شرکت‌های بین‌المللی نفتی به دولت عراق هشدار دادند در صورت ادامه کاهش شدید بودجه‌های این شرکت‌ها در سال جاری میلادی، طرح‌های افزایش تولید نفت خام این کشور دچار تاخیر خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۴۹۵۷
هشدار شرکت‌های بین‌المللی نسبت به تاخیر در طرح‌های نفت عراق

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، یک مقام بلندپایه نفت عراق روز جمعه بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: برخی از این شرکت‌های نفتی گلایه کرده‌اند بودجه پیشنهادی کنونی ممکن است مانع ادامه عملیات در عراق شود و بی‌پی، شل و لوک اویل تاکنون با بودجه‌های پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری مخالفت کرده‌اند.

شرکت‌های نفتی فعال در توسعه میدان‌های گسترده نفت عراق، شامل بی‌پی، رویال داچ شل، اکسون موبیل، انی، لوک اویل و پتروناس، نقشی مشابه شرکت‌های خدمات نفتی دارند و باید هزینه‌هایشان را همه ساله به دولت اعلان کنند تا با نفت خام تولید شده از میدان‌های کنونی نفتی پرداخت شود.

این ترتیبات هنگامی که بهای نفت بالای صد دلار برای هر بشکه بود، بخوبی موثر بود، اما از هنگام سقوط بهای نفت به حدود 40 دلار برای هر بشکه، عراق به منظور تامین نفت کافی برای بازپرداخت هزینه‌های سرمایه‌گذاری‌های این شرکت‌ها، با دشواری روبه‌رو شده است.

دولت عراق برای تامین تقریبا تمامی درآمدهایش به نفت وابسته است و هزینه مبارزه با گروه تروریستی داعش در استان‌های شمالی و غربی این کشور می‌کند.

عراق با توجه به مشکل در تامین منابع مالی، از شرکت‌های نفتی خارجی برای دومین سال پیاپی درخواست کرده است بودجه توسعه منابع نفت این کشور را کاهش دهند، اما هنوز دوطرف نتوانسته‌اند درباره سطح هزینه‌ها به توافقی برسند.

دولت عراق همچنین می‌گوید بهای کالاها و خدمات به دلیل رکود بازار نفت بشدت کاهش یافته است، بنابراین شرکت‌های نفتی باید مبالغ کمتری دریافت کنند.

عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق در فوریه گفت: بودجه برای تامین هزینه‌های توسعه‌ای شرکت‌های نفتی خارجی در 2016 از 23 میلیارد دلار به 9 میلیارد دلار کاهش یافته است. تولید نفت عراق که یکی از 13 کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک است، در سال گذشته میلادی افزایش یافت و در ژانویه 2016 به سطح بی‌سابقه چهار میلیون و 775 هزار بشکه در روز رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها