نتایج پاره‌ای مطالعات نشان می‌دهد سوخت‌های زیستی می‌توانند مخرب‌تر از بنزین باشند
کد خبر: ۹۴۷۶۸۵

اگر نتایج این گزارش درست باشد باید گفت تمام آنچه درباره سوخت‌های زیستی متصور بودیم از بنیان اشتباه است. نتایج مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد سوخت‌های پاکی که به‌عنوان انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شوند در مقایسه با بنزین که سوختی جهانی و پرمصرف در دنیا به حساب می‌آید، اثرات مخرب‌تری بر محیط‌زیست به همراه دارد.

نتایج این مطالعه که در قالب گزارشی خبرساز منتشر شده نشان می‌دهد این دسته از سوخت‌ها برخلاف تصورات قبلی، دی‌اکسید‌کربن بیشتری تولید و روانه اتمسفر می‌کنند. این مطالعه از سوی محققان دانشگاه میشیگان انجام شده و خط قرمزی بر مطالعات قبلی می‌کشد که مدعی است سوخت‌های زیستی در مقایسه با سوخت‌های فسیلی، کربن کمتری تولید و روانه اتمسفر زمین می‌کنند. این گزارش که سر و صدای زیادی در محافل علمی جهان راه انداخته نشان می‌دهد این شکل از انرژی به تولید حجم قابل توجهی از گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شود.

یکی از این محققان که نقش اصلی را در این مطالعه به‌عهده داشته است، می‌گوید: وقتی صحبت از آلاینده‌هایی به میان می‌آید که گرمایش زمین را موجب می‌شوند باید پذیرفت سوخت‌های زیستی در قیاس با سوخت‌های کربنی نظیر بنزین آلاینده‌تر هستند. با توجه به نتایج این مطالعه باید گفت دولت‌ها در سیاست‌هایشان درخصوص استفاده گسترده از سوخت‌های زیستی لازم است تجدیدنظر کنند، زیرا حالا معلوم شده تصورات قبلی درباره سوخت‌های زیستی نادرست بوده است.

این نخستین بار نیست که انتقاداتی درخصوص استفاده از سوخت‌های زیستی مطرح می‌شود. در سال 1393/ 2014 سازمان ملل متحد هشدار داد توسعه اراضی کشاورزی ویژه کاشت محصولات مصرفی در تأسیسات تولید سوخت‌های زیستی اثرات مخربی بر محیط‌زیست می‌گذاشته و به افزایش قیمت جهانی غذا منجر خواهد شد. این نهاد عالی بین‌المللی، استفاده گسترده از سوخت‌های زیستی را به عنوان جایگزین بنزین و دیزل مورد نقد شدید قرار داده بود.

عوامل متعددی در این گزارش به عنوان فاکتورهای منفی مطرح شده است؛ ازجمله این که اراضی کشاورزی باید دستخوش تغییرات گسترده شود. همچنین باید جنگل‌ها تخریب شده تا اراضی کافی برای پرورش گیاهانی همچون ذرت مهیا شود. از آن گذشته، این روند برداشت بی رویه از منابع آبی را تشدید می‌کند.

همزمان با توسعه فناوری‌های جدید، استفاده از سوخت‌های زیستی با هدف کاستن از کربن موجود در اتمسفر از سال‌ها پیش آغاز شده است. طی این سال‌ها همواره تحقیقاتی به موازات گسترش تأسیسات تولید این نوع سوخت‌ها انجام شده است. باور عمومی این است که سوخت‌های زیستی در قیاس با سوخت‌های کربنی رایج لطمات کمتری به محیط زیست وارد می‌کند. اما حالا با نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه میشیگان باید منتظر تحولی اساسی در این زمینه بود. شاید اگر تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، دولت‌ها با اطمینان خاطر بیشتری در زمینه توسعه یا عدم توسعه استفاده از سوخت‌های زیستی تصمیم می‌گیرند.

منبع: Wired

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها