شبکه های اجتماعی این روزها ویدئویی از معمر قذافی رهبر سابق لیبی که درجریان انقلاب سال 2011 مردمی کشته شد ، منتشر کردند که در آن فدراسیون جهانی فوتبال را به فساد متهم می کند.
کد خبر: ۸۰۵۹۲۶
موضع گیری قذافی درباره فساد درفیفا + فیلم

به گزارش پایگاه خبری شبکه خبری العالم این ویدئو مربوط به روز سیزدهم ژوئن سال2010 میلادی و پس از شروع جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی است که در آن قذافی ضمن حمله شدید به فیفا، آن را سازمانی مافیایی و فاسد توصیف کرده که فساد و تجارت انسانی را در دنیا گسترش می دهد و باید علیه آن به مبارزه برخاست.

قذافی در سخنان خود به نحوه انتخاب میزبان های جام جهانی اعتراض کرده و آن را فقط مختص دولت های توانمند می داند و می گوید که با شیوه فیفا کشورهای فقیر و ضعیف تاابد نمی توانند میزبانی جام جهانی فوتبال را به عهده بگیرند.

اتفاق های اخیر فدراسیون جهانی فوتبال فیفا که در صدر اخبار رسانه‌های ورزشی دنیا قرار گرفته بود گمانه‌زنی‌های زیادی را در خصوص آنچه که در مقر تصمیم‌گیری فوتبال جهان می‌گذرد به وجود آورده بود. دستگیری چندین مقام ارشد فیفا به خاطر دریافت رشوه‌های کلان، بار دیگر این شائبه را به وجود آورد که مافیای بزرگی که به سرکردگی سپ بلاتر در فدراسیون جهانی فوتبال ریشه دوانده سرمنشا فساد در صنعت فوتبال است. اگرچه بلاتر در روزهای نخست موج اخیر جان سالم به در برد و حتی در انتخابات پیروز شد اما استعفای ناگهانی وی نشان از فساد بزرگی داشت که دیگر فرصتی برای پنهان کردن آن وجود نداشت.

با وجود همه حرف و حدیث‌ها و اتهام های وارده به بلاتر از سوی آمریکا و اتحادیه فوتبال اروپا، درانتخابات هشتم خرداد ماه امسال در شصت و پنجمین کنگره فیفا سپ بلاتر برای پنجمین بار رئیس این فدراسیون شد تا جبهه مخالف در بزرگترین عملیات علیه وی هم شکست را پذیرا باشند. اما این شیرینی خیلی زود بر کام باند بلاتر تلخ شد. دستگیری نفر دوم فیفا و به نوعی دست راست سپ بلاتر دیگر مجالی برای جولان این سرکرده مافیای فوتبال باقی نگذاشت تا او با ارسال پیامی حق به جانب و مظلوم نمایی استعفا کند.

با این حال اکنون سوالات زیادی درباره اتفاقات پشت پرده دوران حاکمیت بلاتر بر فیفا و رفتار کشورهای عضو با رئیس مورد اتهام فدراسیون جهانی فوتبال وجود دارد. اینکه چگونه کشوری مثل قطر توانست به میزبانی جام جهانی 2022 دست یابد.

دست کم شش نفر از مقام های عالی رتبه فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) روز ششم خرداد ماه به اتهام دریافت میلیونها دلار رشوه، کلاهبرداری و پولشویی در طول 21 سال اخیر توسط پلیس در سوئیس بازداشت شدند.

تمامی این افراد جزو اعضای کمیته اجرایی فیفا هستند. اتهامات این افراد شامل دریافت رشوه مربوط به مسابقات جام جهانی و قراردادهایی مربوط به رادیو و تلویزیون است .

مقام های فیفا بنا به اصل استرداد مجرمین تحویل مقام های آمریکا می شوند.

معمر قذافی در دوران حاکمیت چهل و دو ساله خود بر لیبی ورزش را نیز مانند سایر بخش ها تحت تسلط خود درآورده بود، پسر سوم او "الساعدی" همیشه آرزوی ستاره شدن در جهان فوتبال را در سر می پروراند، وی در تیمهایی چون " الاهلی طرابلس، کالچیو ایتالیا و تیم ملی لیبی "که تا مدتهای طولانی کاپیتان این تیم بود، بازی کرد.

الساعدی قذافی 37 ساله معروف به مسائل غیر اخلاقی بود ، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی داشت و همیشه برای خوش گذرانی به خارج از کشور سفر می کرد و در آنجا دردسرهای زیادی به وجود می آورد.

الساعدی هیچ گونه اخلاق ورزشی نداشته و برای مثال در یکی از مسابقات هنگامی که تیمش از تیم حریف باخت به محافظینش دستور داد تا به سمت تماشاگران طرفدار تیم رقیب شلیک کنند که موجب کشته شدن 3 نفر از تماشاگران شد.

او توانست بعد از مدتها تلاش به عنوان بازیکن حرفه ای در لیگ ایتالیا بازی کند! هم تیمی هایش از وی خاطرات بسیار خوبی دارند انها می گویند او بازیکن خوبی نبود اما انسان بسیار سخاوتمندی بود چون هنگامی که قرار شد برای اولین بار در تیم ما بازی کند به هر بازیکن یک ماشین مدل بالا هدیه داد.

وی بعدها رئیس فدراسیون فوتبال لیبی شد و چند بازیکن را به خاطر حسادت شکنجه و حتی اعدام کرد گفتنی است وی هنگام بازی در تیمهای معروف لیبی و حتی ایتالیایی از مواد نیروزا استفاده می کرد. الساعدی به دنبال سرنگونی رژیم پدرش در لیبی ، به نیجر پناهنده شد.

سرهنگ معمر قذافی روز ۲۸ مهر ۱۳۹۰، درحالی که از ناحیه دو پا زخمی شده بود تسلیم نیروهای انقلابی شد و پس از چند ساعت درگذشت. شورای انتقالی اعلام کرد که او پس از دستگیری در تبادل آتش کشته شد در حالی که برخی این نظریه را مطرح می‌کنند که او توسط انقلابیون اعدام شده‌ است.

منبع: شبکه العالم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها