توجه به زیرساخت‌های کشاورزی با توجه به افزایش تقاضا برای تامین نیازهای غذایی، یکی از سیاست‌های قابل اعتماد اقتصادی در اغلب کشورهاست و مسئولان و سیاستگذاران همواره به دنبال ایجاد تنوع تولید و افزایش بازارهای صادراتی برای محصولات کشاورزی خود داخل مرزهای کشورشان هستند. اگرچه اشتغالزایی و گردش مالی مناسب در این صنعت، عاملی برای توجه بیش از پیش سرمایه‌گذاران به منظور حضور در بخش‌های مختلف اقتصاد کشاورزی است.
کد خبر: ۹۵۱۱۳۶
ژاپن چگونه منطقه بحران‌زده را به قطب کشاورزی تبدیل کرد؟

حرکتی قابل اعتماد

یکی از کشورهایی که از این فرصت بخوبی استفاده و امتیازهای کشاورزی را به فرصت‌های قابل توجه اقتصادی تبدیل کرده، ژاپن یا همان سرزمین آفتاب است، به صورتی که پس از گذشت پنج سال از سونامی ویرانگر ژاپن (منطقه توهوکو در شمال شرقی این کشور) این منطقه که یکی از قطب‌های کشاورزی ژاپن محسوب می‌شد، به‌طور کلی ویران شد و از بین رفت و امکان تامین نیازهای اقتصادی و خوراک آنها با محدودیت‌هایی مواجه شد.

آمارهای موجود از میزان خسارات اقتصادی سونامی در این منطقه بیانگر آن بود که بیش از 20 هزار هکتار زمین کشاورزی تخریب شد و قابلیت باروری و تولید محصولات کشاورزی از دست رفت و بر اساس آزمایش‌های اولیه، امکان انجام هرگونه فعالیت کشاورزی در این مناطق تقریبا غیرممکن شد، اما دولت ژاپن و مسئولان کشاورزی این کشور با استفاده از امتیازها و تجارب موجود در بخش کشاورزی، ابتکار عملی را اجرایی و حرکتی قابل اعتماد را در توهوکو آغاز کردند.

کارشناسان دریافتند، با توجه به پیشینه کشاورزی این منطقه تولید توت‌فرنگی به عنوان محصولی استراتژیک و معروف در یاماموتو بود که می‌توانست، اقتصاد کشاورزی منطقه را پس از سونامی ویرانگر دوباره بازیابی نماید.

تاداتسوگو هاشیموتو، مشاور انجمن بازسازی عمومی ژاپن می‌گوید: با توجه به پیشینه کشاورزی منطقه من به همه کشاورزان توصیه می‌کنم، از محصول توت‌فرنگی خود مثل فرزندشان محافظت و زمینه رشد قابل قبول آن را فراهم کنند. البته دولت و مسئولان نیز تمام بسترهای مناسب این رشد قابل قبول را برایشان فراهم خواهند کرد.

هاشیموتو می‌افزاید: پس از سیاستگذاری صورت گرفته از سوی دولت، کار بازسازی گلخانه‌ها و احیای دوباره صنعت تولید توت‌فرنگی در این منطقه به گونه‌ای آغاز شد که حتی می‌توانستیم بگوییم زیر صفر هستیم، اما با استفاده از همکاری‌ها و تجارب کشورهای خارجی دوباره گلخانه‌ها احداث شدند و اکنون بوته‌های توت‌فرنگی محصول داده‌اند.

فناوری نوین در خدمت افزایش تولید

مشاور انجمن بازسازی عمومی ژاپن می‌افزاید: یکی از سیاست‌های اصلی دولت برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده برای بازسازی اقتصادی کشاورزی در این منطقه، استفاده از فناوری‌های نوین برای تقویت پایه تولید و همچنین اقتصادی شدن کشت و کار در بخش‌های مختلف اقتصادی بخصوص گلخانه‌های کشت توت فرنگی بود.

هاشیموتو معتقد است، استفاده از فناوری‌های نوین در این منطقه که همه زیرساخت‌های خود را تقریبا از دست داده بود، توانست عاملی در توسعه سریع اقتصاد کشت و کار باشد تا جایی که تنها طی پنج سال منطقه‌ای بحران‌زده تبدیل به سکوی صادراتی محصول توت‌فرنگی شده است. به عنوان مثال استفاده از گلخانه‌های هوشمند با سایبان‌ها، سیستم‌های آبیاری و سیستم‌های تهویه مطبوع باعث شده تا دستاوردهای حداکثری در این زمینه داشته باشیم.

وی می‌گوید: گلخانه‌های هوشمند و تجهیزاتی مثل سمپاش‌های هوایی (پهپادهای هوشمند)، تراکتورهای دارای فناوری جی، پی اس و همچنین استفاده از سیستم‌های آزمایشگاهی نوین برای کنترل مداوم محصولات از نظر میزان مواد غذایی یا سموم از جمله فناوری‌های دیگر منطقه است،‌ به صورتی که امروز شاهد افزایش تولید این منطقه هستیم.

هاشیموتو در ادامه می‌افزاید: بر اساس آمارهای موجود تا سال 2014 میلادی، ژاپن تقریبا 20 درصد نیاز خود را به این محصول کشاورزی به صورت یخ‌زده و تازه از کشورهایی مثل آمریکا، چین یا ترکیه وارد می‌کرده، اما بر اساس این سیاست قرار است سالانه پنج درصد از میزان وابستگی ژاپن به واردات توت‌فرنگی کاهش یابد.

مترجم: عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها