نارسایی اولیه میترال، اغلب برای بیماران مشکلی ایجاد نمی کند ولی علیرغم این مسئله، معمولا نگرانی هایی را برای بیماران ایجاد می کند،لذا جهت راهنمایی بیشتر، مطالبی به زبان ساده ارایه می شود. این اختلال در دختربچه ها شایع تر از پسرهاست. بیشتر افراد مبتلا از اختلال دریچه ای خود خبرندارند ولی بعضی از بیماران دچار علائمی می شوند که در زیر توضیح داده خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۵۳۶۶
بیماری که در دخترها شایع تر است!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه نسل فردا، بیشتر افراد مبتلا از اختلال دریچه ای خود خبرندارند ولی بعضی از بیماران دچار علائمی می شوند که در زیر توضیح داده خواهد شد.

علت

می دانیم که قلب از چهار دریچه تشکیل شده و دریچه میترال بین دهلیزچپ و بطن چپ قرار دارد و از دو زائده نازک (leaflet ) تشکیل شده است ،در زمان انقباض بطنی (سیستول )این زائده‌ها به صورت نرمال بسته می‌شوند و از بازگشت خون از بطن به دهلیز جلوگیری می کنند و در زمان انبساط بطنی (دیاستول) دریچه باز می شود و اجازه ورود خون اکسیژنه از دهلیز به بطن داده می شود .در افرادی که MVP دارند، کلاژن تشکیل دهنده این دریچه غیرطبیعی بوده و ساختمان دریچه به صورت غیرعادی ضخیم و بزرگ است،بنابراین در زمان انقباض بطنی زائده های معیوب دریچه به داخل دهلیز چپ افتادگی پیدا می کنند و در موارد شدیدتر باعث بازگشت مختصری از خون بطن به داخل دهلیز می‌شود.


ارث

زمینه ارثی در این بیماران وجود دارد، هر چند که علت دقیق آن مشخص نیست.افراد مبتلا در خانواده ممکن است قد بلند داشته، لاغربوده ودارای انگشتان و دست‌های دراز باشند و پشت آنها صاف باشد.


شیوع

میزان شیوع در بزرگسالان 2.5 درصداست؛ در حالی که شیوع دقیق آن در کودکان مشخص نیست.


علائم بالینی

علائم بالینی این بیماری از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است؛درحالی‌که اغلب بیماران علامتی را ندارند، بعضی از آنها ممکن است یکی یا چند تا از علائم زیر را داشته باشند:


خستگی، یک ناراحتی شایع در این بیماران است.بیماران مبتلا به mvp ممکن است اختلال در سیستم اتونوم داشته باشند که آن باعث اختلال در تنظیم ضربان قلب و تنفس شده و در حین ورزش اکسیژن کافی به عضلات نرسیده و باعث خستگی می‌شود . در اغلب بیماران پرولاپس میترال، تپش قلب خیلی ناراحت کننده نیست ولی به ندرت ممکن است شدید باشد و نیاز به اقدام درمانی داشته باشد .درد قفسه سینه در بعضی از بیماران ممکن است وجود داشته باشد و طول بکشد.علائمی مثل اضطراب، حملات ترس ، سرگیجه و احساس سبکی سر ، افسردگی و سردرد میگرنی ممکن است در این بیماران وجود داشته باشد.


تشخیص

در معاینه بالینی این بیماران، صداهای غیرطیبعی قلب با گوشی شنیده می‌شود ( کلیک یا سوفل سیستولیک ناشی از MR ) . اکوکاردیوگرافی مفیدترین و دقیق‌ترین روش تشخیصی این بیماران است. در حین اینکه این روش هیچ عارضه ای برای بیمار ندارد ولی به دقت می‌تواند شدت درگیری دریچه و نارسایی احتمالی همراه با دریچه را نشان دهد.


پیشگیری

خود بیماری، قابل پیشگیری نیست ولی این بیماران نسبت به جمعیت عمومی استعداد بیشتری برای عفونت قلب ( اندوکاردیت ) دارند، به این معنی که عفونت‌های ساده دهان و دندان به راحتی می‌توانند روی سطح غیر طبیعی دریچه بنشینند و باعث عفونت قلب شوند. بنابراین بهداشت دهان و دندان و حتی خودداری از جویدن آدامس در این بیماران، توصیه می‌شود. قبلا برای بیماران MVP همراه با نارسایی دریچه میترال قبل از اقدامات تشخیصی و درمانی دندانپزشکی و سایر جراحی ها آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از عفونت قلب داده می‌شد ولی امروزه اغلب نیاز به آنتی بیوتیک وجود ندارد، مگر در موارد خاص مثل تعویض دریچه میترال با دریچه فلزی که باید با نظر پزشک مربوطه تعیین شود.


ورزش

معمولا نیاز به محدود کردن فعالیت ورزشی وجود ندارد و حتی انجام ورزش های هوازی منظم مفید نیز هست، مگر در موارد MVP همراه با نارسایی شدید دریچه میترال که در این مورد مخصوصا از انجام ورزش‎های ایزومتریک مثل کشتی ، وزنه برداری و ... باید اجتناب شود.شرکت در مسابقات ورزشی در موارد نارسایی متوسط و شدید دریچه میترال ،گشادی بطن چپ یا همراهی با سندرم مارفان توصیه نمی شود.


عوارض عفونت قلب ( اندوکاردیت ) ، پیشرفت نارسایی میترال و ایجاد نارسایی قلبی ، نامنظمی ضربان قلب ( آریتمی) .درمان اغلب بیماران نیاز به درمان ندارند و دادن اطمینان کافی از اینکه بیماری آنها خوش خیم است، بسیاری از ناراحتی آنها را برطرف می‌کند.بسیاری از بیماران نیزاز تغییر شیوه زندگی از جمله انجام ورزش های هوازی،خودداری از مصرف محرک ها از جمله کافئین و الکل و پرهیز از خستگی بی مورد و استرس سود می‌برند ولی بیماران با پرولاپس شدید ، ضربان غیر طبیعی قلب ، حملات سنکوپ ، تپش قلب شدید، درد قفسه سینه و اضطراب ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.بتابلوکرها مثل متوپرولول و پروپرانولول داروهای انتخابی هستند . در مواردی که بیمار بتا بلوکرها را خوب تحمل نمی کند، می توان از وراپامیل یا دیلتیازم استفاده کرد . در موارد MVP همراه با نارسایی دریچه میترال، معمولا داروهای بیشتری لازم است و حتی در موارد نارسایی شدید دریچه میترال ممکن است تعویض دریچه میترال نیز ضروری باشد .


پیگیری در بیماران بدون علامت و بدون نارسای میترال معمولا ویزیت هر دو تا پنج سال کافی است، در حالی که در بیمارانی که علامت دارند یا نارسایی دریچه میترال دارند با توجه به وضیعت بیمار باید ویزیت پزشک زودتر انجام شود .با در نظر گرفتن اینکه MVP یک بیماری با زمینه ارثی است، انجام اکوکاردیوگرافی از بستگان درجه یک لازم است .همچنین افتادگی دریچه میترال در بیماری‌های بافت همبند شایع تر است، لذا ارزیابی این بیماران از نظر مارفان ، اهلردانلوس لازم است.


پیش آگاهی اغلب بیماران مبتلا پیش آگاهی عالی دارند، اگرچه در بعضی از این بیماران نارسایی دریچه میترال وجود دارد که در دراز مدت می‌تواند باعث بزرگی قلب، نارسایی قلبی و نامنظمی قلب شود که در این بیماران معاینات بیشتر و درمان معمولا لازم خواهد بود.مرگ ناگهانی به ندرت در این بیماران گزارش شده ولی میزان شیوع و علت دقیق آن مشخص نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها