«نه ، نه ، نه ، نه! به هیچ عنوان با 48 تیمی شدن جام جهانی کنار نمی آیم!». این جمله را امیر حاج رضایی می گوید، کارشناس برجسته فوتبال که بابت 48 تیمی شدن جام جهانی ناراحت است.
کد خبر: ۹۸۸۸۴۶
48 تیمی شدن جام جهانی حرکتی اقتصادی بود / فوتبال لطمه شدید می خورد

به گزارش جام جم آنلاین ،روز گذشته در خبرها اعلام شد که فیفا 48 تیمی شدن رقابت های جام جهانی را از سال 2026 رسما تصویب کرده است. این اتفاق موجی از مخالفان و موافقان را به وجود آورد. موافقان می گویند این رقابت ها دیدنی تر می شود و مخالفان می گویند ، برعکس بخش مهمی از جذابیت های جام جهانی از بین می رود و کیفیت هم به شدت پایین می آید.

امیر حاج رضایی کارشناس برجسته فوتبال جز دسته دوم است یعنی مخالفان. او که می گوید این اتفاق تحت تاثیر برنامه های اقتصادی افتاد عواقب بدی را در نتیجه این تصمیم گیری پیش بینی می کند.

تصمیمی به ضرر فوتبال

حاج رضایی در رابطه با این اتفاق جدید دنیای فوتبال به جام جم آنلاین گفت: زمانی که رقابت های یورو 2016 ، 24 تیمی شد دقیقا 24 تیم به این رقابت ها راه یافتند یعنی نیمی از قاره اروپا. بر اساس نقشه گیتی شناسی این قاره 48 کشور دارد. همان زمان گفتم با افزایش تیم ها کیفیت پایین می آید و دقیقا همین هم شد. این نگاه من بود و برخی این دیدگاه را نداشتند.

وی عنوان کرد: حالا بر اساس تصمیمی مشابه تیم های شرکت کننده در جام جهانی زیاد شده اند. سهمیه آسیا می شود هشت و نیم و این یعنی کاهش جنگ و رقابت نفس گیر. از جهت فنی و کیفیت این تصمیم کاملا به ضرر فوتبال است و فوتبال شدید لطمه می خورد.

این کارشناس افزود: 48 تیمی شدن جام جهانی چهار میلیارد دلار سود برای فیفا به دنبال خواهد داشت. در واقع این تصمیم بحث برانگیز از جهت اقتصادی گرفته شده است. روی این موضوع از لحاظ کارشناسی خیلی کار شده و تفکرات زیادی پشت آن نهفته است. اما به اعتقاد من که یک فوتبالی هستم و تفکرم هم فوتبالی است چنین چیزی قابل پذیرش نیست. هر رویدادی که شروع می شود اقتصاد حرف اول آن را می زند اما باز هم درست نیست که جام جهانی با این تعداد تیم برگزار شود.

قهرمان بی کیفیت

حاج رضایی در ادامه گفت: هشت و نیم سهمیه برای قاره آسیا یعنی لطمه شدید به فوتبال. این دیدگاه من است. به همان یورو 2016 برگردید، رقابت هایی که تیم هایش نسبت به قبل بیشتر شده بود. تیمی مثل پرتغال می آید با سه تساوی قهرمان یورو می شود. قهرمان شدن یک تیم بی کیفیت مهم نیست، مهم درآمدی است که از راه برگزاری تورنمنت به دست می آید.

وی یادآور شد: نگاه فیفا کاملا اقتصادی شده است. اگر بگوییم آیا 48 تیمی شدن جام جهانی به گسترش فوتبال کمک خواهد کرد باید بگویم پاسخ من کاملا منفی است. گسترش فوتبال اهمیتی ندارد، چیزی که مهم است به همان چهار میلیارد دلار برمی گردد. این مبلغ سرسام آوری است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. وقتی پای مسائل اقتصادی در میان باشد همه چیز تحت شعاع قرار میگیرد.

ترحم از نوع فوتبالی

این کارشناس فوتبالی خاطرنشان کرد: اکنون بحث بر سر این است که در جام جهانی 2026 چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. پیش از هر چیزی دیگر رقابتی در مقدماتی جام جهانی وجود نخواهد داشت. همین الان AFC می آید هندوستان را که در چلنج کاپ با شکست تیم هایی مثل افغانستان و پاکستان قهرمان شده در رده تیم های سطح بالای آسیا قرار می دهد. این یعنی ترحم. 48 تیمی شدن جام جهانی هم یعنی ترحم فوتبالی. وقتی تیمی در حد و اندازه های جام جهانی نیست برای چه بر اساس ترحم باید بیایدر در این رقابت ها شرکت کند. اینجا می توانم مثالی هم برای شما بزنم، مثالی که اتفاقات اقتصادی در آن نقش داشت اما به هیچ جا نرسید. وقتی تیم های تهرانی را بر اساس چیزهایی که بیشتر اقتصادی بود به خارج از تهران انتقال دادند چه اتفاقی افتاد؟ پاس الان کجاست؟ صبا چرا در معرض سقوط قرار دارد؟

حاج رضایی در پایان گفت: این اتفاقات با ماهیت فوتبال نمی خواند. فلسفه فوتبال چیز دیگری است که ما از آن با خبریم اما مسائل اقتصادی فعلا همه چیز را به هم ریخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
۰
۰
من كه اصلا فوتبال نمی بینم بجر جام جهانی برای من خوبه .
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
۰
۰
آقای فوق كارشناس !! جام جهانی یعنی چی ؟ اصلا باید همه كشورها شركت كنند ولی چون این امكان وجود ندارد به ناچاركنكور ورودی می گذارند . حالا كه امكان دارد تعداد را تا حد ممكن افزایش دهیم چرا این كار را نكنیم ؟ هر آدم عاقلی میداند كه این كار به رشد وتوسعه ونشاط فوتبال در سراسر جهان كمك میكند . حالا هی شما بچسب به كیفیت و24 تیم ! مثل اینكه درجهان 200 كشور داریم ؟ فرض كن ایران هردوره به جام جهانی برود وبا تیم های بزرگ مسابقه بده . خوب این برای رشد فوتبال ایران خوبه یابده ؟ به همین سادگی . لطفا جواب بدهید .

نیازمندی ها