8 کوپه می گذرد. ژرمن‌ها از آن زمان تاکنون فروش 13 هزار دستگاهی از خودروی ساختارشکن هیبریدی داشته اند.
کد خبر: ۱۱۴۴۴۹۸
آلمانی ساختارشکن! +فیلم و عکس

استقبال مناسب از این خودرو باعث شده که باواریایی ها تصمیم بگیرند مدل های جدیدی از این خودرو را عرضه کنند و ما با نسخه روباز آن یعنی i8 رودستر جدید همراه شده‌ایم.

این خودرو هرگز از صفر به عنوان یک مدل روباز طراحی نشده و تنها راه ممکن که مهندسان BMW می‌توانستند نسخه روباز i8 را بسازند ایجاد تغییراتی برای حذف سقف ثابت بوده است؛ و زمانی که این خودروی پیشرفته سقف خود را نبندد با یک محصول اسپورت هیبریدی دیگر از طرف ب‌ام‌و طرف خواهیم بود.

سقف i8 رودستر کاملا الکتریکی بوده و یک دکمه برای باز کردن آن در محفظه ذخیره‌ای کنسول مرکزی تدارک دیده شده است. باز و بسته شدن کامل این سقف تنها به 15 ثانیه زمان نیاز دارد. همچنین شیشه عقبی هم وجود دارد که می‌تواند در زمان بسته بودن سقف پایین‌تر بیاید تا صدای بیشتری وارد کابین شود البته این شیشه در زمان باز بودن سقف بالا نمی آید.

اگرچه وجود سقف تاشونده باعث وداع با صندلی‌های عقب شده اما پشت صندلی‌های جلو فضای 100 لیتری اضافی وجود دارد. صندوق عقب خودرو حجمی برابر با نسخه کوپه داشته و این محفظه برای قرار دادن کیف های بزرگ کافی می‌باشد.

شاید جنس سقف از پارچه باشد اما نیمه جلویی آن دارای پانل فیبر کربنی بوده تا ظاهری روان ایجاد شود و البته روی آئرودینامیک نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. تنها ریزه‌کاری صورت گرفته برای بهبود استحکام i8 رودستر روی ستون‌های A بوده تا این خودرو بتواند در تست های چپ کردن امتیازات لازم را به دست آورد. در کل i8 رودستر 60 کیلوگرم سنگین‌تر از برادر کوپه خود است.

حذف سقف ثابت همچنین نیازمند برخی بازنگری‌ها در بدنه خودرو بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به نصب یک اسپلیتر کوچک پشت سپر جلو به منظور بالانس جریان هوا اشاره کرد. ورودی هوای روی کاپوت نیز باید بسته شود. هوای داغ ساطع شده توسط رادیاتورها نیز بجای عبور از شیشه جلو هم‌اکنون از زیر خودرو هدایت می‌شود. همچنین درب‌های پروانه‌ای خاص خودرو نیز جدید هستند.

ب‌ام‌و برای تکمیل کردن تغییرات انجام گرفته جدیدترین نسخه از تکنولوژی eDrive را روی i8 رودستر نصب کرده به این معنی که ظرفیت باتری لیتیوم-یونی این خودرو نیز افزایش یافته است.

این امر باعث شده خروجی پیشرانه الکتریکی 12 اسب بخار افزایش یابد و به 141 اسب بخار برسد.

همچنین محدوده حرکتی خودرو در حالت الکتریکی نیز به 53 کیلومتر رسیده است. البته افزایش تراکم سلول ها به معنی افزایش زمان شارژ نیز هست.

این افزایش محدوده حرکتی خودرو فورا مشهود است. در جایی که پیشرانه الکتریکی مدل کوپه به آسانی توسط پیشرانه بنزینی کنار زده می‌شد، هم‌اکنون قوای محرکه الکتریکی شده i8 رودستر تمایل زیادی به انجام وظایف رانندگی داشته و میدان را به این زودی‌ها به پیشرانه بنزینی واگذار نمی‌کند؛ و زمانی که باتری ها خالی شوند، سیستم احیای ترمز و پیشرانه بنزینی 3 سیلندر زودتر از قبل آن‌ها را شارژ می‌کنند.

فنرها و تنظیمات جدید دامپرها باعث شده اند دماغه i8 رودستر دقیق‌تر باد هرچند فرمان برقی خودرو هنوز هم احساس کمتری داشته و نیازمند تصحیح حرکت کمی است؛ اما چسبندگی خودرو نسبت به قبل بیشتر شده و کم فرمانی آن نیز بهبود یافته است.

ب‌ام‌و I8 رودستر در پیچ های تند پایدارتر بوده و پایداری و اطمینان بیشتری نسبت به نسخه قبل از فیس لیفت کوپه نشان می دهد. این امر به همراه باتری بهتر و پیشرانه بنزینی مشتاق باعث شده i8 اسپورت تر از همیشه باشد.

هنوز هم علیرغم اینکه i8 یک رودستر کامل نیست اما از نظر طراحی در مرتبه بالایی قرار می‌گیرد. در واقع باز بودن سقف باعث شده i8 رودستر برجسته‌تر از برادر کوپه خود باشد.

ب‌ام‌و i8 رودستر جدید فضای منحصربه‌فردی را در کلاس خودروهای اسپورت اشغال کرده و هیچ رقیب نابغه‌ای نمی‌تواند با این قوای محرکه الکتریکی شده رقابت نماید.

پورشه 911 و مرسدس-ای ام جی GT رودستر تجربه رانندگی سنتی یک رودستر را ارائه می‌کنند و اگرچه i8 نمی‌تواند از نظر پرفورمنس و دینامیک با آن‌ها رقابت کند اما هنوز هم جذابیت زیادی برای کارشناسان و مشتریان دارد.

مشخصات ب‌ام‌و i8 رودستر جدید

قیمت: 124730 پوند
پیشرانه: 3 سیلندر 1.5 لیتری بنزینی به همراه واحد الکتریکی 11.6 کیلووات ساعتی
قدرت/گشتاور: 369 اسب بخار/570 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.6 ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 2.1 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: پدال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها