سایه امریکا بر سرش بود اما هیچ وقت یک امریکایی تمام عیار شناخته نمی شد. نام شورولت را بر پیشانی داشت اما عیوب فراوانش داد مالکان را درآورده بود ، تا جایی که فقط با 2 سال تولید مجبور شد تا جای خود را به خودروهای دیگری بدهد.
کد خبر: ۹۵۲۹۹۶
شورولت رویال؛ خودرویی که از آغاز به پایان رسید!

به گزارش جام جم آنلاین ، تنها دو سال از آغاز دهه 50 شمسی گذشته بود که جعفر اخوان مالک شرکت بازرگانی جیپ ایران متوجه شد که اتومبیل‌های آریا و شاهین تولیدی این شرکت دیگر توان رقابت با خودروهای وارداتی جدیدی که هر روز در خیابان ها رخ نشان می دادند را ندارند.

او که آدم زیرکی بود به سرعت تصمیم گرفت تا به سراغ شرکت معظم جنرال موتورز امریکا برود ، زیرا روابط خوبی با آن ها داشت و مردم ایران نیز محصولات این شرکت را با نیکی یاد می کردند.

اخوان بعد از حصول توافق با جنرال موتورز امریکا ، نام شرکتش را به جنرال موتورز ایران تغییر داد و یک سدان از اوپل (اوپل تحت مالکیت جنرال موتورز بود) را از سبد محصولات این شرکت انتخاب و آن را با نام شورولت رویال روانه جاده های ایران کرد.

مشتریان جنرال موتورز ایران ، می توانستند تا یکی از پیشرانه های 2500 سی‌سی 115 اسب بخاری و 2800 سی‌سی 145 اسب بخاری دو کاربراته را برای آن انتخاب کنند و کولر و هیدرولیک هم از تجهیزات استاندارد آن بود.

اگرچه اعتماد به نشان GM سبب شد تا مردم در سال نخست بیش از 7 هزار دستگاه از این خودرو را خریداری کنند اما تنظیم سخت کاربراتورها و جلوبندی ضعیف این خودرو صدای مالکان آن را درآورده بود.

وزن سنگین پیشرانه 6 سیلندر و راه های پر از دست انداز ایران سبب می شد تا سیبک پایین از طبق جدا گردد و گاهی اوقات نیز حوادثی را به وجود آورد و دست راننده را در پوست گردو بگذارد!

پس از 2 سال تولید بی وقفه و سنجش تقاضای روزافزون برای خودروهای امریکایی در بازار ایران ، جنرال موتورز در سال 1355 تصمیم گرفت تا این خودرو را از خط تولید خارج و خودروهای با اصالت بیوک اسکای لارک ، شورولت نوا و کادیلاک سویل را جایگزین نماید.

جام جم آنلاین منتظر دریافت نظرات و خاطرات شما مخاطبان گرامی در مورد این خودرو خاطره انگیز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۴ انتشار یافته: ۱۵
میرافیوری
-
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
با تشكر از جام جم ... كاشكی چند تا دونه عكس هم ضمیمه مقاله می كردین ! ضمناً اگه براتون مقدوره درمورد سایر خودروهای قدیم بخصوص فیات 131 ، تویوتا كارینا و ... هم مطلب بذارین ... لطف می كنین !
علی
-
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
یادش بخیر شوهرخاله من یكی از اینها داشت رنگ آبی نفتی هیچوقت فراموشم نمیشه بچه بودم و با پسرخاله ها توی ماشین این بنده خدا بودیم توی جاده چالوس بعد كندوان توی یكی از پیچ های تند ترمز زیر پاش خالی شد!!!!!!! یادمه از پشت محكم زد به ماشین پدر من كه یه پیكان 62 بود خلاصه به هر بدبختی بود ماشین ایستاد و ما زنده موندیم یادش بخیر خیلی تیز و برو بود ولی یه سره تعمیرگاه بود... دمتون گرم خاطره های قشنگی را زنده میكنید
علی تهرانی
-
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۳
باسلام:از سایت خوب جام جم تشكر میكنم با این نوستالژی های خیلی خوب در باره اتومبیل .شورلت رویال تنها عیبی كه داشت جلوبندی ضعیف اون بود كه مربوط به اون نبود وعلت ان آسفالت وجاده های بد وپرازدست انداز ایران است كه متاسفانه هراتومبیلی كه وارد میشود بازار جلوبندی سازها حسابی پررونق است .دیگر اینكه هروقت من یاد این ماشین میفتم ناخودآگاه به یاد فیلم دبیرستان دهه 60 میفتم كه درآن فیلم بیژن امكانیان با شورلت رویال مرحوم پدرش درشمال ایران ودرجاده فیروزكوه با قطار مسابقه میداد وحسابی گرد وخاك به پا میكرد.یادش بخیر
محمدرضا
-
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۴
۱
با سلام ؛
پدر من یك دستگاه از این ماشین رو داشته در همون سال و وصف حالی كه ازش تعریف كرده بود برام دقیقا همین مواردی بود كه اینجا ذكر شده ...
مهدی
-
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۱
۱
یادش به خیر كاش به جای پراید اینا تو خیابانها بودن
كارمند بانك ملی ایران در سال ۱۳۵۵
-
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۷
۰
اتومبیل شورولت رویال كه در اصل همان اپل كومودور نسل B كه بر پایه اپل ركورد نسل D می‌باشد، بین سالهای ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ با نام شورولت رویال یا شورولت ایران، توسط جنرال موتورز ایران عرضه می‌شد من یك دستگاه مدل ۲۸۰۰ خریدم اما مشكل عمده به قول مكانیك ها پاره شدن سیبك چرخها بود من در طول یكسال ۳ دفعه سیبك پاره كردم كه سال ۱۳۵۷ فروختم و بجای آن یك پژو ۴۰۴ گرفتم كه به نظر من با كیفیت ترین و محكم ترین خودروی آن روزگار بود .
قدیما
-
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۲
۰
خیلی برو بودن !
چرخ گردون
-
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۴
۰
این عكس ها آدمو می بره 30 سال پیش ... چه دورانی بود اون موقع ها مردم بیشتر به هم توجه داشتن ... یادمه من و سه چهار نفر دیگه سر دوراهی یوسف آباد منتظر تاكسی بودیم هوای سردی بود و شب شده بود و دیگه ماشین های خطی هم نبودن مونده بودیم چكار كنیم كه یه هو صاحب یه دونه از همین رویال ها فكر می كنم آبی متالیك بود اومد و همه رو سوار كرد هر كاری هم كردیم پولشو نگرفت !!! یادش بخیر ...
سعید
-
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
۴
۳
مدل 1355 شمسی دنده اتومات ،، الآن 1395 هنوز دنده اتومات نداریم !!!
نا شناس
-
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
۵
۱
عاشق مطالب تاریخیتون هستم ممنون
علی
-
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
۱
۱
همین الانشم از ماشینهای ایرانی بهتره
حامد
-
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
۱۰
۰
پر دردسر ولی دوست داشتنی ، سواری عالی و موتور پر قدرتی داشت به نظرم كمبود و گرانی لوازم در كنار طرح اسقاط بیشترین تاثیر رو در انقراض نسل رویال و آریا داشتن
vahid
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۱۰
۳
سلام من تمام ماشینها رو داشتم هنوز كه هنوزه از این ماشین مزخرفتر ندیدم اصلا واقعا نمیشه اسمشو ماشین گذاشت خیلی خیلی خیلی خیلی بیخوده
امید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
۱
۱۱
هنوز شورولت رویال هایی كه چرخ های جلوشون در اومده بود رو فراموش نمی كنم..هنوز هم وقتی چرخ جلوی ماشینم كه هیچ ارتباطی بو اون ماشین نداره صدا میده كابوس در رفتن ش راحتم نمیزاره..
یك شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
۳
۶
آشنایی این خودرو را از خود آلمان از طریق تركیه به ایران آورده بود. البته اصل این خودرو اوپل آلمانی با موتور 4 سیلندر بود نه 6 سیلندر البته قدرت آن كمی ضعیف بود ولی دیگر خطر بریدن سیبك و جلوبندی و ... را نداشت . به جای علامت شورولت علامت اوپل روی بدنه و فرمان را داشت . یادش به خیر

نیازمندی ها