به بهانه جشن 40 سالگی فورد فیستا:

تحول در صنعت خودروی ایران؛ شاید وقتی دیگر

چند روز پیش‌و همزمان با برگزاری جشنواره گودوود انگلستان، جشن 40 سالگی فورد فیستا که یکی از موفق‌ترین مدل‌های شرکت خودروسازی فورد است، برپا شد و طی آن از نسل پنجم این محصول که اس تی 200 نام دارد نیز رونمایی شد. این خودرو که اولین بار سال 1976 به بازار عرضه شد، آنقدر مورد توجه قرار گرفت که موفق شد در این مدت، بیش از چهار میلیون و 300 هزار دستگاه در بازار انگلستان به فروش برساند.
کد خبر: ۹۲۷۱۷۱
تحول در صنعت خودروی ایران؛ شاید وقتی دیگر

هرچند فیستا هیچ گاه نتوانست در سرزمین مادری خود جایگاه ویژه‌‌ای به دست آورد، اما در بازار مصرف اروپا به محصولی پرطرفدار تبدیل شد تا جایی که سازندگان این محصول برای حفظ مشتریان به سمت توسعه و پیشرفت این مدل دوست‌داشتنی روی آوردند و همگام با فناوری روز این صنعت، شکل و شمایل آن را دگرگون کردند. اینک پس از آن‌که 40 سال از تولد فیستا می‌گذرد، شاهد عرضه نسل پنجم آن هستیم.

این خبر از آن نظر اهمیت پیدا می‌کند که در حال حاضر در کشور ما نیز نمونه این خودروی کوچک شهری که هدیه صنعت ماشین‌سازی کیای کره جنوبی است، سال‌هاست با نام پراید در حال تولید است و جالب اینجاست که آمار تولید و فروش آن نیز با رقیب انگلیسی خود تقریبا برابری می‌کند. اگرچه میان اعداد و ارقام منتشر شده از سوی هر دو تولیدکننده تشابهاتی وجود دارد، اما نباید نسبت به اختلافات عمیقی که در لایه‌های پنهان آن وجود دارد، بی‌تفاوت باشیم.

هرچند تولید و عرضه پراید با بهره‌گیری از اعداد و ارقام، رقیب سرسختی برای فیستا به شمار می‌رود، اما نباید فراموش کنیم که شرکت سایپا همچنان به تولید نسل اول آن اقدام کرده و با استفاده از بستر مناسبی که به مدد اقدامات حمایتی دولت برای صنعت خودروی کشور ایجاد شده، تمایل چندانی برای توسعه و پیشرفت آن از خود نشان نداده و این خودرو هرچند سال یکبار با اتکا به تغییر در طراحی چراغ‌ها، داشبورد و رنگ مخملی صندلی‌ها عنوان جدیدی برای خود انتخاب می‌کند و در تلاش است تا با این تغییرات ظاهری، خاطره‌ای جدید برای دوستدارانش خلق کند و به ظاهر نسل جدیدی از پیشینیان خود در عرصه تولیدات داخلی برجای بگذارد.

حتی اگر ضعف صنعت خودروسازی کشور در ارائه مدل‌های جدید و متناسب با استانداردهای روز جهانی را با نقاب دفاع از تولید داخل و بهانه‌هایی همچون محدودیت‌های دسترسی به فناوری به علت تحریم‌های بین‌المللی بپوشانیم، نمی‌توانیم از کاهش کیفیت این محصول در طول سال‌های حضورش غافل شویم.

بدون شک دفاع خودروسازان نسبت به تولید مکرر خودرویی که همچنان در میانسالی پیش‌بند کودکی بر سینه دارد، با ادعای ارزان‌قیمت بودن و داشتن کیفیت لازم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. زیرا از یک سو از صف طولانی مصرف‌کنندگان این محصول پشت دروازه‌های ورودی نمایندگی‌های مجاز سایپا در ساعات اولیه صبح می‌توان به حقیقت تلخ پایین بودن کیفیت ساخت پراید پی برد و از سوی دیگر با مراجعه به جدول قیمت‌های در نظر گرفته شده برای رقیب انگلیسی‌ و مقایسه آن با درآمد سرانه مردم آن کشور براحتی می‌توان نتیجه گرفت فورد فیستا که با درآمد 7 ماه یک شهروند انگلیسی قابل خریداری است بسیار ارزان‌تر از یک پراید نسل اول 22 میلیون تومانی است.

در پایان به انتظار روزی خواهیم نشست که شاهد برپایی جشن چند سالگی خودروی پراید در کشورمان باشیم، جشنی که در آن از نسل دوم واقعی این خودرو رونمایی شود و مردم نیز امیدوار باشند بدون استفاده از وام‌های بانکی و با پرداخت قیمت واقعی آن بتوانند مالک یکی از تولیدات فاخر داخلی شوند.

محمدرضا نجفی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی
-
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
۰
۰
چه طرفداری ؟ چه كشكی!!!! ملت مجبورن می فهمی ؟ مجبور! وگرنه پراید قاتل مال و جان مردمه. برو آمار رو ببین البته توی كشورمون آمار درست هم نمیدن. چه تعداد كشته ؟ یتیم؟ بیوه؟ معلول؟ و........ خدا به داد این مردم برسد . توی اروپا و امریكا مشتری حق انتخاب داره . اونوقت میشه گفت طرفدار

نیازمندی ها