از زمان ورود ولوو به بازار شاسی‌بلندهای بزرگ که با چاشنی لوکس بودن همراه است، نزدیک به چهارده سال می‌گذرد. ولوو برای نخستین بار در سال 2002 با معرفی XC 90 حضور رسمی خود در این بخش از بازار را اعلام کرد.
کد خبر: ۹۷۴۳۸۳
تجربه رانندگی با ولوو XC 90 +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از خودرونویس ، بدون شک اگر تصاویر نسل اولXC 90 را دیده باشید، با ما در مورد طراحی زمخت و بدون جذابیت آن هم عقیده خواهید بود. البته طراحی نسل اول به 15 سال پیش باز می‌گردد، بنابراین نباید انتظار طرح‌های پخته امروزی را داشت، اما به نظر می‌رسد در زمان خود نیز چهره‌ای جذاب و فریبنده نداشته است که به راحتی بتواند مشتریان را برای خرید وسوسه کند! هر چه بود تولید این مدل در سوئد، مالزی و چین تا سال 2014 ادامه پیدا کرد و سرانجام نسل دوم XC90 که همین نسل کنونی است، جایگزین آن شد. انقلابی بزرگ در طراحی‌های ولوو با حفظ اصالت خود و همچنین بهبودهای کیفی و فنی، نخستین و قابل توجه‌ترین نکته‌ای بود که در این نسل جلب توجه می‌کرد و این جذابیت نه تنها در قیاس با نسل اول، بلکه از دیگر محصولات ولوو نیز یک سر و گردن بالاتر بود و دلیل آن نیز مشخص است، تصمیم ولوو برای ورود به بخش خودروهای لوکس! فرصتی فراهم شد تا ساعاتی را با XC 90بگذارانیم و ببینیم مهندسان و طراحان ولوو چه آشی برای رقیب‌های لوکس و مدرن این سگمنت پخته‌اند.

موج جدید طراحی، حفظ اصالت

تغییر و دگرگونی در محصولات ولوو به تدریج انجام شد. البته باید این تغییرات را انقلابی دانست، زیرا اختلاف آن با طرح‌ها قبلی به وضوح مشهود است، اما نکته‌ای که ولوو را از بسیاری دیگر از خودروسازان متمایز کرد، حفظ اصالت محصولات در عین مدرن کردن زبان طراحی آن‌ها است. اصلا چرا راه دور برویم؟ همین XC90 که پیش روی ما قرار دارد، خود گواهی بر این ادعا است. زبان طراحی سیال و روان، عدم استفاده از حجم‌ها و خط‌های پیچیده و تلاش برای یکپارچگی هرچه بیش‌تر طرح، اصلی‌ترن ویژگی این موج جدید و انقلابی ایجاد شده در طراح‌های ولوو است. این زبان جدید یک معماری نو و پیشرو به شمار می‌رود که اوج بلوغ آن در حال حاضر در XC90 و V90خودنمایی می‌کند.

در واقع یکپارچگی و روان بودن طرح XC90 به نوعی است که انگار طراح قلم خود را برداشته، دست خود را روی کاغذ گذاشته و با یک حرکت دست و بدون برداشتن قلم از روی کاغذ، طرح XC90 را کشیده است و به همین دلیل است که با بررسی طراحی ظاهری خودرو هیچ‌گونه حجم‌پردازی و یا استفاده از خط‌‌های تند و تیز و غلیظی مشاهده نمی‌شود. همه چیز ساده، روان و یکپارچه است، اما زیبایی و ابهت ظاهری که در این کلاس لازم است کاملا در آن دمیده شده است.

به عقیده ما امضای اصلی ولوو در این محصول در قسمت جلویی، جلوپنجره عمودی منقش به لوگو ولوو همراه با همان خط مورب همیشگی است. در نمای عقب نیز با امضایی مدرن‌تر روبه‌رو خواهیم بود. چراغ‌هایی که به طور عمودی روی ستون C و به طرف بالا کشیده شده، نشان دهنده این مساله است که طراحان ولوو به خوبی می‌دانسته‌اند که چه‌طور اصالت را در طرح‌های جدید حفظ کنند، زیرا مشابه این چراغ‌ها را نه تنها در نسل اولXC90 بلکه در بسیاری دیگر از مدل‌های ولوو شاهد هستیم. و نکته قابل تامل‌تر این که ولوو حتی در سدان لوکسS90 نیز سعی کرده است همین فرم C شکل چراغ‌ها را حفظ کرده و فقط از ارتفاع آن بکاهد، اما هنوز هم بخش زیادی از نمای عقب را اشغال کرده است.

داخل کابین، تحول اساسی

شاید بتوان تغییر و تحول و مدرن شدن طراحی در نمای خارجی XC90 را نادیده گرفت، اما به هیچ وجه نمی‌توانید از حیرت و هیجان خود زمانی که نخستین بار در فضای کابین این خودرو قرار می‌گیرید بکاهید. درون کابین نیز همه چیز در نهایت سادگی قرار دارد و خبری از شلوغی‌های بیش از اندازه و استفاده از تعداد زیادی کلید و دکمه برای کنترل قسمت‌های مختلف نیست.

در عوض بخش بزرگی از وظایف دکمه‌های سنتی به نمایشگر 12.3 اینچی که رابطی بین راننده و مغز متفکرXC90 است، محول شده است. راننده و سرنشین می‌توانند از طریق این پنل لمسی با پردازشگرهای تعبیه شده ارتباط برقرار کرده و دستورهای خود را اعمال کنند. ادوات تعبیه شده درون کابین به یک پنل لمسی، اهرم تعویض دنده، پنل باریک و کاربردی سیستم چندرسانه‌ای و یک کلید چرخان در پایین اهرم تعویض دنده برای روشن و خاموش کردن خودرو و کلید ترمز پارک برقی، اصلی‌ترین ادوات موجود را تشکیل می‌دهند. ترکیب‌بندی فضای داخلی که شامل پوشش چرم سفید، نوارهای چوبی و کرومی و پلاستیک نرم سفید و سیاه است که اگرچه با کیفیت و دلنشین هستند، اما جا داشت برای این سگمنت و این میزان ظرافت، از کیفیت بالاتری استفاده شود، اما در قیاس با خودرویی مانند XC60، یک الهه کیفیت است.

فنی بازی

بهتر است آشنایی بیش‌تر با XC90 دوست داشتنی را به زمان رانندگی موکول کنیم زیرا وسوسه لمس پدال گازی که قرار است بیش‌تر از 300 اسب‌بخار قدرت را از پیشرانه 2 لیتری تحویل گرفته و در اختیارتان قرار دهد شوق راندن XC90 را دوچندان می‌کند.

روشن شدن و استارت خوردن پیشرانه از طریق کلید دواری که به همراه پنل خود به رنگ مشکی براق مزین شده و پایین اهرم تعویض دنده قرار گرفته، صورت می‌پذیرد. در برخورد اول این‌طور به نظر می‌رسد که در جای نادرستی تعبیه شده است. اهرم تعویض دنده که به نظر می‌رسد طراحان داخلی نتوانسته‌اند به خوبی از پس اعمال ظرافت لازم در طراحی آن برآیند، به کلیدی کوچک و نرم در پشت مجهز شده است که به محض این‌که اهرم را در مشت خود می‌گیرید ناخودآگاه فشار دست باعث فشرده شدن کلید فوق شده و قفل اهرم تعویض دنده آزاد می‌شود. این جعبه‌دنده از نوع 8 سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه و قابلیت تعویض دستی است که مهندسان ولوو تا جای ممکن روی آن برای مصرف بهینه و بالاترین بازدهی کار کرده‌اند.

شاید هنوز هم در شوک آمار و ارقامی که چند سطر بالاتر درباره پیشرانه XC90 داده شد باشید. پس بیایید تا این اعداد و ارقام را حیرت‌انگیزتر کنیم! پیشرانه این مدل دقیقا 1969 سی‌سی حجم دارد. 316 اسب‌بخار قدرت در 5700 دور در دقیقه، بیشینه توانایی این پیشرانه است و گشتاور تولیدی آن به 400 نیوتن‌متر در دور 2200 تا 5400 می‌رسد. همچنین این پیشرانه از تکونولوژی موسوم به Twincharged بهره می‌برد که متشکل از یک توربوشارژر و یک سوپرشارژر است.

سوپرشارژها توان مورد نیاز خود برای فشرده کردن هوا و تزریق آن به داخل سیلندرها را از خود موتور خودرو می‌گیرند که این یک عیب برای آن‌ها به‌شمار می‌رود، اما در عوض در پایین‌ترین دورهای پیشرانه می‌توانند به طور بهینه کار کنند. در مقابل در دورهای بالاتر عملکرد و بازدهی توربوشارژرها که توان مورد نیاز خود را از گازهای داغی که از اگزوز خودرو خارج می‌شود می‌گیرند، بسیار چشم‌گیر است. بنابراین مهندسان ولوو تصمیم گرفته‌اند از ترکیب این دو پرخوران در کنار هم استفاده کنند. سورپرشارژ برای دورهای پایین و توربوشارژ برای دورهای بالا که هر کدام در زمان لازم توسط یک سامانه کنترلی الکترونیکی وارد مدار می‌شوند. با این ترفند، تاخیر توربوشارژرها از بین رفته و دست مهندسان برای این که توان بالاتری از پیشرانه استخراج کنند بازتر است.

در شروع حرکت با XC90، نخستین نکته قابل لمس نرمی فرمان است. فرمان خودرو افزون بر این‌که حالت خوش دستی دارد و در دست گرفتن آن کاملا لذت‌بخش است، بسیار نرم و روان عمل می‌کند به طوری که اگر چشمان شما را بسته و پشت فرمان خودرو بنشانند امکان ندارد با چرخاندن غربیلک فرمان بتوانید حدس بزنید که سوار بر یک شاسی‌بلند لوکس بزرگ هستید! البته این فرمان در سرعت‌های بالاتر نشان داد که می‌تواند کاملا تیز و گوش به فرمان عمل کند و خیال راننده را از هرگونه بیش فرمانی یا کم فرمانی راحت کند. هر چند نباید از XC90 انتظار هندلینگ یک خودروی کوپه را داشت، اما آن‌چه بیش از فرمان‌پذیری خودنمایی می‌کند، شتابگیری خودرو است!XC90 های وارداتی به کشور، همگی از تیپ T6 AWD است که به پیشرانه 2 لیتری و سامانه چهارچرخ محرک دائم مجهز شده که این موضوع در شتاب‌گیری خودرو بسیار موثر است. در روز آزمایش شتاب‌گیری خودرو به قدری حیرت‌آور بود که برای چند لحظه فراموش کردیم پشت فرمان یک شاسی‌بلند سنگین وزن هستیم. نکته قابل توجه دیگر این است که شتاب‌گیری و فرمان‌پذیری خودرو تا اندازه زیادی به حالت انتخابی نیز بستگی دارد. مهندسان ولوو برای XC90 حالت‌های مختلف رانندگی شامل کامفورت، اکو و داینامیک را در نظر گرفته‌ است که حالت کامفورت می‌توان سواری نرم و آرام در حد یک سدان لوکس را با XC90 تجربه کرد و در اسپرت‌ترین حالت، ولوو مورد آزمایش خوی درنده و خشن خود را نشان می‌دهد و نکته قابل توجه این است که در حالت داینامیک هنوز هم خودرو سواری دلنشین خود را دارد و خبری از کوبش‌های آزار دهنده نیست. بخش زیادی از این ویژگی را مدیون سیستم تعلیق دوبل جناغی در محور جلو و مستقل در عقب است.

از آن‌جایی که ولوو یکی از برندهای پیشتاز در بحث ایمنی خودروها به شمار می‌رود، بدون شک جدیدترین و بزرگ‌ترین شاسی‌بلند خود را نیز تا دندان مسلح به میدان رقابت فرستاده است. در XC90 سیستم محافظت درهای کناری و حفاظت داخل کابین بخشی از وظیفه سنگین حفظ ایمنی و جان سرنشینان را بر عهده دارد. افزون بر این سامانه‌های هشدار و ترمز اتوماتیک، سیستم هشدار دهنده خواب‌آلودگی راننده و انحراف از مسیر، رادار نقاط کور، سیستم تشخیص گاردریل و عابر پیاده و چندین سیستم کنترلی دیگر لحظه به لحظه وضعیت خودرو و عملکرد راننده را کنترل می‌کند و حتی اگر قرار باشد راننده به طور عمدی مرتکب خطا شده و جان سرنشینان به خطر بیافتد، سامانه‌های هوشمند ایمنی اجازه این کار را نخواهند داد. در کنار تمامی این سیستم‌های کمکی و ایمنی، وظیفه اصلی حفظ ایمنی بر عهده سیستم ترمز خودرو است که خوشبختانه سیستم‌ترمز XC90 سفید رنگ در روز آزمایش ما را نیز رو سفید کرد و به خوبی از پس جثه 2100 کیلوگرمی برآمده و هم‌چون سدی روی آسفالت خیابان میخکوب کرد.

مساله‌ای که در طول آزمایش دست‌گیر تیم شد، راحتی و شکل صندلی‌های این شاسی‌بلند سوئدی است. صندلی جلو قابلیت تنظیم در 12 جهت را به طور برقی دارد و همچنین برای صندلی‌های عقب نیز قابلیت تنظیم نشیمنگاه تعریف شده است. همین امر باعث می‌شود تا راحتی سرنشینان در ردیف عقب در سفرهای طولانی تضمین شود، البته طبیعی است که راحتی صندلی‌های ردیف سوم به اندازه ردیف دوم و اول نباشد. تنها نکته منفی که در مورد صندلی‌ها به چشم می‌خورد رنگ سفید پوشش چرمی به کار رفته است که خیلی زود کثیفی را به خودش جذب کرده و آن جذابیت روزهای اول را از دست می‌دهد.

وقت پیاده شدن...

نوبت آن رسیده است که از خودروی مورد بررسی پیاده شویم و با یک جمع‌بندی نظر نهایی تیم را اعلام کنیم.XC90 بسیار چابک و تند و تیز است و با آن احساس کمبود قدرت نخواهید داشت. کیفیت ساخت آن جای بهبود بیش‌تری نیز داشت. ده‌ها سامانه کنترلی و ایمنی دارد که ایمنی سرنشیان را تضمین می‌کند. با دیدن فهرست تجهیزات رفاهی آن حتما سرتان گیج می‌رود. ولوو در XC90 مجموعه‌ای از هنر طراحی و علم مهندسی را طوری کنار هم جمع کرده که نمی‌توان ایراد بزرگ و اساسی از آن گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
حمید
-
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
خاك بر سر ما كه میریم پول میدیم به ایرن خودرو و سایپای ...
حاجب
-
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
تجربه رانندگی با پراید هم بذارید!
بودجه مردم به این ماشینای لوكس نمیرسه!
زینال بندری
-
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
پراید كه نیاز به تجربه كردن نداره
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها