همواره در تایلند چیزی جدید برای کشف کردن وجود دارد. با وجود معابد و کاخ‌های خیره کننده و اماکن شگفت‌انگیز و الهام​بخش ثبت شده به عنوان میراث جهانی، سکونت‌گاه​های روستایی بی​انتها و شهرهای پر رفت و آمد و پر‌جنب و جوش، سواحل شاعرانه و پارک‌های ملی با حیات‌وحش آن‌ بی​نظیر هستند.
کد خبر: ۶۳۵۷۱۳
مکان​های گردشگری کشور شگفت​انگیز تایلند

تایلند برای سالیان سال به واسطه تنوع غنی جاذبه های گردشگری خود شناخته شده است، با این حال به واسطه ادامه​دار بودن توسعه بخش گردشگری کشور ، همواره در تایلند چیزی جدید برای کشف کردن وجود دارد. با وجود معابد و کاخ‌های خیره کننده و اماکن شگفت‌انگیز و الهام​بخش ثبت شده به عنوان میراث جهانی، سکونت‌​گاه​های روستایی بی​انتها و شهرهای پر رفت و آمد و پر‌جنب و جوش، سواحل شاعرانه و پارک‌های ملی با حیات‌وحش بی‌نظیری که دارد، گزینه‌های انتخاب به کجا رفتن و چه کار کردن برای شما بی‌حد و حصر است. به کشور شگفت انگیز تایلند خوش آمدید.

اطلاعات عمومی درباره تایلند:
شرایط آب و هوایی

 اگر به آب و هوای گرم علاقه دارید تایلند انتخاب مناسبی برای شما است. در طول فصول سه​گانه تایلند دمای هوا به ندرت از 25 درجه سانتیگراد پایین​تر می آید. در بین ماههای نوامبر تا فوریه هوا گرم و خشک با دمایی حدود 19 تا 33 درجه سانتیگراد است. از ماه مارس تا مه هوا گرم شده و دمای آن تا 42 درجه سانتیگراد می​رسد و از ماه ژوئن تا اکتبر ( فصل باران) گرم و مرطوب بوده ولی هرگز سرد نمی​شود. در این فصل حتی باران نیز گرم است.
تایلند درماه دسامبر بیشترین توریست را دارد ولی اگر مایلید که از شلوغی پرهیز کرده واز قیمت های مناسب خارج از فصل شلوغی بهره​مند شوید، در فصل تابستان به تایلند مسافرت کنید. فصل تابستان با باران‌های موسمی اگر چه بارانهای شدیدی به همراه دارد ولی این باران‌ها غالبا" در ساعات پایانی عصر و در طول شب می​بارند و احتمال اینکه تعطیلات شما را خراب کنند بعید به​نظر می​رسد. با اینحال، به خاطر داشته باشید که آگوست و سپتامبر بارانی‌ترین ماههای سال بوده به مسافران توصیه می​شود که به هنگام برنامه​ریزی سفر خود به بانکوک شرایط آب و هوا​یی را در نظر داشته باشند.
وجه رایج

 وجه رایج تایلند شامل بات و ساتانگ میباشد. سکه‌های 25 ساتانگی، 50 ساتانگی، 1 باتی، 5 باتی و 10 باتی از سکه‌های متداول هستند. سکه‌های 1 و 5 باتی در اندازه های مختلف موجود است. بنابراین به هنگام شمارش پول خود دقت کنید. اسکناس​ها که به دو زبان تایلندی و غربی چاپ می شوند بنا بر ارزش پولی آنها اندازه​های بزرگتر و رنگهای گوناگونی پیدا می‌کنند: 10 باتی قهوه ای رنگ، 20 باتی سبز، 50 باتی آبی، 100 باتی قرمز، 500 باتی ارغوانی و 1000 باتی بژ خاکستری هستند. در بعضی مراکز خرید خرد کردن اسکناس​های بزرگ مشکل است بنابراین به هنگام تبدیل ارز اسکناس​هایی با ارزش کمتر نیز بخواهید. بانکها از ساعت 09:30 تا 15:30 در طول هفته باز هستند. در بانکوک، بسیاری از بانکها به​خصوص در مناطق توریسی، تا ساعات پایانی عصرخدمات ارزی ارائه می​دهند. چک​های مسافرتی بالاترین نرخ تبدیل را داشته و دلار آمریکا مقبولترین پول خارجی محسوب میشود ولی سایر ارزهای خارجی باید در بانکها تبدیل شوند. پرداخت با کارت اعتباری در نقاط توریستی و هتل​ها و رستورن​های درجه یک در حال افزایش است.
اطلاعات توریستی

 "سازمان جهانگردی تایلند" (TAT  ) منتشر کننده نشریات مفیدی در باره بانکوک و سایر بخش های تایلند از جمله " تعطیلات در تایلند" (Holiday Time in Thailand ) است. این نشریات دارای اطلاعات مفیدی درباره جاذبه های تایلند و فستیوال ها،جشن ها و رویدادهای گوناگون در بانکوک و دیگر نقاط کشور هستند.

رفت و آمد

برای تازه واردها رفت و آمد در تایلند در ابتدا گیج‌کننده به نظر میرسد ولی با یادگیری خطوط اتوبوسرانی می‌توانید تقریبا" به همه جای شهر رفت و آمد کنید. در صورتی​که باید سر قرار حاضر باشید مراقب ترافیک که در ساعات خاصی از روز در بیشترین حد است باشید. توصیه می​شود که از سیستم قایق سریع السیر Chao Phraya استفاده کنید. در صورت سفر از طریق جاده، تاکسی هایی با قیمت مناسب و مجهز به تاکسی​متر در اختیار شما خواهد بود. سه چرخه​های رو باز معروف به "توک توک" یا "سام لو" برای مسافت‌های نزدیک مناسب هستند ولی مجبور خواهید بود دود حاصل از اتومبیل ها را استنشاق کنید.

پارچه‌های دستباف

نساجی ار دیرباز با زندگی مردم تایلند همچون دیگر بخش‌های آسیای شرقی گره خورده است. پارچه های دستباف با نقوش گوناگون که نمایانگر فرهنگ و هویت قبایل و اجتماعات مختلف هستند. همواره به عنوان شواهد تاریخی و مراسم سنتی به ایفای نقش پرداخته‌اند. هر پارچه دارای رنگ و طرح مختلف و بافته شده از پوست درخت و دیگر مواد طبیعی بوده و نمایانگر صبر و مهارت بافنده آن است. طرح​ها زبان بافنده‌اند، که بدون کلمات از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند. نساجی تایلند به 700 سال قبل از میلاد مسیح باز می​گردد و طبق یافته​های باستانشناسی بدست زنان خلق شده است. در گذشته زنان پارچه را برای مصارف خانواده و مراسم مذهبی می بافتند که از مادر به دختران منتقل شده و کاربرد هر نقشی برای مراسم مذهبی یا روزهای خاص را به آنها می​آموختند. دامن​های خاص لنگی برای خانم ها Pasin  و برای آقایان Sarong  نامیده می​شود که با توجه به سن افراد رنگهایی مختلف دارند: هرچه سن مرد کمتر باشد رنگ Sarong وی روشن​تر است. این پارچه ها سوقات رایج افراد محلی و جهانگردان هستند.
در حال حاضر پارچه بافی پیشرفت شایانی داشته تا رضایت طراحان مد و خانم‌های طبقه اشرافی را فراهم آورد. پارچه بافی با فرهنگ زندگی تایلندی گره خورده و با سابقه ای بیش از 10 قرن بخشی ازمیراث فرهنگی این کشور است.
 بنجارونگ (Benjarong)میراث صنایع دستی و رنگ

 بنجارونگ به معنی " پنج رنگ اصلی" میباشد. اما ظروف بنجارونگ فقط شامل 5 رنگ اصلی نمی​شود بلکه با توجه به شواهد تاریخی ظروفی که از 3، 5، و یا 8 رنگ برخوردارند نیز بنجارونگ نامیده می​شوند.  رنگ های اصلی بنجارونگ عبارتند از: قرمز، زرد، آبی، سبز، قهوه ای و مشکی. رنگهای فرعی عبارتند از: صورتی، ارغوانی و نارنجی.
بنجارونگ های تایلندی در زمانهای قدیم در چین ساخته شده برای استفاده درباریان و خانواده سلطنتی ونجیب​زادگان بکار می رفتند. طرح ها و نقوش توسط صنعتگران تایلندی طراحی شده و سپس با کشتی به چین فرستاده می‌شدند تا توسط صنعتگران چینی ساخته و به دربار تایلند باز فرستاده شوند. این ظروف در منازل و احتمالا" برای سرو غذا های گوشتی و یا شیرین و در اندازه های مختلف بکار می​رفتند. جنس آنها از چینی بوده و شامل فنجان، کوزه، دیس، بشقاب، بشقاب پایه دار، قاشق، ظروف چایخوری و غیره بودند.  امروزه تمام ظروف بنجارونگ‌ها توسط هنرمندان و صنعتگران تایلندی ساخته شده و به چین سفارش داده نمی​شوند. طرح ها و رنگ‌ها طبق سلیقه تایلندی‌ها و جهانگردان انتخاب می​شوند اما همچنان هنر بدیع تایلندی در آنها یک اصل مهم به شمار می​رود.ظروف بنجارونگ از میراث فرهنگی تایلند به شمار می‌روند چراکه در طی سالهای طولانی با کشور تایلند و مردم آن ارتباطی ناگسسستنی داشته اند.


مراکز چشمه های آب معدنی(Spa)، راهی به سوی تندرستی و آرامش

 وقتی صحبت از "Spa  " به میان می‌آید بسیاری افراد از جمله خانم​هایی که به زیبایی خود اهمیت می​دهند به آن ها ابراز علاقه می​کنند. پیش از هر چیز بهتر است بدانیم منظور از  "Spa”  چیست. Spa  به خدماتی گفته می شود که بر اهمیت آرامش ذهن و از بین بردن فشار روحی و احساسات سخت و دردناک تاکید دارد که شامل ماساژ، درمان با روغن های معطر، و نگهداری ازپوست ظاهری و در نتیجه زیبا سازی تمام بدن میشود. خدمات Spa  شامل 2 نوع است: Spa های کلینیکی و غیر کلینیکی که در اکثر هتل های لوکس ارائه شده و آرامشی بی نهایت را تضمین می​کنند.
برای رسیدن به تندرستی در Spa برنامه های متعددی از فرق سر تا نوک پا تدارک دیده می​شود که در فضایی گیرا و مملو از عطر روغن های معطر، سونا، اتاق های بخار و جکوزی در خدمت شما هستند. ماساژ های چندگانه حرفه ای شامل ماساژ سوئدی و یا ماساژ تایلندی سنتی، مراقبت از صورت، ماساژ تسکین دهنده صورت ، و ماساژهای سفت کننده صورت  پوست شما را درخشان و نرم می​کند. ماساژ بدن، زدودن سلول های مرده پوست و حمام های آب گرم نیز به آرامش شما کمک کرده و به گردش خون در بدن شما سرعت می​بخشد. استفاده از روغن های معطر، عسل، گیاهان درمان بخش و ماسکهای گل، احساسی جدید به شما خواهد بخشید.


رشد 24 درصدی ورود گردشگران مسلمان به تایلند


در سالهای اخیر تایلندی‌ها برنامه​ا​ی را برای جذب گردشگران مسلمان تدارک دیدند که حاصل آن طی کمتر از سه سال افزایش 24 درصدی گردشگران مسلمان به این کشور بود. بنا به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی ـ فرودگاه بین‌المللی تایلند در سال 2012 به عنوان مسلمان‌دوست‌ترین فرودگاه جهان انتخاب شد. حاصلی که شاید ماحصل همان پروژه کشور تایلند برای جذب گردشگران مسلمان باشد.
در نشستنی که روز دوشنبه 23 دی ماه با حضور سفیر تایلند، نمایندگان رسانه‌ها و مدیران  هواپیمایی ماهان و دفاتر مسافرتی در محل هتل آزادی برگزار شد، هومر برقانی، نماینده نهاد گردشگری تایلند در ایران از افزایش 24 درصدی سفر گردشگران مسلمان به تایلند در سال 2012 و همچنین به گفته نماینده شرکت هواپیمایی ماهان​ایر در سال 2013 از افزایش 31 درصدی سفر گردشگران ایرانی به تایلند خبر داد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار CHN مبنی بر سهم گردشگران مسلمان از کل گردشگران ورودی به تایلند گفت: گردشگران ورودی به تایلند در سال 2012 از مرز 22 میلیون نفر گذشت که به ترتیب سهم آسیایی‌ها از این عدد 57 درصد، سهم اروپایی‌ها 25 درصد، سهم آفریقایی‌ها 4.6 درصد و سهم کشورهای خاورمیانه 2.24 درصد است. اما با توجه به اینکه در فرم‌های گردشگران ورودی به این کشور، دین و مذهب گردشگرها  عنوان نمی‌شود، نمی‌توان عدد دقیقی از ورود گردشگران مسلمان به این کشور ارائه داد. با این حال شواهد و بررسی‌های کارشناسی حکایت از افزایش حدود 24 درصدی گردشگران مسلمان به کشور تایلند دارد.
برقانی در ادامه دستاورد مالی تایلند از گردشگری در سال 2012 را بالغ 34 میلیارد دلار اعلام کرد درباره هدف‌گذاری این کشور برای ورود گردشگر در سال جاری و سال آتی گفت: هدف‌گذاری تایلند برای ورود گردشگر در سال 2013 بالغ بر 24 میلیون نفر و برای سال 2014، بیست‌هشت میلیون نفر است.

تایلند، مقصد خانواده‌ها می‌شود

برنامه‌های سفارت تایلند در ایران و نهاد گردشگری تایلند در ایران در سال 2013 به این اصل استوار بوده تا با معرفی مقاصدی چون آیوتایا، جزایر اطراف پوکت، هواهین و شیانگ‌مای تایلند را به عنوان یک مقصد برای خانواده‌ها در ایران معرفی کنند. اجازه بدهید فیلم زیبایی را که نهاد گردشگری تایلند مخصوص تورهای مسافرتی ایرانی ساخته است، به همراه هم ببینیم.

جواد ودودزاده
منابع:

http://www.chn.ir
http://www.tourismthailand-middleeast.org/fa/home
http://www.thaiembassy-tehran.org

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها