میگ-۲۵ معروف به «فاکس بت» هواپیمای رهگیر و شناسایی مافوق صوت و یکی از سریع‌ترین هواپیماهای نظامی دنیا است که توسط شرکت میگ در شوروی سابق طراحی شده‌است.
کد خبر: ۹۶۷۰۳۰
شکار میگ 25 عراق توسط خلبانان زبده ایران +فیلم

به گزارش جام جم آنلاین، اولین پیش‌نمونه میگ-۲۵ در ۱۹۶۴ پرواز کرد. میگ-۲۵ هواپیمایی بسیار سریع با توانایی پرواز در ارتفاع بالاست اما مانورپذیری چندانی ندارد. میگ-۲۵ در اصل برای رهگیری بمب‌افکن بی-۷۰ آمریکایی‌ها ساخته شد که قادر به پرواز با سرعت ۳ ماخ بود. بی-۷۰ هیچگاه تکمیل نشد و در اختیار ارتش آمریکا قرار نگرفت اما میگ-۲۵ به عنوان یک رهگیر دوربرد با سرعت فوق‌العاده در اختیار ارتش شوروی سابق قرار گرفت.

غرب در سال ۱۹۶۷ با تصاویر هواپیماهای شناسایی یو-۲ آمریکا به وجود میگ-۲۵ پی برد. غربی‌ها در ابتدا تصور می‌کردند که این هواپیما با توجه به بال‌ها و دو سکان بزرگ یک جنگنده برتری هوایی غول‌پیکر است که علاوه بر سرعت قابل ملاحظه توانایی مانورپذیری و چابکی بالایی هم دارد. این موضوع نگرانی زیادی را در غرب ایجاد کرده و باعث پیشرفت سریع در برنامه تولید جنگنده اف-۱۵ در آمریکا شد.

قابلیت های واقعی آن تا سال ۱۹۷۶ که ویکتور بلنکو با یک میگ-۲۵ از طریق ژاپن به آمریکا پناهنده شد آشکار نشد.

تحلیل های بعدی یک طراحی ساده ولی کارا با سیستم های الکترونیکی تیوب خلاء، دو موتور عظیم توربوجت را آشکار کرد.

برخلاف تصور اولیه بخش عمده بدنه میگ-۲۵ از آلیاژ فولاد و نیکل ساخته شده بود و نه از تیتانیوم. در مجموع ۸۰ درصد بدنه میگ-۲۵ را آلیاژ نیکل، ۱۱ درصد آلومینیوم و ۹ درصد را تیتانیوم تشکیل می‌داد. همچنین مشخص شد طراحی بال‌های بزرگ برای این هواپیما به دلیل وزن بالای آن است.

شعاع عملیاتی آن هم ۳۰۰ کیلومتر و حداکثر برد آن با سوخت داخلی و پرواز با سرعت زیر صوت در ارتفاع پایین کمتر از ۱۲۰۰ کیلومتر است.

میگ-۲۵ تولیدی معادل ۱۱۹۰ فروند را داشته‌ است و در شوروی و کشورهای تابع آن به کار رفته‌است. هنوز هم در روسیه و بعضی کشورها به طور محدود مورد استفاده‌است.

در طول جنگ ایران و عراق دست کم ۹ فروند میگ-۲۵ به وسیلهٔ اف-۱۴های ایرانی و یک فروند هم توسط اف-۵ ایرانی سرنگون گردید که این آمار مورد تأیید منابع ایرانی، غربی و عراقی می‌باشد.

در این فیلم شکار میگ 25 نیروی هوایی عراق را توسط خلبانان زبده کشورمان مشاهده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۴ انتشار یافته: ۷
علی تهرانی
-
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
۱
۰
باسلام:درود بر شرفتان.درودبر غیرتتان.درود بر تیزپروازان نیروی هوایی ودریادلان نیروی دریایی وشیران نیروی زمینی وعقابان هوانیروز.
یوسف
-
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
۰
۰
تیوب خلا یعنی لامپهای الكترونی كه بسیار قدیمی وكهنه هستندمثلا قبل از 1950.
آرش
-
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
۰
۰
درود فراوان بر تیزپروازان و همافران نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همه ی ارتشیان ایران -
زنده باد همه ی ایرانیان : آذری - كرد - لر - عرب - بلوچ - فارس - گیلكی - قشقایی . همیشه ایران و همیشه ایرانی .
اكبر
-
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
۱
۰
از عرب ها خلبان در نیامده آنقدر شلوغ نكنید به عربها اف -۲۲ راپتور دهند نمیتوانند كاری كنند .
nima
-
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
چرند نگو. خلبان های همه كشورها بهترین ها هست. با این جمله نمی تونی چیزی از عقابان نیز پرواز ملی ایران كم كنی.
مجید در پاسخ به nima
-
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
انسان هر چقدر باسواد تر باشد از لحاظ ادب و شخصیت فهمیده تر خواهد بود - انسانهای لاابالی را میتوان از طرز صحبت كردن و نوشتارشان تشخیص داد - نتیجه میگیرم شما از لحاظ شخصیتی مشكل دار هستید كه خود نشانه ی میزان سواد و همچنین مشكلات روحی شما است - از جام جم آنلاین هم انتظار میرود از انتشار مواردی كه از لحاظ نوشتاری ادب را رعایت نمیكنند جلوگیری كند بر اساس همان مواردی كه خود شما ذكر كردید یعنی - نظرات حاوی مطالب كذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین كشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
ایرانی
-
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
درود فراوان بر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همه خلبانان و تیز پروازان ایران اسلامی - ما تا آخرین قطره خون از آرمانهای مقدس نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهیم كرد و دشمنان فقط از عصبانیت باید بمیرند . زنده باد ایران اسلامی

نیازمندی ها