رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با جام جم آنلاین :

کاهش 10 درصدی قیمت شکر دربازار/ موجودی انبارها باید خوب رصد شود

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: هنوز بار وارداتی شکر به بازار نیامده است، اما خبر ترخیص 50 هزار تن شکر در هفته گذشته و توزیع 70 هزار تن شکر در هفته جاری باعث کاهش 10 درصدی قیمت شکر در بازار شده است .
کد خبر: ۹۲۹۱۸۶
کاهش 10 درصدی قیمت شکر دربازار/ موجودی انبارها باید خوب رصد شود

محمد آقا طاهر در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت شکر در بازار به دلیل عملکرد احتکار کنندگان بوده است یا کمبود ؟ گفت :دلیل گرانی شکر در بازار به دلیل کمبود شکر خام در بازار بوده است نه عملکرد محتکرین و با تصمیمی که برای جبران این کمبود در بازار گرفته شد و همچنین اجازه عرضه شکر دربورس کالا به توزیع کنندگان از هفته پیش، بر بازار این محصول تاثیر مثبتی بر جای گذاشت .

به گفته وی در بورس کالا تا چهارشنیه هفته گذشته، به توزیع کنندگان و بنکداران ، شکر عرضه نمی شد و فقط به کارخانه ها و کارگاههای تولیدی دارای مجوز این محصول عرضه می شد اما با تصمیم خوبی که از هفته گذشته اتخاذ شد، شاهد تعادل عرضه و تقاضا در بازار خواهیم بود ، چرا که صنوف تولیدی و توزیعی مثل ظروف مرتبط هستند.

آقاطاهر با اشاره به اینکه نباید تا گرانی بوجود می آید دنبال مقصر بگردیم و اصناف را که ضعیف تر هستند مقصر بدانیم ،اظهار داشت : دلیل گرانی های پیش آمده کمبود محصول شکر در بازار بوده است و با جبران این کمبود قاعدتا قیمت ها افت خواهد کرد ، با توجه به اخبار اعلام شده هفته گذشته 50 هزار تن شکر خام ترخیص و این هفته نیز 70 هزار تن شکر در بازار توزیع می شود .

وی در پاسخ به این پرسش که چرا کمبود این محصول قبلا پیش بینی نشده بود تا روند ورود کالا به کشور که چند ماهی طول می کشد مشکلی درتامین ایجاد نکند ، گفت : اگر هماهنگی از قبل انجام شود موجود ی انبار آنقدر کسر نمی شود که مدتی با کمبود و افزایش قیمت مواجه شویم . به هر حال تنظیم این بازار برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و باید هر لحظه انبارها و بازار ها را به خوبی رصد کندتا مشخص شود که موجودی چقدر است . مواد غذایی شوخی بردار نیست و اگر میزان تولید کفاف نیاز جامعه را ندهد کمبود آن باید از طریق واردات تامین شود .

وی درباره براوردش از تعداد انبارهای پنهان در کشور گفت :ما انبار پنهان از قدیم داشته ایم الان هم داریم و آنها اصلا جزءآمار نیست و نمی توان دقیق اظهار نظر کرد . آماری که از موجودی کالا ها گرفته می شود هم ازمحل گزارشی است که اعضاء بنکداران به صورت ماهانه در اختیار وزارتخانه قرار می دهند ،هم آماری است که خود وزارت جهاد از انبارهایش دارد ، همه اینها می تواند نشان دهد که موجودی چقدر است ، البته باز هم با این اوصاف آماری که از ما گرفته می شود ملاک نیست آنها آمارها را از بنگاهها و محل های بارانداز نیز می گیرند ، این بنگاهها دست بخش خصوصی است اما انبارها وبنگاههای بزرگ دست خود دولت است .

وی درباره وضعیت شکر اظهارداشت :شاید بروکراسی اداری باعث شده است که در مورد تامین آن تعلل شود ولی باز هم مسئولین به موقع اقدام کردند و امیدواریم در این هفته با توزیع شکر های خام وارد شده بتوانیم نیاز داخل را پاسخ دهیم و تاهفته آینده شاهد تحقق همان قیمت مصوب شکر باشیم .

رییس اتحادیه بنکدارن مواد غذایی در مورد وضعیت سایر مواد غذایی گفت :هم اینک هیچ نوع کمبودی در بازار وجود ندارد وفقط در برخی محصولات کشاورزی مثل حبوبات به دلیل اینکه آخر فصل است قدری قیمت بالاست اما با برداشت و عرضه محصول جدید به بازار قیمت آن هم متعادل خواهد شد .

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
یك معلم
-
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
۰
۰
ایشان راست می گویند همه جا گل و بلبل است
سید
-
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
۰
۰
با افزایش 100% قیمت شكر و ارزاق عمومی و ضروری مردم باز هم این آقایون می گویند تورم در دولت ما تك رقمی می باشد. می بایست به دولت تدبیر و امید تبریك گفت!!!
ایمانـــ
-
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
۰
۰
كاش 10 درصد مثل بقیه اجناس گران میشد بلكه مردم كمتر استفاده كنند از شكر و دیابت كمتر شود
مهدی
-
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
۰
۰
خوشبختانه دولت با ثبات نرخ ارز و سیاست های مناسب پولی و ارزی كاری زیربنایی انجام می دهد كه به مرور باكاهش رشد نرخ تورم كه از 40 درصد به حدود 9 درصد رسیده در سالهای آینده شاهد افزایش قدرت خرید مردم خواهیم بود و امید می رود دولت محترم بتواند با راه اندازی یك سامانه جامع اطلاعاتی از میزان آمار تولید و نیاز كشور در تمام محصولات اعم از كشاورزی و صنعتی مطلع شود و بر اساس آن برنامه ریزی داشته باشد . متاسفانه به دلیل نبود یك سامانه جامع و نداشتن یك برنامه كشت گاهی شاهد آن هستیم كه یك سال كشت یك محصول از سوی كشاورزان بیش از نیازتولید می شود و به دلیل متضرر شدن كشاورزان سال دیگر كشت همان محصول آن كاهش و قیمت ها افزایش می یابد .
رضا
-
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
۰
۰
قیمت جهانی از 10 سنت بر پوند رسیده به 20 سنت بر پوند كه یعنی وارد كننده با هزینه حمل و نقل و... 3400 براش مافته چققققددددررررر دروغ آخه، قیمت جعلی 2530 كه دانایی مصوب كرده غیر از دروغ نیست وضعیت شكر با كمبود جهانی روبرو هست

نیازمندی ها