پروفسور بالتازار شخصیت نوستالژیک دوران کودکی متولدین دهه 60 را حتما یادتان می‌آید. اما شاید کمتر کسی بداند که این شخصیت انیمیشن مابه‌ازای بیرونی نیز دارد و مدت زیادی پزشکی به این نام در شهرستان کبودرآهنگ همدان زندگی کرده و خدمات زیادی هم به مردم ایران در زمینه پزشکی ارائه داده است.
کد خبر: ۹۶۹۷۵۱
پـروفسور بالتـازار در کبودرآهنگ!

به گزارش جام جم،«پروفسور بالتازار» نام یکسری انیمیشن قدیمی بود. این شخصیت کارتونی یک مخترع پیر بود که برای یک اختراع، مدت زیادی فکر می‌کرد و در نهایت فقط با یک اهرم دستگاهی را روشن می‌کرد.

پس از اتمام کار دستگاه، پروفسور شیر دستگاه را باز کرده و چند قطره مایع را داخل یک لوله آزمایشگاهی می‌ریخت و با ریختن آن مایع روی زمین اختراعش نمایان می‌شد. به همین سادگی!

اما پروفسور بالتازار یک مابه‌ازای حقیقی هم درایران دارد: «مارسل بالتازار». او که سال 1908 در فرانسه به دنیا آمد، یک پزشک فرانسوی بود که به علت فعالیت در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری‌های طاعون و هاری معروف شد و نه به دلیل آن لوله آزمایش و اختراعاتش!

بالتازار و موج سوم طاعون در ایران

پروفسور بالتازار برای انجام تحقیقات پزشکی به ماموریتی در روستای اکنلو شهرستان کبودرآهنگ ایران فرستاده شد.

این پروفسور فرانسوی همزمان با سومین موج شیوع طاعون در سال 1332 از فرانسه به ایران آمد و با همکاری پزشکان ایرانی پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران را با حمایت مالی یک فرد خیر به نام جمشید قراگزلو در روستای اکنلو کبودرآهنگ تاسیس کرد و به آزمایش‌های مختلفی در این منطقه مشغول شد و توانست با تحقیقاتی که انجام داده بود، بیماری طاعون را ریشه‌کن کند. سازماندهی واکسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل هم از دیگر اقدامات او بود.

بالتازار در بین سال‌های 1325 تا 1340 ریاست انستیتو پاستور ایران را به عهده داشت و پس از آن نیز به مدت 13 سال مشاور عالی علمی انستیتو پاستور ایران بود و در پایان عمر خود نیز بخش اپیدمیولوژی انستیتو پاستور پاریس را پایه‌گذاری کرد.

بالتازار تقریبا 17سال در ایران زندگی کرد و پس از آن همکاری خود را با همتای ایرانی‌اش، دکتر مهدی قدسی تا سال 1346 ادامه داد تا این‌که در 63 سالگی از دنیا رفت.

مرکز تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران تا اواخر دهه 60 فعالیت می‌کرد، اما پس از مدتی تعطیل شد، ولی دوباره بتازگی و پس از آن‌که این مرکز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی همدان قرار گرفت، خرداد ماه امسال در روستای اکنلو افتتاح شد.

اتفاقا در مراسم افتتاح این مرکز از فرزندان پروفسور بالتازار هم دعوت شده بود. آنها هم در این مراسم از علاقه خودشان به ایران سخن گفتند و از این‌که مردم ایران برای پدرشان احترام زیادی قائل هستند، خوشحال بودند.

هر چند کسی نمی‌داند آیا شخصیت پروفسور بالتازار انیمیشن همین پروفسور پزشک است یا نه، ولی به هرحال اکنون پروفسور بالتازار واقعی نه تنها به سبب شخصیت کارتونی همنام با او برای مردم ایران جذاب است، بلکه مردم همدان او را بیشتر به علت تحقیقات پزشکی‌اش می‌شناسند.

غیر از آنها هر گردشگری که متوجه شود در کنار تمام جاذبه‌های گردشگری استان همدان، هنوز دفتر کار پروفسور بالتازار سرجای خودش است، حتما به روستای اکنلو می‌رود.

به نحوی که مهدی غلامی، رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کبودرآهنگ می‌گوید: آزمایشگاه و دفتر کار پروفسور بالتازار در کبودرآهنگ همدان به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان همدان تبدیل شده و هزاران گردشگر داخلی و خارجی به دیدن وسایل کار و دفتر این پروفسور فرانسوی در کبودرآهنگ می‌روند.

فتانه ازانی - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها