متن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس جمهور اولویت های حوزه ورزش کشور را ابلاغ کرد

دکترحسن روحانی مصوبه «اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور(نظام­نامه فرهنگی ورزش کشور)» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد.
کد خبر: ۹۳۵۹۵۳
رئیس جمهور اولویت های حوزه ورزش کشور را ابلاغ کرد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن مصوبه «اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور(نظام­نامه فرهنگی ورزش کشور)» که در جلسه ۷۸۱ مورخ ۲۵/۳/۱۳۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

در اجرای مصوبات مورخ ۲۱/۴/۱۳۸۴ و ۳/۱۰/۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص «سیاست­ها و اولویت­های تربیت بدنی» و «وظایف کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی» و به استناد بندهای ۵ و ۶ راهبرد ملی و بند ۲۰ اقدامات اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و به­منظور ساماندهی وضعیت فرهنگی تربیت بدنی و ورزش کشور براساس رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، «اولویت­ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور» به شرح زیر تعیین می­شود:

ساماندهی وضعیت رسانه‌ای ورزش کشور (رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و الکترونیک) و ارتقاء‌ کیفی و تقویت رویکردهای فرهنگی و اخلاقی آن ازطریق تشکیل «شورای نظارت بر مطبوعات ورزشی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»‌ و نظارت بر برنامه‌های ورزشی شبکه‌های رادیو و تلویزیون توسط سازمان صدا و سیما با همکاری وزارت ورزش و جوانان.

تقویت و ارتقاء روحیه پهلوانی و پاسداشت ارزش­های معنوی و اخلاقی همچون مردم‌­ دوستی، ایثارگری و عدالت­خواهی در بین مربیان و مدیران ورزش کشور و ارتقاء فرهنگ حاکم بر ورزشگاه­ها و مسابقات ورزشی با استفاده از ظرفیت­های فرهنگی و تبلیغی کشور به­ویژه سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت ورزش و جوانان.

توسعه و ارتقاء کیفی و کمی ورزش بانوان و ترویج فرهنگ حاکم بر ورزش بانوان کشور به‌عنوان الگوی مطلوب زن مسلمان در عرصه‌های ورزشی ملی و بین‌المللی ازطریق مشارکت سازمان صدا و سیما و همکاری نهادهای فرهنگی ذی‌ربط با وزارت ورزش و جوانان.

تقویت و ارتقاء سلامت عمومی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه با فرهنگ‌سازی ورزش همگانی در بین همه اقشار مردم ازطریق همکاری و مشارکت سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت ورزش وجوانان.

تقویت و نهادینه‌سازی ورزش‌های ملی و بازی‌های بومی و محلی و اشاعه فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر آنها در همه عرصه‌های ورزشی ازطریق همکاری و مشارکت سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت ورزش و جوانان.

توسعه سرمایه‌گذاری ورزش کشور در سطوح پایه (ورزش دانش‌آموزی و دانشجویی) با رویکرد فرهنگی و تربیتی و ایجاد هم­افزایی در بهره­مندی عموم مردم از فضاهای ورزشی دستگاه­های اجرایی ازطریق مشارکت و همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت ورزش وجوانان.

ارتقاء سهم ورزش در تولید ناخالص ملی و رونق اقتصاد دانش­بنیان ورزش با ترویج فرهنگ وقف و گفتمان­سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی با تأکید بر جلب مشارکت­ خیرین، سازمان­های مردم­نهاد، داوطلبان و بخش خصوصی با همکاری و مشارکت سازمان صدا و سیما، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ورزش و جوانان.

مبارزه ساختارمند با ناهنجاری­های اخلاقی و فرهنگی، تخلفات و جرائم ورزشی و تلاش حداکثری برای کاهش دعاوی و اختلافات ورزشکاران، مدیران و دست­اندرکاران این حوزه ازطریق مدیریت عالیه کمیته­های انضباطی و اخلاق در فدراسیون­های ورزشی و ایجاد ساختارهای حقوقی، قضایی و داوری ورزشی با هماهنگی نهادهای ذی­ربط.

نظارت دقیق و مستمر بر فعالیت باشگاه­های ورزشی عمومی و اعتباربخشی و رتبه­بندی این باشگاه­ها با تأکید بر التزام عملی به منشور اخلاقی و انضباطی باشگاه­ها و نظارت بر حسن اجرای آن با همکاری نهادهای فرهنگی، انتظامی و ورزشی ذی­ربط.

ساماندهی وضعیت فرهنگی ورزش قهرمانی و حرفه­ای کشور به­ویژه در سطح فدراسیون­ها و باشگاه­های ورزشی حرفه­ای و برنامه­ریزی در جهت ترویج فضائل اخلاقی، روحیه پهلوانی و جوانمردی و پرهیز از الگوسازی کاذب با همکاری سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و سایر نهادهای ذی­ربط.

تبصره ۱- وزارت ورزش و جوانان موظف است گزارش سالانه عملکرد اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.

تبصره ۲- آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و برنامه­های اجرایی اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور به تصویب کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران(موضوع مصوبه ۳/۱۰/۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی) خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا شكوهی
-
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
۰
۰
باید پیگیری شود و تنها روی كاغذ نباشد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها