نرم‌افزارهای حیاتی برای راه‌اندازی سیستم

سرنوشت‌سازهای دسکـتاپی

چه سیستمی جدید خریده باشید، چه قصد خرید داشته باشید و حتی اگر می‌خواهید ویندوز عوض کنید و نگران نرم‌افزارهایی هستید که باید نصب کنید، این کارگاه حسابی به کارتان خواهد آمد.
کد خبر: ۹۹۴۳۹۱
سرنوشت‌سازهای دسکـتاپی

در این مطلب، تعدادی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزارهایی را که می‌توانید پس از نصب ویندوز از آنها استفاده کنید معرفی کرده‌ایم. وقتی از نرم‌افزارهای کاربردی حرف می‌زنیم، برای بسیاری از ما یکسری نرم‌افزار تکراری و متداول مانند آفیس مایکروسافت یا ضدویروس نورتون و... به ذهن می‌آید. اما نرم‌افزارهای دیگری هم هست که اگر به آنها فکر نمی‌کنیم، عمدتا به این خاطر است که نامشان را نشنیده و استفاده‌ای از آنها نکرده‌ایم. نرم‌افزارهایی که پس از آشنایی با ویژگی‌های آنها، در عجب می‌مانیم که چطور یک عمر بدون آنها کار کرده‌ایم!

نصب و راه‌اندازی

اولین نرم‌افزاری که به شما معرفی می‌کنیم، Ninite نام دارد. با این نرم‌افزار رایگان، قادرید یک اینستالر شخصی شده برای تمام نرم‌افزارهایی که مایل هستید، بسازید. با این نرم‌افزار، بار بزرگی از دوش خود برمی‌دارید.

مرورگر

بـــرای مرورگــر، ســه انتخاب اصلــی Google Chrome ،Firefox و Opera را دارید. نگارنده شخصا استفاده از فایرفاکس را ترجیح می‌دهد، چراکه ظاهرا فشار کمتری به رم دستگاه وارد کرده و برای کار نویسندگی و خبرنگاری بهتر به نظر می‌آید. اما می‌دانیم فعلا انتخاب اول رایانه‌کارها، کروم است. مرورگر افتضاح مایکروسافت هم که مثل برنج هندی است. وقتی هیچ گزینه دیگری موجود نباشد، به اجبار از آن استفاده می‌کنیم!

ضد ویروس

در حال حاضر، ضدویروس آویرا یکی از بهترین گزینه‌های رایگان است. خود را با nod 32 گول نزنید. تا وقتی لیسانس اصل آن را نداشته باشید، هیچ ارزشی ندارد.

پیام‌رسان

اگر برای ارتباط با خویشاوندان، دوستان و حتی در حرفه کاری خود نیاز به یک ابزار پیام‌رسان خوب دارید، اسکایپ قادر است ساده‌ترین توقعات شما را برآورده کند. ما آن را برای دسکتاپ بهتر می‌دانیم. چون مثل تلگرام، مدام با پیام‌های رنگارنگ، حواستان را از کار پرت نمی‌کند.

Trillian هم یک پیام‌رسان خوب دیگر است که با آن می‌توانید از طریق AIM، Facebook، Google Talk و... چت کنید.

فشرده‌سازی

7-zip در فشرده‌سازی و باز کردن فایل‌های فشرده خیلی خوب عمل می‌کند و برخلاف Winrar، مدام پیغام فعالسازی نمی‌دهد.

رسانه‌ای

VLC یک نرم‌افزار رایگان قدرتمند است که تقریبا هر فایلی را تحویلش بدهید پخش می‌کند. ترکیب دکمه‌های Alt ,Ctrl, Shift با دکمه‌های جهت‌دار که فیلم را در مقاطع مشخص به عقب یا جلو می‌فرستد، از امکانات دوست‌داشتنی نگارنده در زمان‌های ترجمه و تماشای فیلم است. در عین حال، ضرر ندارد یک نسخه هم از MPC-HC روی سیستم داشته باشید. این نرم‌افزار در کنار VLC، یکی از قدرتمندترین ابزار نمایش فایل‌های رسانه‌ای است و تقریبا هرجا که یکی در نمایش فایلی خاص ناکام می‌ماند، دیگری موفق عمل می‌کند. KM Player هم نرم‌افزاری قابل و به نسبت هر دو خوش‌قیافه‌تر است، اما این روزها با منوهای اضافی آنلاین و پیام‌های دائم و آزاردهنده ارتقای نرم‌افزار، هم دیرتر بالا می‌آید و هم برای فشار خون کاربران پرمشغله مناسب نیست!

اگر دستگاه اپل دارید، مجبورید iTunes داشته باشید. موزیک پلیر Foobar2000 نیز بشدت قابل دستکاری است و اگر اهل گوش کردن به فایل‌های FLAC باشید حسابی کوکتان می‌کند.

ران‌تایم‌ها

هرچه هست نصب کنید: (Java 8،.Net Silverlight، Air،Shockwave) دیر یا زود به یکی یا همه آنها نیاز پیدا خواهید کرد. بهتر است از همین اول داشته باشیدشان تا این که بعدا دردسر یافتن‌شان را بکشید.

فضای ذخیره آنلاین

همه با Dropbox آشنا هستیم. برای انتقال فایل‌ها خیلی مناسب است. فقط مراقب باشید چه چیزی را آپلود می‌کنید.

ابزار توسعه

اگر اهل دستکاری فایل‌های HTMLهای ini‌ گیم‌ها و... باشید، ++ Notepad براحتی قادر است فایل‌ها را باز کرده و برای ویرایش آماده کند.

کار با تصاویر

GIMP جزو یکی از رقبای دسته دوم فتوشاپ است. فتوشاپ حرف ندارد، اما این نرم‌افزار رایگان هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. فقط باید به رابط کاربری‌اش عادت کنید.

اگر زیاد از بازی‌های خود اسکرین‌شات می‌گیرید یا کلا با حجم انبوه تصاویر سر و کار دارید، با نرم‌افزار IrfanView می‌توانید تصاویر را به‌طور دسته‌ای، تغییر اندازه یا برش بدهید.

ابزار کاربردی

هر سیستم پس از مدتی با فایل‌های بدون استفاده و مازاد و البته مضر پر خواهد شد. در این اوقات، داشتن یک نرم‌افزار خوب که فایل‌های حجیم به دردنخورد را یافته و آنها را برای حذف در نظر شما پررنگ کند، لازم است. Windirstat چنین کاربردی دارد.

اسناد و متون

اگر با PDF زیاد سر و کار داشته، اما قصد ویرایش ندارید، نرم‌افزار Foxit Reader کارتان را راه می‌اندازد. در غیر این صورت نرم‌افزار حجیم‌تر اما قدرتمند Adobe Acrobat را نصب کنید.در ایران اقبال به نُوِول‌های گرافیکی (Graphic Novel) رو به فزونی گذاشته است. اگر اهل این نوع ادبیات تصویری هستید، Comical را نصب کنید تا بتوانید براحتی فایل‌های cbr. را اجرا کرده و لذت وافری ببرید.

و دیگران!

Steam : اگر گیمر حرفه‌ای هستید، در لزوم داشتنش شکی نیست!

Discord: دیسکورد یک نرم‌افزار خیلی خوب برای شرکت در مباحث مختلف در کانال‌های مختلف است. طبعا اگر زبان‌های خارجی را خوب بلد باشید یا بخواهید زبان خود را تقویت کنید، این نرم‌افزار حسابی به کارتان خواهد آمد. وجه تمایز آن در این است که محتویات خود را نه روی رایانه شخصی شما، که روی سرورهای خارجی ذخیره می‌کند و هر ماه با تغییرات خوب و منظم، تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد.

Gifcam : اگر می‌خواهید از بخشی از تصویر خود یک فایل گیف خوب و باکیفیت بسازید، این برنامه امکاناتی کاربردی مانند کاهش حجم گیف و افکت‌هایی جذاب ارائه می‌کند. اگر قصد تولید محتوای چندرسانه‌ای ندارید هم شاید پیش بیاید که دوستی، خویشاوندی یا هر کس دیگر از شما بخواهد مراحل نصب یا تنظیم یک نرم‌افزار خاص را به او یاد بدهید. ما که ترجیح می‌دهیم به جای توضیحات چندباره و سردرد گرفتن، یک گیف ساده و کاربردی به او ارائه کنیم.

MSI Afterburner: نرم‌افزارهای زیادی برای اُوِرکلاک کارت گرافیک وجود دارد که با بهره از آنها می‌توان کار بیشتری از کارت گرافیک کشیده و گیم‌ها را با کیفیت بالاتر اجرا کرد. Afterburner اینها را ارائه می‌کند، اما وجه تمایزش در این است که می‌تواند نرخ فریم را به گیم تحمیل کند. اجرای بعضی از گیم‌ها با نرخ فریمی نابرابر است که موجب عملکردی سکته‌دار می‌شود، که این نرم‌افزار تا حدی قابل توجه آن را بهبود می‌دهد. قابلیت خوشایند دیگر آن، ضبط عکس از گیم‌هاست.

f.lux: این نرم‌افزار بسیار ساده است، اما آن را دست‌کم نگیرید! کافی است نام شهر خود را در این نرم‌افزار وارد کنید. خودش به‌صورت خودکار، همراه با آغاز غروب خورشید در افق شهر مورد نظر، وارد عمل شده و رنگ موجود در تصویر را تا حدی قابل توجه گرم می‌کند. اما آنچه در جا به نظر نمی‌رسد، تاثیر فوق‌العاده این نرم‌افزار در کاهش درد چشم و آرامش ذهن و روان فرد است که در نهایت خوابی آرام‌تر و بهبود درد چشم ناشی از کاربری طولانی را موجب می‌شود. گفتنی است قابلیت Night Shift در رایانه‌های اپل، عملا از همین نرم‌افزار کپی شده است.

و اما توصیه می‌شود اگر ماوسی خریده‌اید که همراهش سی‌دی درایور لازم عرضه شده، حتما آن را نصب کنید. این نرم‌افزارها نه‌تنها برای بهره کافی از ماوس‌های چنددکمه لازمند، که امکانات خیلی خوبی برای تنظیم DPI و دیگر ابعاد استفاده از ماوسارائه می‌کنند.

سیاوش شبازی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
۰
۰
سپاس
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها