جمشید مشایخی، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون:

علی حاتمی بعد از شنیدن انتقادم پیشانی ام را بوسید / مرتب به شمال می روم

با نگار عابدی، بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی

مردم از پادری راضی هستند

نگار عابدی، بازیگر سینما و تلویزیون یک تئاتری باسابقه است و نزدیک به یک دهه است در سطح اول تئاتر به نقش‌آفرینی در قالب‌های مختلف می‌پردازد و با اغلب کارگردان‌های مختلف تئاتری سابقه همکاری دارد. با محمد رحمانیان در نمایش مجلس‌نامه، با حمید پورآذری در آندرانیک، با اصغر دشتی در دن کیشوت و ملانصرالدین، با محمد عاقبتی در آسمان روزهای برفی، با نادر برهانی مرند در تیغ کهنه و... .
کد خبر: ۹۲۰۰۵۷
مردم از پادری راضی هستند

عابدی این روزها نمایش تریو بدون هارمونی را در حال اجرا دارد و در ایام ماه رمضان با سریال پادری مهمان خانه‌های مردم بود. تمرکز اصلی عابدی در سال‌های اخیر در تلویزیون با حضور در نقش‌های متفاوت نظیر بازی در سریال تعبیر وارونه یک رویاست.

وی در فیلم و سریال‌هایی نظیر دودکش به کارگردانی محمدحسین لطیفی، شمعدونی به کارگردانی سروش صحت و گنجشکک اشی مشی به کارگردانی مسعود کرامتی به ایفای نقش انواع و اقسام زنان روشنفکر، سنتی، منفعل، برونگرا، کنشمند و... پرداخته است.

با نگار عابدی درباره حضورش در سریال پادری و همکاری‌اش با محمدحسین لطیفی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

در سال‌های اخیر در نقش مادران مختلف در سریال‌هایی مثل دودکش و شمعدونی بازی کرده اید. ایفای این نوع نقش‌ها چه ویژگی‌هایی دارد که آنها را پذیرفتید؟

بهتر است به جای مادر بگویید زن، شاید در سریال شمعدونی مادر بودن مهم بوده است. زنی که بشدت چند وجهی بود، اما در سایر کارهای دیگرم تاکید بر زن بودن شخصیت مورد توجه بوده است. در سریال گاهی به پشت سرت نگاه کن وجوه مادر بودن شخصیتی که بازی کردم تاثیرگذار بود، برای این که کینه انتقام جویی را در پسرش روشن کرده بود.

مادری که خاکستری به نظر می‌رسید؟

بله، خاکستری بود و ویژگی‌های توامان و خوب و بد را داشت، اما کینه‌ای که به پسرش انتقال داد باعث شد پسرش تبدیل به شخصیت منفی بشود. در آن سریال به دلیل مشکلات تولیدی بخش‌هایی از بازی‌ام حذف شد که حضور مادر را پررنگ‌تر می‌کرد. در این سکانس‌ها مادر با پسرش ارتباط کلامی و حسی بیشتری داشت.

در سریال تعبیر یک رویا نمونه یک زن ایرانی دوستدار خانه و خانواده را بازی کردید؟

این زن (ناهید) در عین داشتن چنین خصلت‌هایی زنی با سواد و تحصیلکرده‌ای هم هست و در بیمارستان در سمت سوپر وایزری کار می‌کند و در یکی از قسمت‌های سریال روان‌بخش تاکید کرد که افتخار می‌کند همسر با سواد و فهیم و تحصیلکرده‌ای دارد. ناهید از خانواده‌ای اصیل و دارای وجه اجتماعی است و در دوران جوانی زندگی مرفه و لوکسی داشته است و به قول عوام لای زرورق بزرگ شده است. الگوی موفق یک زن ایرانی است. تحصیلات سطح بالایی دارد، همیشه به خانواده‌اش می‌پردازد و در زمینه کاری هم با اثبات توانایی‌هایش مسئولیت یک بخش از بیمارستان به او سپرده شده و کلا یک زن مدیر، مدبر و اجتماعی است.

در سال‌های اخیر ساخت ادامه سریال‌های موفق نظیر پایتخت، دردسرهای عظیم و دودکش متداول شده است. به نظر شما این ادامه‌سازی‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟

من در دودکش بازی کردم و زمان پخشش چون هنوز بازتاب کار را در بین مخاطبان نمی‌دانستم استرس و تشویش داشتم، اما چون کارگردانی مثل محمد حسین لطیفی و بروز نیک‌نژاد در کنارش در دودکش حضور داشتند تا حد زیادی خیالم راحت بود که کار، اثر آبرومند و خوبی خواهد شد. تیم بازیگری هم این اطمینان را دوچندان می‌کرد. بعد از دیدن استقبال مخاطب واقعا خوشحال شدم که زحمات گروه دیده شد. برای ساخت قسمت دوم مجموعه باز هم چنین استرسی را داشتم و علت این استرس ساخته شدن قسمت جدید مجموعه بود که آیا می‌تواند موفقیت قسمت اول مجموعه را تکرار کند. بنابراین در هر کاری این نگرانی‌ها وجود دارد در این مدتی که از زمان پخش سریال می‌گذرد خوشبختانه واکنش مردم خوب بوده است.

با بهنام تشکر، سیما تیرانداز و هومن برق نورد سال‌ها در تئاتر همبازی بودید. آیا این شناخت بازیگران از یکدیگر برای یک سریال ویژگی مهمی است؟

بله، با سیما تیرانداز در نمایش بهمن سال قبل همبازی بودم و قرار بود چند باری در نمایش‌هایشان بازی کنم که میسر نشد. با بهنام تشکر در چند نمایش همبازی بودم و یک باری هم در نمایشی که هومن برق نورد روی صحنه اجرا کرد بازی کردم.

نسلی که این روزها در تلویزیون حضور تعیین‌کننده و موفقی دارند پیشینه تئاتری دارند. این تجربیات حضور در صحنه چقدر به شما کمک کرد تا بهتر بتوانید بازی ارائه کنید؟

بازیگران تئاتر با توجه به تجاربی که در صحنه به دست آورده‌اند و سال‌ها برای حضور موفق زحمت کشیده‌اند وچون با سختی به این جایگاه رسیده‌اند در حضور جلوی دوربین همواره موفق بوده‌اند. البته سایر بازیگران هم شایستگی‌های خاص خودشان را دارند.

موقعی که پیشنهاد بازی در قسمت دوم دودکش به شما ارائه شد چه واکنشی داشتید؟

در بخش دوم مجموعه یکسری شخصیت اصلی برای جذابیت بیشتر به داستان ارائه شد، اما اسکلت اصلی داستان حول و حوش دو خانواده و روابط‌شان بود. حضور کوروش نریمانی که از کارگردان‌های باسابقه تئاتر هستند به عنوان فیلمنامه‌نویس فضای جدیدی را رقم زد و شخصیت‌ها خیلی ملموس و قابل باور شدند. الان که سریال را تماشا می‌کنم متوجه شدم کار توانسته مثل یک اثر رئال بازتاب زندگی ایرانی را با رگه‌هایی از طنز نشان بدهد.

آیا اضافه شدن خصوصیات جدید شخصیتی به چهارکاراکتر اصلی سریال، مجموعه را جذاب‌تر نمی‌کرد؟

به لحاظ فیزیک تغییراتی را در شخصیت‌ها می‌بینیم. البته سریال پادری طنز است ومخاطب با همین خصلت‌ها، شخصیت‌ها را باور کرده‌ است و اگر تغییر زیادی در رفتارشان رخ می‌داد ممکن بود برای مخاطب قابل باور نباشد و دوست داشت دوباره تکیه کلام‌های جذاب قسمت اول مثل «قمپوز در کردن» و «ان قلت درآوردن» را از دهان بازیگران می‌شنید. کل کل کردن دو نفره بهنام تشکر و هومن برق‌نورد نیز از جذابیت‌های دیگر سریال بود که باید حفظ می‌شد و در قسمت دوم تلاش شده که ضمن حفظ چنین ویژگی‌هایی موقعیت‌های جدیدی برایشان رخ بدهد. نقشی که من بازی کردم در بخش دوم پادری تفاوت‌های زیادی داشته است. افروز باردار است و به همین دلیل حساسیت‌هایش افزایش پیدا کرده و البته ضمن ساده‌دلی که داشت مهربانیش هم بیشتر شده است.

آیا افروز را می‌توانیم به عنوان یک زن طبقه متوسط اجتماعی دارای مابه‌ازاهای زیادی در جامعه بدانیم؟

بله، از این جنس زن در جامعه کم نداریم .البته نسل جوان زنان کمتر چنین خصوصیاتی دارند، اما نسل میانسال کما وبیش چنین خصلت‌هایی دارند.

در تیتراژ انتهایی اثر توضیحاتی در جلوی اسم هر شخصیتی نوشته شده است. در جلوی اسم افروز ضمن اشاره به ساده‌دلی‌اش از لفظ اشکش در مشکش است استفاده شده است. به نظر شما چقدر افروز دارای این چنین ویژگی است؟

افروز زن بشدت صادق، مهربان و عاطفی است و با بروز کوچک‌ترین مساله در زندگی سریع گریه می‌کند و استفاده از این عبارت به ظاهر طنز در تیتراژ سریال تاکیدی بر آن دارد .ساده دلی افروز در جاهایی باعث خلق کمدی می‌شود.

پس باید از این سریال خاطرات زیادی داشته باشید... .

کل سریال به واسطه حضور یک تیم حرفه‌ای و کاربلد برایم لحظات خاطره انگیزی داشت و در این مدت چهار پنج ماه زمان فیلمبرداری عین اعضا یک خانواده کار می‌کردیم و امیدوارم زحمات بچه‌های گروه با توفیق کار در بین مخاطبان پاسخ داده شود.

باید بتوانم هر نقشی را بازی کنم

من بازیگرم و باید بتوانم هر نوع نقشی با هر ویژگی اجتماعی و شخصیتی را بازی کنم و تصور می‌کنم ایفای این نوع نقش‌ها که اوج و فرود چندانی ندارد به مراتب دشوارتر از ایفای نقش‌های خاکستری است. البته چون سریال ویژگی‌های کمیک داشت در بازی‌ام تا حد زیادی راحت‌تر بودم.
در فیلم خانه‌ای کنار ابرها نقش زن ساده و خانه‌داری را بازی کردم که در موقعیت خاصی قرار می‌گیرد و برایم بازی در این نقش خیلی پرچالش بود. در هر حال میزان موفقیتم در این نوع نقش‌ها بسته به قضاوت مخاطب دارد.

هونام حقانی - ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها