معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد:

جزئیات هدایت تحصیلی دانش آموزان

دیگر باید اسمش را گذاشت معضل، یک جریان فرسایشی، یک اعصاب خردی مدام و یک استرس همه‌گیر. مدتی است اوضاع شبیه روزهایی شده که کلاس ششم برای اولین بار وارد نظام آموزشی‌مان شد، چه پس‌لرزه‌هایی داشت و چه ناآرامی‌هایی به راه انداخت؛ این اواخر هم همین شده، انتخاب رشته برای دانش‌آموزانی که از ماه مهر به پایه دهم (اول دبیرستان سابق) می‌روند شده یک دلواپسی، یک مشغله ذهنی.
کد خبر: ۹۲۶۵۲۶
عقب‌ نشینی از هدایت تحصیلی اجباری

از اواسط تیر، نقل‌قول‌هایی جسته گریخته از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان به گوش می‌رسید با این تصور که معترضان عده‌ای اندک هستند، اما هرچه گذشت، هرچه به امروز نزدیک‌تر شدیم مشکل بزرگ‌تر شد، آنقدر بزرگ که صدای اعضای کمیسیون آموزش مجلس را هم درآورد؛ صدای نمایندگانی مثل علیرضا سلیمی و جبارکوچکی‌نژاد، تا آنجا که سلیمی به فارس گفت مستنداتی دارد از ضرب و اجبار برخی مدیران برای انتخاب رشته‌هایی خاص وکوچکی‌نژاد چاره‌ای ندید جز این که اوضاع فعلی انتخاب رشته دانش‌آموزان را به یک بحران تشبیه کند.

محمدباقر عبادی، نماینده‌ای که پرونده مشکلات هدایت تحصیلی را به کمیسیون آموزش مجلس کشانده نیز به جام‌جم گفت مشکل بزرگ، اجبار دانش‌آموزان به تحصیل در برخی رشته‌ها و ایجاد فضای بی‌رغبتی است.

او اما گفت مجلس آسان از کنار این موضوع نمی‌گذرد و بعد از پایان تعطیلات تابستانی بیشتر به این قضیه ورود می‌کند؛ از دعوت مسئولان آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش و شنیدن توضیحات آنها و تلاش برای اصلاح نقص‌های موجود در فضایی مسالمت‌آمیز گرفته تا استفاده از ابزارهای نظارتی همچون سوال و استیضاح.

انعطاف وزارتخانه

این موج اعتراضی اما بالاخره کار خودش را کرد و صدای کمک خواهی دانش‌آموزان سرانجام شنیده شد؛ چه آنهایی که مجبور شده‌اند با نمرات عالی در رشته‌هایی که میل ندارند، به تحصیل بپردازند و چه آنهایی که مجبورند در مدرسه‌ای که آموزش و پرورش برایشان تعیین کرده، ثبت‌نام کنند.

به تعبیر دیگر، وزارتخانه کمی انعطاف از خود نشان داده و این یقینا مهم‌ترین نتیجه‌ای است که از اعتراضات اخیر حاصل شده؛ انعطافی که بخوبی در متن گفت‌وگوی دیروز حمیدرضا کفاش، معاون وزیرآموزش و پرورش با تسنیم مشهود است.

او گفت: دانش‌آموزانی که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند، ولی احساس می‌کنند مطابق برگه هدایت تحصیلی، حق آنها ضایع شده، می‌توانند به ستاد هدایت تحصیلی در مناطق آموزش و پرورش مراجعه کنند.

مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با ایسنا همین مواضع را اتخاذ و اعلام کرده دانش‌آموزان معترض به نتایج هدایت تحصیلی برای اعلام شکایت تا 10 مرداد مهلت دارند.

انحرافاتی که رخ داد

اصلا قرار نبود این طورشود، روزی که شورای عالی آموزش و پرورش عقبگردِ هدایت تحصیلی از سال اول دبیرستان (پایه دهم) به سوم راهنمایی( پایه نهم) را تصویب کرد و این مطلب رسانه‌ای شد، گمان بر این بود که فقط سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حال اجرا شدن است و تصور می‌شد هدایت تحصیلی از شرایط پر رخوت گذشته خارج می‌شود؛ ولی عملی شدن این مصوبه نشان داد که نه، انگار قرار نیست هدایت تحصیلی سامان بگیرد.

پیشتر با این که نظرخواهی از دانش‌آموزان درباره رشته تحصیلی مورد علاقه‌شان تقریبا فرمالیته بود، اما این حسن وجود داشت که نمرات دانش‌آموزان ملاک اصلی انتخاب رشته‌شان بود، اما حالا در هدایت تحصیلی جدید گرچه اذعان می‌شود علاقه و استعداد دانش‌آموز درکنار نیاز و امکانات کشور ملاک انتخاب رشته است ولی علاقه و استعداد فدای نیاز و امکانات شده است، آن هم به شکلی افراطی.

تدبیری برای مدارس بی‌کیفیت

رشته اجباری، مدرسه اجباری؛ تلفیق این دو را شاید کمتر دانش‌آموزی بتواند تحمل کند، اما حالا چنین است. چند نفر از اولیای دانش‌آموزان تاکنون با جام‌جم تماس گرفته‌اند و گفته‌اند نمی‌خواهند فرزندانشان در مدرسه تعیین شده درس بخواند. آنها گفته‌اند اگر دستشان به جایی نرسد، می‌روند سراغ مدارس غیردولتی، آنجا که هیچ کس مانع تحصیل دانش‌آموز در رشته مورد علاقه‌اش نمی‌شود.

نگرانی خانواده‌ها از بابت مدارسی است که خوشنام نیستند یا لااقل به کیفیت شهرت ندارند، عده‌ای نیز نگران آسیب‌های اجتماعی در این مدارس‌اند، بخصوص اعتیاد و انحرافات اخلاقی.

اینها نگرانی‌های نابجایی نیست و کم نیستند مدارسی که به علت همین مشکلات سال به سال دانش‌آموزان بیشتری را از دست می‌دهند. محمد الهی، کارشناس آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با ما دست روی همین مشکل گذاشت و از برگزاری جلساتی خبر دارد که درآن مناطق آموزش و پرورش توجیه شده‌اند که باید مدارس کم مشتری را پر کنند، یعنی دانش‌آموزان خوب و درسخوان را به آن سمت بفرستند تا این قبیل مدارس تقویت شوند.

ولی به چه قیمتی؟ آینده دانش‌آموزان زحمتکش و با انگیزه چه می‌شود؟ اینها سوالاتی است که باید پاسخ داده شود، بویژه در شرایطی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت دانش‌ آموزانی را هدف‌گذاری کرده که سرشار از انگیزه، باید ساختن ایرانی قدرتمند را نشانه بروند.

در جلسه مجلس و وزارتخانه چه گذشت

مشکلات هدایت تحصیلی، مسئولان آموزش و پرورش را به جلسه‌ای چهار ساعته با نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس کشاند.

به گفته محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون در این جلسه مقرر شد تا شیوه اجرای هدایت تحصیلی اصلاح شود. همچنین 17 هزار مشاور مدرسه دوره‌های آموزشی و توجیهی را بگذرانند و اگر نیاز باشد تعداد مشاوران افزایش یابد.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مریم
-
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
۰
۰
دهه شصتی هابه خاطر سختی كنكور كمی پذیرش دانشگاه و زیادی متقاضی رشته هایی رو برای آینده انتخاب كردن كه یا علاقه نداشتن یا بازار كار آنچنانی در ایران نداشت الان چه اصراری داریم به اینكه رشته تجربی رو انتخاب كنن فنی حرفه ای یا ریاضی بلایی كه با بی كفایتی و عدم برنامه ریزی سر ما اوردین سر این طفل معصوم ها نیارید بزارید آینده خودشون رو خودشون بسازن شما اگه بلد بودید آینده این همه جوان رو خراب نمی كردید بچه ها زودتر از شما فهمیدن كه باید دنبال رشته هایی باشن كه تو ایران بازار كار داره شما هنوز هم می خواهید رشته هایی كه بعدا هیچ مسئولیتی درباره كار و بازار كارش تو ایران به عهده نمی گیرید خالی نمونه.
كارگر
-
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
۰
۰
مهندس امروز هفتم وهشتم و نهم تعطیله یعنی عملا خبر وانعطاف بادهواست
ولی یك دانش آموز:
-
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
۰
۰
دركشوری كه حاصل خون هزاران شهید پاك و به خون آرمیده ایم، و همه عزم را جزم كرده تا میهن خود را اعتلاء دهیم،در هردوره شاهد ان هستیم كه بایك تصمیم غیر كارشناسی، عده ای خاص سر نوشت فرزندان كشور عزیزمان را تغییر دهند بدون هیچگونه كارشناسی موثر،ما انقلاب كردیم كه مستقل باشیم، مستقل فكر كنیم وآزاد، كه همانا امام حسین (ع) فرمود زندگی كنیم، چرا زور، كه بانام هدایت تحصیلی باید خیلیها تاوان سرنوشت به كجا اباد را ترجمه كنیم.عزیزمن تو دلسوزفرزند،ملت، وكشورما نیستی،برای پیوستن به یك واقیعیت حتما باید زمان صرف شود،نه یك روز ازخواب بیدار شده وبا سرنوشت خیلی ها بازی كرد . مسئولین اگر دنبال چشم انداز اینده هستند این هدف رسیدن به مقصود نیست،هدایت تحصیلی كار كارشناسی درست می طلبد، زمان نیاز دارد، و... نه یك روزه تصمیم گرفته شود و یك جامعه را به هم ریزد، اخه خدایا به چه زبانی بگوئیم.ما فكر می كنیم كارشناسیم ،ولی نه. واقعا باید كار را به كاردان داد،در مورد هدایت تحصیلی باید اتاق فكری ایجاد كرد وبا توجه به تمام آیتم های فردی و روانشناسی و....، یك دانش اموز را سنجید، كسی كه می تواندمهندس نخبه باشه مگر می توان گفت توباید وكالت بخونی و یا كسی كه با معدل بیست اورا اجبار به رشته ای كه علاقه ندارد ، رشته ای به او تحمیل شود.ما ملت به تمام چشم اندازها توجه داریم و می دانیم نیاز جامعه چیست ولی این هدف با نام هدایت تحصیلی تنها راه درست علاج جامعه بیمار نیست، بلكه باید ژرف تر اندیشید.و مشكل را واقع بینانه نگاه كرد، مسئولین محترم: خواهشا با سرنوشت ، احساس ، هدف، و زندگی مردم بازی نشود،ما ایران را دوست داریم،و برای اباد كردن آن حاضریم جان، مال،اندیشه و تمام وجود خود را برای آن وبرای ملت عزیز و برای حفظ خون شهیدان، نثار كرده وهمواره یار و غمخوار آن باشیم .

نیازمندی ها