این روزها با وجود توزیع شکر های وارداتی که بازار را به آرامش رسانده است، اما هنوز قیمت شکر برای مصرف کنندگان درسطح خرده فروشی ها بالاست و این قیمت برای هر کیلو شکر به 4 هزار و 500 تومان نیز می رسد .
کد خبر: ۹۴۴۶۹۸
گرانی شکر در سطح خرده فروشی / کاهش قیمت باعرضه تولید داخلی بزودی

گزارش میدانی خبرنگار جام جم آنلاین، از سطح خرده فروشی ها نشان می دهد که اگر چه دیگر کمبود شکر وجود ندارد اما هنوز قیمت ها به سطح قبل از گرانی نرسیده است و با توجه به نزدیک شدن ماه محرم و افزایش مصرف شکر باید بازار به تعادل بیشتری برسد ، رییس اتحادیه بنکداران نوید می دهد که با توجه به آغاز استحصال شکر از چغندر داخلی ، قیمت شکر باز هم کاهش خواهد یافت.

یکی از مغازه داران خرده فروشی در رابطه با وضعیت شکر در بازار می گوید : خوشبختانه دیگر کمبودی دربازار وجود ندارد و نسبت به دو هفته گذشته که این کالا کمیاب شده بود الان وضعیت بهتر است اما قیمت هر کیلو شکر درمغازه 4 هزار و 500 تومان است که این قیمت با توجه به محاسبات سود عمده فروشی و خرده فروشی است .

مغازه دار دیگری بسته های یک کیلویی شکر را که در بسته بندی ساده نایلونی در قفسه ها جای گرفته نشانم می دهد و می گوید قیمت این بسته ها 4 هزار و 400 تومان است ،اما قیمت شکر غیر بسته بندی پایین تر است و برای خرید مقدار بیشتر باید به مناطق پایین تر مراجعه کنید .

اما از سوی دیگر رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت شکر در سطح خرده فروشی را گران می داند و بر این باور است؛ با احتساب سود عمده فروشی و هزینه حمل و تخلیه و سود خرده فروشی قیمت شکر نباید بیش از 4 هزار تومان در سطح خرده فروشی باشد .

محمد آقا طاهر در این باره به جام جم آنلاین می گوید : مغازه ها گران می فروشند برای آنکه شکردر بسته های 10 کیلویی هر کیلو 3 هزار و 200 تومان است و 50 کیلویی 3 هزار تا 3 هزار و 50 تومان فروخته می شود و تناژ5 تن به بالا 2هزار تا 2 هزار و800 تومان است و در بورس نیز این قمیت به حدود 2 هزار و 520 تومان می رسد که البته تحویل آن فوری نیست .

وی تا کید می کند با احتساب این هزینه ها قیمت خرده فروشی شکر با در نظر گرفتن 15 درصد سود خرده فروشی باید زیر 4 هزار تومان عرضه شود . هم اکنون قیمت مصوب شکر دردرب کارخانه 2 هزارو 520 تومان است و با احتساب کرایه حمل و تخلیه و 3درصد سود عمده فروشی ، به اضافه 12 تا 15 درصد سود خرده فروشی قیمت نهایی شکری که به دست مصرف کننده می رسد باید کمتر از 4 هزار تومان باشد.

در حالیکه قبل از کمبود شکر در بازار- اواسط ماه رمضان - قیمت شکردر تتاژ حدود 2 هزار و 300 تومان درب کارخانه عرضه می شد و کمبود آن در بازار باعث شد که قیمت این محصول در بازار به شدت افزایش یابد اما اکنون و با توزیع شکر های وارداتی، بازار این محصول در حال تعدیل شدن است .

به گفته رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، بازار شکر هم اکنون آرام شده و پیش بینی های لازم برای ثبات بازار انجام شده است . ازآنجائیکه محصول چغندرقند به دست آمده برای استحصال و تولید شکر آغاز شده برای همین افزایش قیمتی در شکر ایجاد نخواهد شد و قیمت رو به کاهش خواهد گذاشت .

آقاطاهر بر این باور است که با چنین روندی و با در نظر گرفتن همه هزینه ها قیمت خرده فروشی شکر به حدود 3 هزار تومان برسد.

وی درپاسخ به این پرسش که نیاز کشوربه واردات با توجه به میزان تولید و کسری چه میزان است می گوید : آمار نیاز و مصرف کشور معمولا از سوی نهادهای ذیربط ارائه می شود و ما در تولید و واردات و توزیع هیچ دخالتی نداریم ، فقط سطح بازار را رصد کرده و نظر می دهیم . مسئولین می گویند 500 هزار تن کسری تولید داریم که باید از طریق واردات تامین شود ولی آنچه که از بازار رصد می شود این کسری حدود یک میلیون تن در سال است . این آمار با توجه به مصارف شخصی ، صنایع آب میوه سازی ، نوشابه سازی ، شیرینی و شکلات و...است . به گفته آقا طاهر این اختلاف نظر در رابطه با این دو رقم باعث بروز مسائلی در کشور شده و امید می رود به رقمی واقع بینانه تر که که می تواند تعادل را در بازار ایجاد کند، برسیم .

سیما رادمنش _جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
دنیادیده
-
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
۰
۰
ما ملت ایران به تجربه دریافتیم هر چیزی كه دولت بر آن انگشت بگذارد قیمت طلا می‌شود.
هر چیزی كه اعلام كنند ارزان‌تر می‌شود حتماً بعد چند روز گران می‌شود.
هر چیزی كه اعلام كنند مردم از كمبود آن نگران نشوند حتماً نایاب می‌شود.
هر چیزی كه رسانه‌ها اعلام كنند خوردن یا آشامیدن آن ضرر دارد حتماً برنامه‌ای پشت‌سر آن طرح می‌شود.
دیگر عادت كرده‌ایم.
تصور بكنید چند وقت است دولت اعلام می‌كند امروز - فردا شكر ارزان می‌شود؟؟؟
زهرا
-
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
۰
۰
ماه محرم نزدیك و نذری شربت و شله زرد به راه با این قیمت ها كه مردم باید كلی هزینه كنند
هما
-
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
۰
۰
تابلو بخاطر ماه محرمه دیگه بایدم گرون شه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی
-
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
۰
۰
بعضی با داشتن اطلاعات می دونن كی انبار كنن كی بریزن به بازار
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها