سیتروئن DS؛ عصاره هنر فرانسوی-ایتالیایی روی جاده

خودرویی که ژنرال دوگل سوار می‌شد +تصاویر ناب تاریخی

اواسط دهه 50 شمسی که با بحران نفتی غرب مصادف شده و تقاضا برای نفت بشدت بالا رفته بود ایران موفق شد از درآمدهای سرشار نفتی بهره مند شود. اما این افزایش درآمد و تزریق نقدینگی به افزایش تقاضا برای خرید منجر شد که یکی از پارامتر های آن خرید خودرو بود!
کد خبر: ۹۵۵۳۷۴
بیوک اسکای لارک ؛ اعجوبه‌ای در جاده‌ها

به گزارش جام جم آنلاین ، افزایش روزافزون تقاضا برای خرید خودرو سبب شد تا واردات خودرو سرعت بگیرد و دراین میان نفس صنعت نوپای خودروی ایران به شماره بیفتد.

انواع و اقسام خودروی های روز امریکایی و اروپایی در خیابان های تهران جولان می دادند. در این بین جعفر اخوان ، سرمایه دار زیرک ایرانی متوجه شد که تولیدات آریا و شاهین کارخانه وی دیگر توان رقابت با خودروهای وارداتی جدید را ندارند. به همین دلیل به سراغ شرکت جنرال موتورز امریکا رفت و آنان که با او روابط خوبی داشتند و نیز تولیدات پرمصرفشان با بالارفتن قیمت سوخت در امریکا از سکه افتاده بود درخواست وی را برای همکاری پذیرفتند.

همانطور که پیشتر در جام جم آنلاین خواندید در ابتدا وی خودروی اوپل رکورد D را انتخاب و با نام شورولت رویال عرضه کرد.

اما پس از 2 سال تولید بی وقفه و سنجش تقاضای روزافزون برای خودروهای امریکایی در بازار ایران ، اخوان در سال 1355 تصمیم گرفت تا این خودرو را از خط تولید خارج و خودروهای بهتری را جایگزین آن نماید. به همین منظور او با جلب موافقت جنرال موتورز امریکا ، تصمیم گرفت تا خودروهای بیوک اسکای لارک ، شورولت نوا و کادیلاک سویل را برای تولید به ایران بیاورد.

نسل چهارم سدان بیوک اسکای لارک که در کشورمان با نام بیوک ایران در بازه زمانی 1356 تا 1359 و پس از انقلاب اسلامی از سال 1364 تا 1368 تولید شد از پلتفرم مشترکی با شورولت نوا بهره می برد اما به پیشرانه قوی تر و آپشن های بیشتر تجهیز شده است.

این خودروی قدرتمند از پیشرانه هشت سیلندر 5.7 لیتر 350 اینچ مکعبی و مجهز به کاربراتور 4 دهانه سود جسته که 165 اسب بخار در 3800 دور در دقیقه قدرت دارد و با شتاب 10 ثانیه می تواند بدنه ای که بیش از 1.5 تنی‌ وزن دارد را از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت برساند و با مصرف سوختی معادل 18 لیتر در صد کیلومتر به سرعت نهایی 190 کیلومتر بر ساعت برسد.

این خودرو 5 تیپ B1 ، B2 ، B3 ، B4 ، B5 داشت که در ایران تیپ های B2 و B3 تولید شد که مجهز به سقف چرمی ،‌ شیشه های رنگی با بالابر اتومات ،‌ صندلی دو تیکه ، قفل مرکزی ، کولر و بخاری، پنکه شیشه عقب و فرمان هیدرولیک و زه کرومی بدنه بودند و تیپ B3 با جعبه دنده خودکار به مشتریان عرضه می‌شد ، اما در کنار آن تعداد محدودی هم از تیپ های دیگر این خودرو به ایران وارد شدند که هم اکنون در گوشه و کنار شهرها قابل روئیت هستند.

شایان ذکر است که نمونه های خودروهای امریکایی مونتاژ شده پیش از انقلاب در ایران با اصطلاح موتور قرمز و پس از انقلاب با عنوان موتور آبی شناخته می شوند که در واقع موتور قرمز به پیشرانه هایی اطلاق می گردد که در امریکا تولید و موتور آبی ها در کانادا مونتاژ شده اند.

جام جم آنلاین منتظر دریافت نظرات و خاطرات شما مخاطبان گرامی در مورد این خودرو خاطره انگیز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۵ انتشار یافته: ۲۵
لانچیا بتا اسپایدر
-
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۲
۳
یادش بخیر عموم یه B4 كرم رنگ داشت خیلی برو بود تابستون 70 مسافرت هم باهاش رفتیم شمال تو جاده چالوس عجب حالی داد. ممنون كه خاطرات قشنگ رو برامون زنده می كنید.
لانچیا مونت كارلو
-
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
دمت گرم ... از اسمت معلومه تو هم ایتالیایی بازی مثل خودم !!!
ایرانی
-
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۳
۲
زمانی كه ما بهترین خودروی جهان رو تولید می كردیم، كره جنوبی كجا بود؟ امارات و عربها و تركیه چطور؟
فردین
-
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
مونتاژ و نه تولید !
بهرام
-
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
تولید تفاوت دارد با توهم تولید، چیزی كه ما هنوز هم دچارش هستیم.
میلاد
-
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۴
۴
من یه دونه سفید دارم تودوزی سرمه ای عاشقشم!
جیپ شهباز
-
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۶
۵
تو رو خدا ببین اون موقع ها چی سوار می شدیم الان ماشین چینی برامون آرزو شده!!!!!!!!!!!!!!!!!
نوذر
-
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۴
۶
بیوك آقا و كادیلاك عشق خودروهای لوكس و بزرگ در ایران بودند.....كادیلاك كه هنوز هم بعد از 40 سال اگر تولید شود زیبا و با كلاس است. بیوك آقا عشق دایی من بود كه بعد از كلی تلاش شبانه روزی و درست قبل از فوتش بر اثر سرطان موفق به خرید یك دسته دومش شده بود.....خداوند در گذشتگان شما را هم بیامرزد.
ناصر
-
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۳
۰
یاد ایام بخیر
حاجی بازاری
-
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۲
۶
فكر میكنم یك جای مقاله اشتباه است , زیرا مدل B1 دو درب بود و دنده دستی , مدل B2 چهار درب بود دنده دستی مدل B3 چهار درب دنده اتومات سكانسی بود كه بغل فرمان نصب شده بود و مدل B4 هم ۴ درب و دنده اتومات گیربكسی بود كه وسط كنسول نصب شده بود كه از سال ۱۳۶۴ تا ۶۸ تولید شد .
داود
-
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۱
۴
سواری خوب , فضای داخلی جادار و بزرگ , شتاب و سرعت خوب , پایداری خوب اما مصرف سوخت بسیار بالایی داشت یعنی ۱۰۰ كیلومتر ۱۸ لیتر كه مقرون به صرفه نبود - خودروی قشر میدانی ها و بازاری ها بود یادم میاد . بیشتر هم رنگ كرم شكلاتی یا سفید بودند
والفجر 8
-
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۱
۰
نوشته های آقای قاسمی درباره اتومبیل های نوستالژیك رو خیلی دوست دارم البته نمیدونم اسمشان رو درست نوشتم یا نه چون تو قسمت برچسب ها دیدم نوشته بود.
پیشرو
-
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۰
۰
با ذوب كردن هر بیوك معادل وزن دو پراید آهن بدست میاد!!!!!
ایرانی
-
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
سه و نیم پراید
فرغون سازی جاده مخصوص
-
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
نیمشو خوب اومدی !!
الیاس - بندرعباس
-
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۰
۹
من مدل B4 داشتم سال۱۳۶۴ صفر كیلومتر از بندرعباس خریدم رنگ سفید ارجینال آمریكایی بود نه مونتاژ ایران - ۸ سیلندر ۱۶ سوپاپ حجم موتور ۵۷۰۰ سی سی - ۲ اگزوز داشت كه هر یك پشت تایرهای عقب بود رو هم رفته اتومبیل خوبی بود اما مصرف سوخت بالایی داشت . یادش بخیر عمر كه میره مثل باد و اصلا آدم متوجه زمان نمیشه یك دفعه میبینی پیر شدی عجب روزگار بی رحمی است , من اون زمان كه خریدم ۳۰ سال داشتم الان ۶۳ سال دارم .
مكانیك خودرو
-
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۲
۰
ﺗﯿﭗ B1 : ﺳﺎﺩﻩ ﺗﺮﯾﻦ ﺗﯿﭗ ﺍﺳﮑﺎﯼ ﻻﺭﮎ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺁﭘﺸﻦ ﺑﻮﺩ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﯿﺪﺭﻭﻟﯿﮏ - ﻓﺎﻗﺪ ﮐﻮﻟﺮ- ﻓﺎﻗﺪ ﺷﯿﺸﻪ ﺑﺮﻗﯽ- ﻓﺎﻗﺪ ﮔﯿﺮﺑﮑﺲ اتوماتیك .
ﺗﯿﭗ B2 :ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻓﺮﻣﺎﻥ هیدرولیك - ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺷﯿﺸﻪ ﺑﺮﻗﯽ-ﺩﺍﺭﺍﯼ ﮐﻮﻟﺮ- ﻓﺎﻗﺪ ﮔﯿﺮﺑﮑﺲ ﺍﺗﻮﻣﺎﺗﯿﮏ
تیپ B3 :ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺗﯿﭗ B2 + ﮔﯿﺮﺑﮑﺲ ﺍﺗﻮﻣﺎﺗﯿﮏ روی فرمان (سكانسی ) ﻭ ﻗﻔﻞ ﻣﺮﮐﺰﯼ
ﺗﯿﭗ B4 :ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ B3 ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﮐﻪ ﺻﻨﺪﻟﯽ ﺟﻠﻮ ۲ ﺗﮑﻪ ﻭ ﺩﻧﺪﻩ ﺍﺗﻮﻣﺎﺗﯿﮏ روی كنسول وسط ﺑﻮﺩ .
ﺗﯿﭗ B5 :ﻧﺴﺨﻪ ﺍﺳﭙﺮﺕ ﺍﺳﮑﺎﯼ ﻻﺭﮎ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻫﺎﯼ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﻪ ﻫﺎ ﺟﻠﻮﭘﻨﺠﺮﻩ ﺩﺍﺷﺖ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺭﯾﻨﮓ ﺍﺳﭙﺮﺕ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺧﺼﻮﺻﯿﺖ B5 ﯾﻮﺩ . ﺷﺎﯾﺎﻥ ﺫﮐﺮ ﺍﺳﺖ ﻓﻘﻂ ﻣﺪﻝ B2 ﻭ B3 ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺪ ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﻘﯿﻪ ﺗﯿﭗ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﮑﺎﯼ ﻻﺭﮎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﺪﻟﻬﺎﯼ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﯾﺎﻓﺖ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ .
ایرانی
-
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
۰
۲
با سلام خدمت هم وطنان عزیزم . بنده اهل اردبیل ، سال 80 تا 81 بمدت دو سال مدل 1359 تك برگ سندشو داشتم و با كمك خدای مهربان سال 81 با چهار نفر از دوستام كه قلعه رودخان فومن میخواستیم بریم ، از اردبیل تا اولین میدان فومن رو (جاده او موقع) دقیقا در دو ساعت و 32 ثانیه (حدود 232 كیلومتر) رفتم (سریع و خشن و جدی 20 ) .
ژیان مهاری
-
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
32 ثانیه رو خیلی خوب اومدی ... دمت گرم!!!
ایرانی
-
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
با خودم تایم سنج ژاپنی برداشته بودم .
ایرانی
-
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
اون موقع 33 و الان 46 سالمه
ایرانی
-
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
البته 8 سیلندر و دنده گیربكسش دستی بود .
علی
-
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
۰
۰
بنازم اون ابهت رو
داود
-
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
۱
۳
بجای اون ماشینهای محكم وجادار الان باید پیت حلبیها راسوار شیم.
امید
-
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
۱
۳
جانــــــم

نیازمندی ها