کوتاه و مختصر با نوستالژی

پیکان ، ژیان ، رنو 5 و دیگر هیچ!

مطمئنا و به درستی همه شما مخاطبان گرامی از تاریخچه و مشخصات این خودروها اطلاع دارید و ما هم بارها و به صورت مفصل در جام‌جم آنلاین بدان پرداخته‌ایم ؛ اما خواندن این مطلب کوتاه نیز خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۹۹۵۷۳۱
پیکان ، ژیان ، رنو 5 و دیگر هیچ!

جام جم آنلاین: پیکان، یار قدیمی ایرانیان که البته کماکان نیز تولید موتور آن را با کمی دستکاری در شرکت ایران‌خودرو مشاهده می‌کنیم، می‌تواند به‌عنوان سنتی‌ترین و پر تیراژترین خودروی ایران نام بگیرد.

این خودرو که توسط شرکت هیلمن از زیر مجموعه گروه روتس انگلیس با نام "هیلمن هانتر" و "روتس آرو" (سال‌های زیادی است این خودروساز ورشکسته و توسط پژو خریداری‌شده است) به ایران واگذار شد و از همان ابتدا شروع به تولید انبوه برای عموم شد.

این خودرو در ایران با دو موتور 1725 سی‌سی و 1600 سی‌سی و بدنه و تزئینات متفاوت در دو تیپ دولوکس و کارلوکس سال‌های متمادی تولید شد و پس از توقف نیز نصب موتور آن روی سایر بدنه‌ها در قالب خودروهایی مثل پژو 405 (آردی و روآ) و پژو پرشیا (وانت آریسان) ادامه پیدا کرد تا قانون پایستگی پیکان در ایران باقی بماند.

از طرفی، ژیان، خودروی بامزه و نوستالژیک ما ایرانیان، که این روزها در کنارها همتای آلمانی خود، فولکس بیتل (قورباغه‌ای) ، به خودرویی تاریخی مبدل شده و اکنون بعضی از افراد به‌عنوان خودرویی لوکس! با آن دور دور می‌کنند. ژیان، به معنی خشمگین و درنده، می‌بایست در آن دوران، خودرویی پرتوان! بوده که اینگونه نام‌گرفته است و شاید هم در نبود رقیب، قدرت جولان داشته که البته این‌طور که از اعداد و ارقام! برمی‌آید، مورد دوم بیشتر صادق بوده است! این خودرو که برخلاف رنو 5، به چپ نشدن معروف بود، ممر درآمدی شده بود تا افراد در مسابقات چپ کردن ژیان شرکت کنند و اگر بتوانند این کار را بکنند، جوایزی دریافت کنند.

رنو5، رنوی کوچک و تیز، توانسته بود حجم قابل‌توجهی از تولیدات را از آن خود کند. این خودرو که در ابتدا توسط سایپا و سپس توسط پارس‌خودرو تولید شد، نسل متفاوتی از خود را نشان داد. عمر نسبتاً کوتاه محصولات نسل پیشین شرکت رنو در ایران، شاید اندکی به برند این شرکت در اذهان عموم، خدشه وارد کرده است. البته این خودرو هم چند موتور را به خود دیده است. در ابتدا با موتور 950 سی‌سی و پس از وقفه ای کوتاه و تولید دوباره با موتور 1100 سی‌سی و دست آخر هم با قوای محرکه پراید و با اعمال تغییرات اندک در ناحیه گلگیرها، با نام پی کی به بازار عرضه شد هرچندکه می‌توان گفت آن‌طور که انتظار تولیدکنندگان می‌رفت نتوانست در بازار خرید و فروش خودرو موفق باشد و خیلی زود از میانه بازار رخت بربست.

حال بیایید نگاهی به مشخصات خودروهای فوق‌الذکر داشته باشیم:

نام خودرو

حجم موتور (CC)

تعداد سیلندر

تعداد سوپاپ

توان تولیدی

تعداد دنده

حداکثر سرعت (KM/H)

سال طراحی

شرکت طراح

پیکان

1598

4

8

64

5

140

1966

روتس-هیلمن انگلیس

ژیان

602

2

4

35

5

118

1967

سیتروئن فرانسه

رنو 5

1100

4

8

49

5

140

1970

رنو فرانسه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
۰
۰
باسلام:فقط پیكان این یار قدیمی وصمیمی وكاردرست.اگر آمار تلفات در اتومبیل پیكان را ازابتدای تولید آن نسبت به اتومبیلهای حال حاضرنشان دهید 1 به 10000 نفر میباشد.علت آن متاسفانه عدم سنخیت اتومبیلهای نسل حاضر با مهندسی جاده های ایران میباشد.مثال اینكه درآنزمان كه جاده هراز وچالوس ساخته شد تمام مهندسی راه آن با توجه به اتومبیلهای نسل آنزمان احداث گردید نه اتومبیلهای نسل حال حاضر.متاسفانه اتومبیلها پیشرفت چشمگیری در تولید داشته اند ولی جاده های ما در دهه های 50 و60 ونهایت 70 ما راكد مانده اند.با نصب 4 تا دوربین عملا سرپیچها هیچ كنترلی بوجود نمیاید.
شب
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
دلت خوشه ها ! چیمون به روزه كه جاده هامون به روز باشه !
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
احسنت.واقعا درست گفتید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها