همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید، سدان لوکس پلاگین‌ هیبریدی جدید کارما رورو (Revero) در اصل نسخهٔ بروز شدهٔ فیسکر کارما است که در سال‌های 2011 و 2012 تولید می‌شد.
کد خبر: ۹۴۹۶۶۳
کارما رورو، سدان لوکس هیبریدی +عکس

به گزارش جام جم آنلاین، هنگام رونمایی کارما رورو، سازنده جزئیات اولیهٔ آن‌را منتشر کرد اما این شرکت آمریکایی مستقر در کالیفرنیا به‌تازگی چند تصویر جدید از این خودرو و همین‌طور اطلاعات کاملی از آن‌را منتشر کرده است بنابراین در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این سدان لوکس پلاگین‌هیبریدی که پس از نزدیک به چهار سال به بازار بازگشته است.

فیسکر کارما که در سال 2011 معرفی شد، توسط بنیان‌گذار شرکت یعنی هنریک فیسکر طراحی شده است. همان کسی که طراحی خودروهای ب‌ام‌و Z8 و آستون‌مارتین DB9 را در کارنامه‌اش دارد.

بااین‌حال به دلیل مشکلات مالی تولید کارما در سال 2012 بعد از فروش حدود 1800 دستگاه در ایالات‌متحده و اروپا، متوقف شد سپس شرکت فیسکر در نوامبر 2013 اعلام ورشکستگی کرده و اموال آن به مبلغ 25 میلیون دلار جهت پرداخت بدهی‌ها به فروش گذاشته شد.

بدین ترتیب شرکت چینی Wanxiang دارایی‌های فیسکر را خریده و اعلام کرده که قصد راه‌اندازی مجدد آن‌را دارد سپس مالک چینی جدید شرکت فیسکر، پس از تغییر نام شرکت به کارما، خودروی تولیدی کارما را هم به‌روزرسانی کرده و نام آن‌را به رورو تغییر داد.

حال به تارگی قیمت سدان بروز شدهٔ کارما اعلام شده و سازنده سفارشات خرید آن‌را می‌پذیرد درحالی‌که به‌زودی با مدل 2017 به بازار عرضه خواهد شد.

ظاهر بیرونی رورو تقریباً با فیسکر کارما یکسان است که البته این امری تعجب‌آوری نبوده و قطعاً چیز بدی نیست زیرا طراحی کارما نه‌تنها برای زمان خودش انقلابی بود بلکه بسیار خیره‌کننده و زیبا نیز بود.

این در حالی است که طراحی کارما هنوز هم زیبا و مدرن به نظر می‌رسد؛ بنابراین احتمالاً این دلیل اصلی است که چرا شرکت Wanxiang تلاش چندانی برای طراحی مجدد ماشین نکرده است.

بااین‌وجود درحالی‌که پانل‌های بدنه و ساختار کلی خودرو همانند سابق باقی‌مانده است، با بررسی دقیق‌تر متوجه ویژگی‌های جدیدی خواهیم شد.

خطوط عمودی جلوپنجره با نمونهٔ لانه‌زنبوری جایگزین شده و همچنین لوگوی جدیدی با رنگ‌های آبی و زرد در یک حلقهٔ کرومی، جایگزین لوگوی فیسکر شده است.

لوگوها توسط دست رنگ‌آمیزی می‌شوند و کارما ادعا می‌کند که هیچ شرکتی تاکنون چنین کاری انجام نداده است.

علاوه بر این‌ها، تغییراتی در ورودی‌های هوای الماس شکل سپر جلو ایجاد شده و بزرگ‌تر از قبل شده‌اند درحالی‌که پنل خورشیدی روی سقف حفظ شده و جهت افزایش بهره‌وری بروز شده است.

کارما چیزی در رابطه با داخل رورو نگفته است اما این لزوماً بدان معنا نیست که داخل کابین خودرو کاملاً بدون تغییر باقی‌مانده است چراکه حداقل چند ویژگی داخلی خودرو تغییر کرده است.

طراحی کلی داخل اولیهٔ فیسکر کارما بسیار ساده و درعین‌حال مدرن بود. ترکیبی از چرم باکیفیت و آلومینیوم به همراه به‌کارگیری کروم به‌صورت ظریف و تریم چوبی در قسمت بالایی داشبورد و داخل درها، از عناصر قابل‌توجه داخل فیسکر کارما هستند که ترکیب بسیار جذابی را ارائه می‌کند و امیدواریم کارما هم همین رویه را ادامه دهد؛ اما تغییر مهمی که در داخل رورو ایجاد شده، در بخش تکنولوژی و در قالب یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید رخ داده است. کارما چیز زیادی در رابطه با این سیستم جدید نگفته است اما سیستم بسیار کاربردی، ساده و زیبایی به نظر می‌رسد.

قوای محرکه

فیسکر کارما یک خودروی پلاگین‌هیبریدی سری محسوب می‌شد؛ یعنی موتور بنزینی آن هیچ ارتباطی با چرخ‌ها نداشته و هیچ نقشی در به‌پیش بردن خودرو ندارد بلکه نیروی موردنیاز برای حرکت خودرو فقط توسط دو موتور الکتریکی تأمین می‌شود که انرژی خود را از باطری‌ها می‌گیرند سپس درصورتی‌که شارژ باطری‌ها تمام شده یا راننده خودرو را در حالت اسپرت قرار دهد، موتور بنزینی روشن شده، صرفاً نقش ژنراتور را بازی کرده و مستقیماً برق موردنیاز موتورهای الکتریکی را تأمین می‌کند.

همچنین امکان شارژ باطری‌ها از طریق کابل و شارژرهای خارجی هم وجود دارد. بااین‌حال بر اساس مشخصاتی که شرکت کارما منتشر کرده است، سدان رورو در بخش فنی تغییرات زیادی را تجربه کرده است.

هرچند هنوز هم رورو از همان دو موتور الکتریکی به قدرت 160 اسب بخار و یک موتور بنزینی 2 لیتری توربوی ساخت جنرال موتورز با 260 اسب بخار قدرت نیرو می‌گیرد، اما به لطف به‌کارگیری فناوری جدید در باطری‌ها و همین‌طور به‌روزرسانی پنل خورشیدی، بُرد خودرو در حالت تمام الکتریکی به 80 کیلومتر رسیده است که حدود 30 کیلومتر بیشتر از قبل است.

کارما رورو خودرویی دیفرانسیل عقب است زیرا موتورهای الکتریکی بر روی محور عقب نصب شده و چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورند و هرچند موتور بنزینی در قسمت جلوی خودرو قرارگرفته اما همان‌طور که گفته شد هیچ ارتباطی با چرخ‌ها نداشته و صرفاً انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی را تأمین می‌کند.

قدرت کلی این سدان لوکس پلاگین‌هیبریدی 420 اسب بخار بوده و ظرف تنها 5.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت را دارد.

مصرف سوخت کلی آن نیز برابر با فقط 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر است. بُرد کلی کارما رورو در صورت شارژ کامل باطری‌ها و مخزن بنزین پُر، حدود 400 کیلومتر است که البته در صورت اتمام شارژ باطری‌ها و خالی شدن مخزن سوخت برخلاف خودروهای الکتریکی می‌توان به‌راحتی در پمپ‌بنزین باک سوخت خودرو را ظرف چند دقیقه مجدداً پُر کرده و به حرکت ادامه داد.

قیمت

شروع قیمت کارما رورو از 130 هزار دلار اعلام شده است که تا 150 هزار دلار قابل‌افزایش است. این قیمت‌ها افزایش 28 هزار دلاری نسبت به نسخهٔ پایه و افزایش 14 هزار دلاری نسبت به بالاترین مدل فیسکر کارما را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه رورو اساساً بر روی همان پلت‌فرم قدیمی فیسکر ساخته شده است، شاید این افزایش قیمت غیرمنطقی به نظر برسد اما به دلیل ویژگی‌های لوکس جدید و به‌روزرسانی تکنولوژی خودرو، این قیمت بیشتر درواقع معقول خواهد بود.

رقبا

تسلا مدل S: با اینکه فیسکر کارما خودرویی تمام الکتریکی نبود اما به دلیل طراحی منحصربه‌فرد و همین‌طور برخورداری از کابین لوکس از همان ابتدا رقیبی برای تسلا مدل S بشمار می‌رفت.

حال به‌زودی این رقابت با عرضهٔ کارما رورو به بازار دوباره آغاز می‌شود. برخلاف رورو، مدل S را می‌توان با چندین قوای محرکهٔ مختلف خریداری کرد.

مدل پایهٔ آن‌که هم‌سطح رورو قرار می‌گیرد مجهز به باطری‌های 60 کیلووات ساعتی بوده و 380 اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که بُرد آن‌ حدود 340 کیلومتر است. شتاب صفرتاصد این نسخه برابر با 5.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 210 کیلومتر در ساعت است.

بالاترین مدل تسلا مدل S نیز P90D نام دارد که دارای باطری‌های 90 کیلووات ساعتی و 690 اسب بخار قدرت بوده و چهارچرخ محرک است. شتاب صفرتاصد این مدل 3.1 ثانیه، حداکثر سرعت آن 250 کیلومتر در ساعت و بُردش 435 کیلومتر است.

همچنین امکان ارتقای قدرت این مدل به 760 اسب بخار هم وجود دارد که شتاب آن‌را به 2.8 ثانیه کاهش می‌دهد.

تسلا مدل S را می‌توان با تجهیزات فراوانی چون سیستم رانندگی خودکار، تعلیق بادی هوشمند، صندلی‌های ردیف سوم رو به عقب و یک شارژر جریان بالا سفارش داد. قیمت این خودرو قبل از کسر مشوق‌های مالیاتی از 66 هزار دلار آغاز می‌شود و نهایتاً به 110 هزار دلار برای مدل P90D می‌رسد.

ب‌ام‌و 740e iPerformance: این خودرو درواقع نسخهٔ هیبریدی سدان لوکس پرچم‌دار ب‌ام‌و یعنی سری 7 است.

مدل 740e iPerformance هم مانند کارما، یک سدان پلاگین‌هیبریدی است که مجهز به یک موتور الکتریکی به همراه یک پیشرانهٔ بنزینی 2 لیتری شده که دقیقاً مانند رورو 260 اسب بخار قدرت دارد؛ اما ب‌ام‌و برخلاف کارما، خودرویی سری موازی است یعنی پیشرانهٔ درون‌سوز هم به به‌عنوان یک ژنراتور عمل می‌کند و هم نیروی خود را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

خروجی کل سیستم محرکهٔ 740e iPerformance (قدرت هر دو موتور الکتریکی و بنزینی) برابر با 326 اسب بخار است درحالی‌که مصرف سوخت باورنکردنی برابر با تنها 2.5 لیتر در هر صد کیلومتر دارد.

این خودرو در حالت استاندارد به‌صورت دیفرانسیل عقب ارائه می‌شود اما امکان سفارش سیستم چهارچرخ محرک XDrive هم برای آن وجود دارد.

شتاب صفرتاصد 740e iPerformance برابر با 5.4 ثانیه بود و بُرد آن در حالت تمام برقی 40 کیلومتر است که البته در این حالت می‌توان حداکثر با سرعت 140 کیلومتر در ساعت حرکت کرد.

نسخهٔ هیبریدی سری 7 قیمتی بیشتری نسبت به نسخهٔ معمولی آن دارد به‌گونه‌ای که قیمت 740e iPerformance از حدود 90 هزار دلار آغاز می‌شود که البته هنوز هم به میزان قابل‌توجهی کمتر از کارما رورو است.

نتیجه

درحالی‌که فیسکر کارما تا حدودی یک شکست بود و قوای محرکهٔ آن‌هم قابل‌مقایسه با چیزی که امروزه تسلا ارائه می‌کند نبود، اما ما خوشحالیم که این سدان هیبریدی پس از مدت‌ها بازگشته و قصد جبران شکست چهار سال پیش خود را دارد.

این خودرو به دلیل برخورداری از ظاهری اسپرت، طراحی زیبای و استایلی منحصربه‌فرد و با توجه به اینکه مدت کمی در بازار حضورداشته است، برای کسانی که به دنبال خودروی خاص و منحصربه‌ فردی هستند انتخاب مناسبی خواهد بود البته هنوز برای این زود است که بخواهیم بگوییم کارما رورو بهتر از فیسکر کارما عمل خواهد کرد اما به‌هرحال بازگشت او را تبریک می گوییم.

نقاط مثبت

طراحی زیبا و مشابه همانی که توسط هنریک فیسکر طراحی شده

استفاده از تکنولوژی‌های جدید در خارج و داخل

شتاب و سرعت بسیار بالا در حالت هیبریدی

نقاط منفی

غیر قابل‌مقایسه با تسلا مدل S

قیمت بسیار گران حتی در مقایسه با سدان‌های بزرگ پریمیوم

آینده‌ای هنوز نامشخص

مشخصات فنی Karma Revero 2017

پیشرانهٔ بنزینی 2 لیتری 4 سیلندر توربو
پیشرانهٔ الکتریکی 2 عدد
قدرت موتور بنزینی 260 اسب بخار
قدرت موتور برقی 160 اسب بخار
قدرت کلی 420 اسب بخار
محور محرک عقب
طول/عرض/ارتفاع 5.0/2.12/1.33
فاصلهٔ بین دو محور 3.16 متر
تقسیم وزن 53.47 جلو/عقب
شتاب صفرتاصد 5.5 ثانیه
حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 4.5 لیتر (ترکیبی)
بُرد کلی 400 کیلومتر
قیمت پایه 130 هزار دلار

منبع: TopSpeed

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها