اف-22 رپتور، جنگنده نسل پنجم ساخت شرکت​های لاکهید و بوئینگ است. ایالات متحده آمریکا تنها کشوری است که این هواپیمای پنهان‌کار و همه کاره دوموتوره و تک‌سرنشین را در اختیار دارد.
کد خبر: ۷۶۹۳۰۳
اف-22 رپتور ، جنگنده ای همه کاره + فیلم

به گزارش جام جم آنلاین، اف-22 در وهلهٔ نخست به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شده اما دارای قابلیت‌های ثانویه‌ای برای مأموریت‌های حمله به زمین، جنگ الکترونیکی و تجسس سیگنال می‌باشد.

لاکهید مارتین پیمانکار اصلی طرح است و تولید بیشتر بدنهٔ هواپیما، سیستم‌های سلاح و مونتاژ نهایی اف-22 را به عهده دارد.

برنامه بوئینگ شامل بال، بخشی از بدنه، ادغام اویونیک، و تمامی سیستم آموزش خلبان و نگهداری سیستم است.

نخستین پیش‌نمونه رپتور (به معنی شکاری) در سال ۱۹۹۷ به پرواز درآمد در حالیکه برنامه طراحی آن از اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شده بود.

ابتدا برای هواپیما اسامی مختلف اف-22 و اف/آ-22 تعیین شده بود و در دسامبر ۲۰۰۵ وقتی به طور رسمی وارد نیروی هوایی شد «اف-22آ» نامیده شد.

با وجود دوران طولانی و پرهزینهٔ تکوین و توسعه نیروی هوایی آمریکا در نظر دارد از ۱۸۷ فروند اف-22 خود به عنوان یک جزء حیاتی برای آینده قدرت هوایی تاکتیکی ایالات متحده بهره گیرد و معتقد است که ترکیب پنهان‌کاری، نمایش آئرودینامیکی و هشیاری موقعیتی اف-22 قابلیت‌های بی‌رقیبی به آن در مأموریت‌های هوابه‌هوا می‌بخشد و با هیچ یک از جنگنده های موجود یا در حال طراحی کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست.

اف-22 با توجه به حساسیت تکنولوژی آن به هیچ کشور دیگری فروخته نشده و درخواست‌های ژاپن، استرالیا و رژیم صهیونیستی برای خرید آن رد شده‌است.

این هواپیما اولین تجربه جنگی خود را در سال ۲۰۱۴ در جریان حمله علیه داعش در عراق و سوریه به دست آورد.

از اف-22 در این حملات برای پرتاب بمب‌های هزار پوندی هدایت جی‌پی‌اس به مواضع داعش در نزدیکی سد تشرین استفاده شد اما مأموریت اصلی این هواپیما استفاده از اویونیک پیشرفتهٔ خود برای مأموریت‌های جاسوسی، پایش و مراقبت و شناسایی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
-
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
۰
۲
با سلام و تشكر از مقاله شما ذكر چند نكته در خصوص تجهیزات آمریكایی ها به ویژه اف 22 رپتور لازم به ذكر است .
-آمریكایی ها همواره با اتكا به قدرت رسانه ای و بزرگنمایی در توانایی های خود سعی در مرعوب كردن كشورهای دیگر دارند ذكر همین نكته كافیست كه سالها پیش و در جنگ 1999 یوگسلاوی مانور زیادی برروی رادار گریزی جنگنده اف 117 نایت هاوك و غیر قابل مهار بودن آن داده میشد اما وقتی كشور یوگسلاوی كه از لحاظ تجهیزات و امكانات در سطح بالایی نیز قرار نداشت و از سلاح های قدیمی روسی استفاده میكرد موفق شد دو فروند از اف 117 های آمریكایی را سرنگون كند همگان پی به پوشالی بودن ادعاهای آمریكایی ها بردند .
-هر جنگنده ای نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد و رپتور نیز از این اصل مسنثنا نیست .نیروهای نظامی ایران با درس گرفتن از جنگهای منطقه ای و با الهام گرفتن از تجربیات دوران دفاع مقدس نقاط قوت و ضعف دشمن را شناسایی و راههای مقابله با آن را بارها تمرین كرده اند همین بس كه رپتور با وجود مخارج سنگین ساخت و عمر نه چندان طولانی خدمتی تا كنون 12 سانحه هوایی و سقوط را تجربه كرده است مهمترین ایراد این جنگنده نقص در سیستم تامین اكسیژن میباشد كه باعث سقوط حداقل نه فروند از آن شده است سه حادثه نیز به دلیل نقص در موتور به وقوع پیوسته است .
-كشور ایران در سال 88 موفق شد كنترل یك فروند پهپاد رادار گریز و جاسوسی آمریكایی با نام آركیو 170را به دست گرفته و آن را سالم به زمین بنشاند جالب اینكه به اذعان كارشناسان آركیو 170 كه ساخته شده توسط كمپانی لاكهید مارتین میباشد از تكنولوزی های مشابه اف 22برخوردار است و از لحاظ ابعاد بسیار كوچكتر از اف 22 میباشد .با رمز گشایی از این پهپاد پیشرفته بسیاری از اسرار پنهانكارهای آمریكایی برای ایران فاش شد و آمریكایی ها دریافتند كه تكنولوژی رادار گریزی دیگر در مقابل ایران چندان كارساز نیست.
و در پایان هیچ جنگنده رادار گریزی نمیتواند به طور كامل خود را از دید رادار ها مخفی نگاه دارد بلكه تنها میتواند خود را از تعدادی از امواج رادیویی مخفی نگه دارد .با تغییر در موجها و بالا بردن حساسیت در گیرنده ها و پردازشگر های رادار ،میتوان هر پنهانكاری را آشكار كرده و به مقابله با آن پرداخت .


فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها