روحانی در نشست مشترک هیأت دولت و استانداران سراسر کشور اعلام کرد:

ورود جدی دولت به موضوع دریافت‌های غیرمتعارف

معاون اول قوه قضائیه گفت: برخی قانون شکنی های امروز، از دولت به اصطلاح سازندگی سرچشمه گرفته است.
کد خبر: ۹۱۷۰۰۷
فردی فقط از یک سمت ماهانه 57 میلیون می گیرد، سیصد میلیون هم وام گرفته است!

به گزارش جام جم آنلاین ، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم افتتاح مرکز آموزش آکادمی آمبودزمان آسیایی که در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، افزود: در کشور باید جامعه نگر بود و اگر مسائل با هم نگریسته نشوند مانند [بسیاری از قانون شکنی ها از دولت به اصطلاح سازندگی سرچشمه گرفته است] کاریکاتور می شود و در این ناموزون بودن طبیعتا نمی توانیم به هدف عالی خود برسیم.

وی گفت: قانون و مقررات باید با هم همخوانی داشته باشند و نباید مقطعی و لحظه ای نگاه کنیم و اگر قوه قضائیه بدون توجه به دولت و مجلس و دولت و مجلس بدون توجه به قوه قضائیه سیاست گذاری کنند به هدف نهایی نخواهیم رسید.

محسنی اژه ای به نقش سازمان بازرسی کل کشور و شناسایی آسیب های قوه قضائیه و مجریه اشاره کرد و افزود: اگر این سازمان در بازرسی های موردی و سالیانه اش و در هم افزایی و دستگاه های نظارتی دیگر شامل مجلس و سازمانهای اطلاعاتی پیش قدم شود در مجموعه برنامه های سه قوه هم افزایی ایجاد خواهد شد.

وی گفت: مثلا در بحث زمین خواری باید عملکرد دستگاه قضایی؛ دولت،‌ وزارت جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و محیط زیست را با هم ببینیم.

معاون اول قوه قضائیه افزود: برای مثال شورای شهر و روستا برای ایجاد درآمد، در شهری کوچک یا روستا تصمیمی می گیرد و شاید این تصمیم بر اساس مقررات هم گرفته شده باشد اما چون به سایر جنبه ها توجه نداشته است شاهد اتفاقاتی بد خواهیم بود.

محسنی اژه ای گفت: یکی از مسائل مهم که در دولت به اصطلاح سازندگی رخ داد این بود که می گفتند باید برخی وزارتخانه ها خودکفا شوند و دست آنها را برای درآمدزایی بازگذاشتند و حتی این موضوع به بعضی وزارتخانه های حساس اطلاعاتی هم تسری پیدا کرد.

وی افزود:‌ آن تصمیمات عوارضی داشت که تا امروز تحمل می کنیم و برخی قانون شکنی های امروز ما از آن روز سرچشمه گرفته است چراکه برخی ها را آتش به اختیار کردیم و قبح گذشتن از قانون ریخته شد.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در همین بحث حقوق های غیرمتعارف لازم است اشاراتی به مقاطع اول انقلاب داشته باشیم و اکثر قریب به اتفاق مدیران ما آن زمان نیروهای ارزشی بودند و به عنوان تکلیف و انجام وظیفه آمده بودند.

محسنی اژه ای افزود:‌ اگر هم جایی احیانا یک کسی بیش از نیاز زندگی اش حقوق می گرفت بر می گرداند که مصادیق آن را داریم.

وی گفت:‌ مثلا آن موقع در قوه قضائیه ماهانه دو هزار تومان حقوق می گرفتند و برخی مدیران که حقوقشان به چهار هزار تومان می رسید آن قدر مقید بودند که اضافه آن را برای جنگ یا جبهه هزینه می کردند.

محسنی اژه‌ای افزود: فضا اینگونه پیش رفت و یک زمانی گفتند که بالاخره چون ارزش کار افراد متفاوت است حقوق ها نباید یکسان باشد که البته این حرف درستی است و اگر ما ارزش واقعی یک ساعت کار یک فرد نخبه را به اندازه صدبرابر دیگری ببینیم خلاف نکرده‌ایم.

وی گفت:‌ آن زمان می گفتند که باید به افراد متخصص و دارای نبوغ امتیاز و حقوق بیشتری داد چراکه ا گر این کار نشود بخش خصوصی و یا خارجی‌ها او را جلب می کنند که به نظر من این هم حرف درستی بود.

محسنی اژه‌ای افزود: خیلی جاها اختیار را به مجمع ها سپردند و آنها تصمیم می گیرند چقدر امکانات و حقوق بدهند و تصمیمات را به هیئت امنا واگذار کردند.

وی گفت: وقتی کسی برای خودش و زیرمجموعه اش تصمیم می گیرد حتی اگر همه تصمیماتش شیطانی نباشد اما ممکن است با سلیقه غلط باشد.

معاون اول قوه قضائیه افزود: این کارها را کردیم و بدون جامع نگری به جنبه های دیگر توجه نکردیم و امروز شاهدیم که فردی فقط از یک سمت ماهانه متوسط 57 میلیون تومان حقوق می گیرد و این علاوه بر آن سیصد میلیون تومان وام چهار درصدی است که گرفته است.

محسنی اژه ای گفت:‌ به طور قطع اولین ضرر این دریافت ها به خود او و خانواده اش برمی گردد و فرزند این خانواده معلوم نیست به کجا می رود و می آید و چه خودرویی سوار می شود و دیگر حاضر نیست با هر کسی هم غذا شود.

وی در همین خصوص به نمونه ای از این افراد اشاره کرد و گفت:‌ یکی از همین آقایان چندی پیش به حالت گریه به من زنگ زد و درخواست استمداد کرد و ظاهرا پسرش که زن داشت با خانم دیگری ارتباط برقرار کرده و او را عقد موقت کرد و آن چنان گرفتاری برای زندگی اش ایجاد شده بود که حاضر بود هر چه دارد بدهد.

محسنی اژه ای گفت:‌ اگر جامع نگری می کردیم اکنون شاهد این چنین اختلافات طبقاتی نبودیم.
وی افزود:‌ دیروز فردی که ادعا می کرد که جانباز است نامه ای نوشت و از من خواسته بود که 200 هزار تومان به صورت قرض الحسنه و 10 روزه به او بدهم.

معاون اول قوه قضائیه گفت: اگر واقعا این راست باشد چه باید کرد؟ در این شرایط نباید به خودمان بیاییم؟

محسنی اژه ای افزود: حتی اگر این نامه درست هم نباشد مگر ما افرادی با شرایط حاد در جامعه نداریم؟

وی گفت: هیچ اشکالی ندارد که افراد به واسطه ارزش کارشان تجلیل شوند اما چرا کسی که هیچ هنر و ابتکاری ندارد باید حقوق غیرمتعارف بگیرد.

محسنی اژه ای افزود: صندوقی که رئیس قبلی اش می گفت‌ کمتر از 12 میلیون می گرفته است چرا باید مدیر بعدی اش 57 میلیون تومان بگیرد مگر هنر خاصی کرده است؟

وی گفت: در خصوص حقوق های غیرمتعارف هم باید تصمیم درست گرفته شود و کار عجله ای و لحظه ای نکنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ایرانی
-
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
۰
۰
حالا شما هم هی بیا و تعریف كن و داغ ما را تازه بكن .! بگویید چه برخوردهایی با این افراد صورت گرفته والا خودمان می دانیم قضیه چیه .!
جانبازو بازنشسته
-
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
۰
۰
من بلا نسبت جانباز هستم بیش از 7سال جبهه و 30 سال خدمت كرده ام 3 میلیون تومان وام ازدواج فرزندم را كه بیش از یك سال از عقد ان می گذرد تا حالا نتوانستم بگیرم این چه عدالتی است كه در این مملكت اجرا می شود باید به كجا شكایت كنیم ...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها