در این فیلم بیننده شاهد مراسم تحویل آثار تاریخی ۶۰۰۰ ساله چغامیش به ایران خواهد بود که در موزه ملی ایران انجام شد.
کد خبر: ۷۹۰۷۴۱
فیلم مراسم تحویل گنج ۶۰۰۰ ساله به ایران

به دنبال استرداد و انتقال 108 شیء تاریخی و منحصربه‌فرد از محوطه‌ تاریخی «چغامیش» به ایران، با اقدام مستقیم «گیل استاین»‌ در دو چمدان، 36 شیء سفالی از این آثار برای رسانه‌ها رونمایی و مسئولان معاونت میراث فرهنگی در نشستی خبری به ارائه‌ی توضیحات درباره‌ روند بازپس گیری این آثار پرداختند.

در رونمایی از این آثار، «گیل استاین» که خود به تنهایی این آثار را از آمریکا با دو پرواز نخست به آلمان و سپس به ایران منتقل کرده است، نیز حضور داشت. او در این نشست گنجینه‌ای که همراه خود‌ آورده را یک «گنج بزرگ» دانست و تاکید کرد: پژوهشگران با کاوش در این آثار اطلاعات زیادی از نظر شهرنشینی‌، اقتصادی و بازرگانی می‌توانند در این محوطه به دست آورند.

او اظهار امیدواری کرد: موسسه شرق‌شناسی شیکاگو بتواند یک برنامه‌ریزی مدون برای مطالعات و همکاری‌های بین‌المللی بین ایران و دانشگاه شیکاگو امضا کند.

استاین توضیح داد: قبل از انقلاب اسلامی، این آثار به صورت امانی به شیکاگو برده شدند تا روی آنها تحقیق انجام شود، اما پس از انقلاب و در گیرودارهای اداری آنجا ماندند تا مدتی پیش که با برطرف کردن مشکلات حقوقی این آثار اکنون در اختیار ایران هستند.

وی افزود:‌ برخی از کسانی که این آثار را می‌بینند یک پرسش از ما دارند که آنها از نظر قیمت چقدر اهمیت دارند؟ پاسخ من به آن‌ها این بوده است که این آثار تکه‌های گلی هستند که شاید قیمت پولی چندانی نداشته باشند، اما از آن نظر اهمیت دارند که تمدن ایران را به عنوان مهد تمدن جهان نشان می‌دهند. در واقع این آثار متعلق به یک دوره شهرنشینی هستند که نمونه آن را به جز ایران فقط در عراق داریم.

منبع عکس‌ها: جام‌جم آنلاین

تدوین: جواد ودودزاده/جام‌جم نما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها