آیت‌الله نوری همدانی گفت: اگر بانک‌ها از ربا دست برندارند؛ در درجه اول مردم باید پول را به بانک‌ها نداده؛ خود استفاده کرده و اشتغال‌زایی نمایند و در درجه دوم، نیازمند به یک قانون قاطعی هستیم تا جلوی این مدل فعالیت بانک‌ها گرفته شود.
کد خبر: ۹۹۹۹۷۸

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به موضوع ربا در فعالیت‌های بانکی اشاره کرد و افزود: امروز بانک‌های خارجی در دست یک درصد از ثروتمندان بوده و این افراد با رباخواری چاق‌تر شده؛ روزبه‌روز پول آنان بیشتر و 99 درصد دیگر مردم فقیرتر می‌شوند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: ربا، گناه کبیره‌ای است که توصیف آن در شرع این‌گونه آمده که یک درهم از ربا مقابل 70 بار زنا با مادر در خانه کعبه است و خدای متعال در هفت جای قرآن نیز از آن انتقاد کرده است.

وی بیان کرد: همین بانکدارها در کشورهای خارجی با این وضع پولی و مالی، دولت‌ها را به وجود آورده و دولت‌ها نیز قوانین را به نفع آنان وضع می‌کنند.

وی با بیان این‌که ما مسلمان بوده و ربا در اسلام حرام است، خاطرنشان کرد: اگر در مقابل یک قرض، پول بیشتری گرفته شود، حرام و رباست و متأسفانه این کار در بانک‌های ما انجام می‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان این‌که گرفتن زیادی فقط در یک مورد مجاز است؛ تصریح کرد: اگر هنگام قرض و به عنوان شرط ضمن عقد توافق شود که اگر تا فلان تاریخ آورده نشود، باید فلان مقدار جریمه دهد، مشکلی نیست و باید پرداخت گردد، اما در بانک‌ها از این موضوع سوءاستفاده شده و در قراردادهای خود آورده‌اند که اگر یک ماه دیر شود، فلان مقدار؛ اگر یک ماه و پنج روز دیر شود، فلان مقدار و... که در این صورت این جریمه‌ها را روی بدهی افراد کشیده و برای آن جریمه نیز مجدد جریمه دریافت می‌کنند که این مسائل، رباست.

این استاد برجسته حوزه بیان کرد: جریمه را فقط یک مرتبه می‌توان دریافت کرد؛ نه این‌که برای آن مدل‌های گوناگون ساخته و روی جریمه نیز مجدد جریمه دریافت کنند.

وی یادآور شد: بارها در پاسخ به نامه‌ها نوشته‌ایم که جریمه برای ادای دین رباست، اما متأسفانه به این احکام الهی عمل نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها