بحث پیشگیری و درمان سرطان سینه به عنوان یکی از شایع‌ترین سرطان‌های زنان که شیوع آن در قرن اخیر در تمام جهان افزایش یافته، سال‌ها مورد توجه محققان قرار گرفته است. سرطان سینه نتیجه تشکیل تومور بدخیمی است که بافت‌های سالم را مورد تهاجم قرار می‌دهد. از مشکلات جراحی سینه برداشتن سینه بیمار، هنگام پیشرفت سلول سرطانی است.
کد خبر: ۹۱۸۸۷۸
موفقیت جراحان ایرانی در بهبود مبتلایان سرطان سینه

در این حالت با وجود برطرف شدن خطر و از بین رفتن عامل سرطان، عضوی از بدن از دست رفته است که عواقب روحی و روانی برای بیمار به دنبال دارد و تحمل این شرایط برای بسیاری از بیماران دشوار است. روش‌های طبیعی و مصنوعی برای بازسازی عضو از دست رفته نقش مهمی در روند درمانی این بیماری دارد و پزشکان تلاش می‌کنند تا جای ممکن این بازسازی را به شکل طبیعی انجام دهند.

اکنون برای نخستین بار عمل ترمیمی بازسازی پستان با همکاری گروه جراحی لاپاروسکوپی انجام شده است تا عضو برداشته شده با کمترین آسیب به بدن بیمار بازسازی شود. دکتر عبدالعلی عصاریان، فوق‌تخصص جراحی سینه و دکتر کرم‌الله طولابی(نفر سمت چپ‌درعکس)، فوق‌تخصص لاپاروسکوپی، روز سه‌شنبه هشتم تیر امسال این عمل جراحی را در بیمارستان امام خمینی تهران برای نخستین بار انجام دادند.

کاری جدید با همکاری گروهی

دکتر طولابی درباره اهمیت موفقیت در این عمل جراحی به جام‌جم می‌گوید: این عمل از دو جنبه مهم بود؛ یکی همکاری بین دو گروه جراحی که این نوع همکاری‌ها باید بیشتر در کشور انجام شود. اتفاق مهم دیگر نیز کار جدیدی بود که برای ترمیم و بازسازی سینه انجام شد. ما در کشور بیماری‌های زیادی داریم که به تخلیه سینه منجر می‌شود و این اتفاق به دلایلی که شایعترین آن سرطان سینه است اتفاق می‌افتد. بیماری‌های عفونی و آسیب‌هایی که گاهی به سینه وارد می‌شود و شکل آن را تغییر می‌دهد نیز نیاز به عمل ترمیمی دارند، اما در 90 درصد موارد، بروز سرطان سینه علت تخلیه سینه بیمار است و این موضوع آثار روانی و روحی برای بیمار دارد که موجب می‌شود از وسایل و روش‌های مختلفی برای جبران و جایگزینی سینه برداشته شده استفاده کنیم.

روش‌های بازسازی سینه تخلیه شده

دکتر طولابی درباره روش‌های بازسازی سینه می‌گوید: دو روش برای بازسازی سینه وجود دارد که یکی از آنها استفاده از خود بافت‌های اصلی و طبیعی بدن است. در این روش از عضلات جدار شکم و قفسه سینه استفاده می‌کنیم. عضلات را با حفظ تغذیه عروقی می‌چرخانیم، سپس با یک برش روی شکم یا قفسه سینه عضله زیر آن را کاملا آزاد می‌کنیم، شکل می‌دهیم و در ناحیه‌ای که سینه را برداشته‌ایم، بافت‌های طبیعی را قرار می‌دهیم و آن را بازسازی می‌کنیم. روش دیگر استفاده از پروتزهای مصنوعی است. این پروتزها را کشورهای مختلفی می‌سازند و تقریبا همه وارداتی هستند و ممکن است استفاده از بافت مصنوعی عوارضی هم در پی داشته باشد. همچنین این پروتزها گاهی باعث بروز عوارضی مثل سرطان، عفونی شدن آن ناحیه و آسیب‌های پوستی می‌شود و گاهی جابه‌جا شدن از محل اولیه‌ای که بافت مصنوعی کاشته می‌شود را به دنبال دارند. بنابراین استفاده از بافت اصلی عضلات جدار شکم و قفسه سینه بیمار، تمایل اصلی ما در بازسازی سینه است. این فوق‌تخصص جراحی لاپاروسکوپی درباره موفقیت اخیر در بازسازی بافت برداشته شده می‌گوید: کاری که ما انجام دادیم استفاده از بافتی بود که نقش مهمی در ساختار بدن نداشته باشد و در عین حال برشی هم روی پوست سالم بیمار داده نشود.

دکتر عصاریان نیز درباره روش‌های گذشته بازسازی سینه و روش جدید به جام‌جم می‌گوید: بعضی بیماران به دلیل سرطان، پرتودرمانی می‌شوند و پروتز مصنوعی سینه برای آنها جواب نمی‌دهد. نوع دیگر عمل بازسازی سینه کمک گرفتن از عضلات پشت بیمار است که با ایجاد برش بزرگی به طول حدود 25 سانتی‌متر در پشت بدن انجام می‌شود. اگر بیماری ورزشکار باشد یا تمایل نداشته باشد جای عمل روی بدنش باقی بماند، این عمل برایش مطلوب نیست. بازسازی نوع سوم استفاده از چربی زیر شکم است. این عمل هم باعث ضعیف شدن عضلات شکم می‌شود و هم بدن بعضی بیماران چربی زیادی ندارد. دکتر عصاریان می‌افزاید: درباره این روش گزارش‌هایی از ژاپن داشتیم که به جای گرفتن بافت عضلانی از شکم یا پشت، از چربی داخل شکم استفاده می‌شود. مزیت این روش این است که با ایجاد دو تا سه سوراخ ریز می‌توان بافت چربی را خارج کرد و به برش‌های عمیق و جراحی طولانی نیاز ندارد.

مراحل و مزایای روش جدید بازسازی سینه

دکتر عصاریان با اشاره به این که این نوع عمل تا به حال در ایران انجام نشده درباره مراحل جراحی تصریح می‌کند: جراحی سه قسمت داشت که در مرحله اول سینه برداشته شد، اما پوست آن حفظ شد. در قسمت دوم دکتر طولابی چربی داخل شکم را به روش لاپاروسکوپی خارج کرد و در قسمت سوم بازسازی سینه را انجام دادیم.

این فوق‌تخصص جراحی سینه درباره مزیت‌های روش جدید جراحی و بازسازی سینه می‌افزاید: عمل بازسازی سینه بارها انجام شده است، عمل لاپاراسکوپی هم زیاد انجام شده است، اما ترکیب این دو عمل با یکدیگر برای نخستین بار انجام شده است. در حال حاضر عضو عمل شده به اندازه عضو دیگر طبیعی است و زیبایی و تقارن سینه حفظ شده است. یکی از مزیت‌های این عمل این است که عضو از دست رفته بیمار در حین عمل بازسازی می‌شود و از لحاظ روحی برای بیمار بسیار خوب است. البته بازسازی همزمان را در روش‌های دیگر هم می‌توان انجام داد، اما در این روش دست ما بازتر است. وی پیرامون وضع بیمار مورد جراحی می‌گوید: اکنون بیمار در بخش بستری است و حالش رو به بهبود است. اگر بتوانیم این روش را برای بیماران بیشتری انجام دهیم و موفقیت‌ها ادامه پیدا کند، می‌تواند به عنوان راه دیگری به بیماران پیشنهاد شود. چون بعضی بیماران تمایلی به راه‌های دیگر جراحی ندارند. در این جراحی درد و ناراحتی و مشکلات عضلانی کمتر و بازگشت به شرایط عادی زودتر اتفاق می‌افتد. خیلی وقت‌ها به بیماران آگاهی داده نمی‌شود و بسیاری از آنها نمی‌دانند حق انتخاب برای بازسازی سینه برداشته شده را دارند.

با جراحی لاپاروسکوپی بیشتر آشنا شوید

عمل لاپاروسکوپی به معنی ورود به شکم بیمار به وسیله دوربین است. به این ترتیب که جراح با ایجاد دو تا سه سوراخ خیلی کوچک که هر کدام 5 تا 10 میلی‌متر هستند، دوربین را وارد و از دو سوراخ دیگر ابزارهای لازم برای کار را وارد می‌کند. سپس از طریق نمایشگری که تصویر داخل شکم را نشان می‌دهد، اعمال لازم را در داخل شکم بیمار انجام می‌دهد. همه اعمال جراحی که در روش جراحی باز شکم انجام می‌شود، در روش لاپاروسکوپی نیز قابل انجام است. برای مثال اعمال جراحی معده، کیسه صفرا، روده بزرگ، فتخ و... از طریق روش لاپاروسکوپی به آسانی انجام می‌شود. بیمارهایی که چاقی مفرط دارند نیز با لاپاروسکوپی عمل می‌شوند.

ویژگی اصلی این نوع عمل این است که هم ظاهر پوست از نظر زیبایی حفظ می‌شود و هم آسیب کمتری به بافت‌ها وارد می‌شود و عضلات بریده نمی‌شود. به علاوه دوران نقاهت بعد از عمل و استراحت در بیمارستان کمتر می‌شود، مصرف داروهای مسکن به حداقل می‌رسد و داروهای آنتی‌بیوتیک تقریبا استفاده نمی‌شوند؛ زیرا عفونت و زخم و جای برش خاصی وجود ندارد.

هزینه‌های روش جدید و چالش بیمه

دکتر عصاریان درباره هزینه‌های این نوع عمل می‌گوید: در بسیاری از کشورها بازسازی جزئی از درمان است، اما در کشور ما برخی بیمه‌ها این عمل را زیبایی محسوب می‌کنند و هزینه‌های درمانی آن را نمی‌پردازند. به همین دلیل اگر بیماری توان مالی نداشته باشد، نمی‌تواند این عمل را انجام دهد. در حالی که این عمل بازسازی عضو از دست رفته است و یک عمل ترمیمی محسوب می‌شود. خوشبختانه بعد از طرح تحول سلامت، بعضی از بیمه‌ها هزینه‌های این عمل را تامین می‌کنند.

دکتر طولابی نیز معتقد است هزینه‌های این عمل با احتساب نیاز کمتر به مراقبت‌های بعد از عمل و دوران نقاهت کوتاه‌تر، کمتر می‌شود.

چرا متخصصان جراحی سینه به روش لاپاروسکوپی روی آوردند؟

دکتر طولابی درباره علت ترکیب جراحی سینه با عمل لاپاروسکوپی می‌گوید: در گذشته برای جراحی شکم، شکم را باز می‌کردند، اما در چند سال اخیر با روش لاپاروسکوپی بدون ایجاد برش روی شکم می‌توانیم دسترسی به داخل شکم داشته باشیم. داخل شکم بافت چربی محافظی روی روده‌ها به صورت لایه ضخیمی وجود دارد که برای دفاع داخل شکم و جلوگیری از چسبندگی‌های روده وجود دارد به نام چادرینه بزرگ. این چادرینه که شبیه چادری آویزان بین پوست و روده‌هاست، حجم زیادی از چربی شکم را در برگرفته است. ما این قسمت از چربی شکم را با حفظ تغذیه عروق آزاد کردیم. این ناحیه حدود نیم تا یک کیلو ماده چربی دارد که بافت عروقی خوبی دارد و می‌تواند برای بازسازی سینه استفاده شود. دکتر طولابی می‌افزاید: ما با استفاده از لاپاروسکوپی وارد شکم شدیم، این بافت را با حفظ بافت عروقی آزاد کردیم. با برش کوچکی در ناحیه زیر جناغ بیمار بافت را از شکم بیرون آوردیم و به ناحیه‌ای که سینه برداشته شده بود، منتقل کردیم. این اتفاق، هم کمک بزرگی به حفظ شرایط ظاهری بیمار کرد و هم توانمندی‌های عضلانی بیمار به خاطر برنداشتن عضلات از قسمت‌های اصلی از بین نرفت. دکتر طولابی با اشاره به این که هیچ‌وقت بافت بازسازی شده مثل بافت طبیعی نخواهد شد، می‌گوید: هر چقدر بتوانیم از بافت‌های طبیعی بدن استفاده کنیم، شباهت آن به بافت‌های اصلی بیشتر خواهد بود و تحمل و ماندگاری آن بافت هم در درازمدت بیشتر خواهد شد. بنابراین رضایت نسبتا خوبی برای بیمار به وجود می‌آید. این موضوع آن‌قدر مهم است که ما گاهی برای حفظ زیبایی، سینه دیگر را هم کمی تغییر می‌دهیم تا هر دو یک شکل شوند. به عقیده این فوق تخصص جراحی لاپاروسکوپی با این که این عمل، عمل پیچیده‌ای نیست و وقت زیادی نمی‌گیرد، اما همکاری بین بخشی خیلی مهم است و در زمینه خیلی از جراحی‌ها باید این همکاری‌ها صورت گیرد. شایان ذکر است این عمل در حال حاضر به جز ایران در کشورهای ژاپن، آمریکا و فرانسه هم انجام می‌شود.

سپیده شعرباف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صدراله البرزی
-
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
۰
۰
به نام خدا
باسلام و درود
خبر قابل توجهی است خوشبختانه پزشكی ایران موفقیت ها و پیشرفت های خیلی خوبی كسب نموده است كه برای مثال در گزارش مذكور ملاحظه می نماییم كه كار دو جراح ایرانی اقایان دكتر عصاریان و دكتر طوبی به خوبی جراحی سینه به روش لاپاروسكوپی در تهران با موفقیت انجام دادند قابل تحسین و تشویق هستند خبر خوشحال كننده ای است.اطمینان دارم اگر توجه و امكانات بیشتر در اختیار پزشكی ایران گذاشته شود خیلی بیشتر شاهد موفقیت ها و پیشرفت ها میباشیم.
با ارزوی توفیق روزافزون
صدراله البرزی
مدرس،مشاور،پژوهشگر،نویسنده و مترجم

نیازمندی ها