رییس جمهور در دیدار جمعی از علما و نمایندگان اهل سنت سراسر کشور، سیره پیامبر اسلام (ص) را الگوی واحد مسلمانان دانست و با تاکید براینکه تنوع اقوام و مذاهب نه تهدید امنیت؛ بلکه فرصتی بزرگ برای وحدت و توسعه ملی است، اظهارداشت: مبنای جمهوری اسلامی از ابتدا، پذیرش تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی بوده است.
کد خبر: ۹۷۷۵۹۳
رئیس جمهور با جمعی از علما و نمایندگان اهل سنت دیدار کرد

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه گفت: برنامه دولت حداکثر استفاده از قومیت ها و مذاهب برای همگرایی و تقویت وحدت فرهنگی و ملی است.

وی ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و هفته وحدت، گفت: پیامبر(ص)، نوری عالم تاب، دردانه خلقت و اشرف مخلوقات عالم است که راه و مسیرش باید اسوه و الگو برای همه مسلمانان باشد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه همواره در کشورهایی که دارای تنوع قومی یا مذهبی هستند، دو دیدگاه در برخورد با این مقوله حاکم بوده است، افزود: یک تفکر، تفکر اقتدارگرایانه مرکزیت بر مبنای این است که اقلیت‌ها همواره به عنوان مشکل و تهدید تلقی شده و به تنوع اقوام و مذاهب به عنوان مسأله ای امنیتی نگریسته می شود.

روحانی با بیان اینکه وقتی به موضوعی با نگاه امنیتی بنگریم، لوازم و تبعات خاص خودش را به همراه خواهد داشت، ادامه داد: شاید در دوره رضاخانی چنین تفکری حاکم بود که مرکزیت فلات ایران باید دارای یک قدرت برتر باشد تا بتواند کاملاً‌ بر اقوام دیگر و بر مناطق مرزی تسلط قهرآمیز داشته باشد و این مبنایی است که هنوز هم برخی از کشورها به دنبال آن هستند.

رییس قوه مجریه نگاه به اقوام و مذاهب مختلف به عنوان یک فرصت و مزیت برای همزیستی مسالمت‌آمیز را مبنایی دیگر در برخورد حاکمیت با تنوع قومی و مذهبی در یک کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: در برخی کشورها این مبنا وجود دارد که همه اقلیت‌ها نیز باید از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند.

وی تاکید کرد: مبنای جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب بر پذیرش تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی بوده و در این راستا حتی خرده فرهنگ‌های زیر لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت را زیبا و به عنوان فرصت و نه تهدید می‌دیده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه متاسفانه امروز امکانات در مناطق مرزی نسبت به مرکز کشور از تعادل برخوردار نیست، تصریح کرد: مناطق و استان‌های مرزی ما جدای از مسأله قومیت و مذهب چه در مناطق شیعه نشین و چه مناطق سنی نشین دارای مشکلات هستند و این تعادل باید ایجاد شده و طرح‌های عمرانی و صنعتی بزرگ در مناطق مرزی اجرا شود چرا که سود، منفعت و مزیتی ملی به دنبال خواهد داشت.

روحانی تحول در بندر چابهار و تبدیل آن به یک بندر ارتباطی بین قاره‌ای را یکی از طرح‌های بسیار مهم دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: تلاشی که در راستای توسعه بنادر انجام شده بیشتر به خاطر جذب سرمایه و مشارکت خارجی بوده است.

رییس جمهور ادامه داد: یکی از مسایل مهم در بسیاری از سفرها و ملاقات های خارجی مشارکت در توسعه بندر چابهار، اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و از زاهدان به خراسان جنوبی و راه‌آهن سرخس است که در نهایت موجب اتصال دریای عمان به آسیای مرکزی، چین، روسیه و اروپای شرقی، مرکزی و حتی غربی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها