حوادث ناشی از محیط کار در کشور ما ناشی از عوامل متعددی است. نخستین عامل، سهل‌انگاری نیروی کار است به این معنا که کارگر به اندازه کافی در انجام وظایفش دقت نمی کند . البته گاهی نیز فرد در شغلی به کار گمارده می شود که متناسب با توان فکری یا جسمی اش نیست یا در آن زمینه، آموزشی ندیده است یا مهارت لازم را برای انجامش ندارد.
کد خبر: ۹۶۶۹۷۶
عوامل حوادث محیط کار

بنابر این وقتی فردی در جایگاه نامناسب شغلی قرار می گیرد و آموزش نمی بیند، رخ دادن خطا را باید انتظار داشت ؛ خطایی که ممکن است حتی به آسیب دیدن خودش منجر شود، ضمن آن که بهره‌وری پایینی نیز دارد.

دومین علت، حوادث ناشی از کار پیمانکارانی است که محیط امن را برای کارگر فراهم نمی‌کنند و در واقع نیروی کار در محیط شغلی‌اش هر لحظه در حال دوئل با مرگ است. بسیاری از این پیمانکاران ممکن است حتی از امکانات لازم برای امن کردن محیط کار مطلع باشند، اما به بهانه هزینه بر بودن، آنها را از کارگران دریغ کنند.

پیمانکارانی هم وجود دارند که بیش از حد توان یک نیرو از او کار می کشند و فراموش نکنید که مساله فرسودگی شغلی در بروز خطای انسانی در محیط کار بشدت موثر است. وقتی کارگری فرسوده می شود ، احساس خستگی جسمی و روانی دارد و خطر وقوع حادثه در محیط کار برای او محتمل تر است، ولی ما در کشورمان به این نکته توجه نمی‌کنیم، در حالی که این وضعیت باید سنجش شود. موضوع دیگری که سبب خطای انسانی در کارگران می شود به بیمه ها مربوط است. وقتی کارگری نیاز به مرخصی استعلاجی دارد، باید این مرخصی در اختیارش قرار بگیرد، در حالی که معمولا میزان مرخصی استعلاجی کارگران متناسب با سطح بیماری آنها نیست و همین مساله سبب می شود آنها با تنی بیمار و دلی ناراضی در محیط کار حاضر شوند که این خطر آسیب دیدن مجددشان را بسیار بالا می برد.

دکتر عبدالرضا عزیزی - عضوکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها