با توجه به این‌که برنج جزو یکی از کالاهای اساسی کشور و اصلی‌ترین بخش سفره خوراک مردم کشورمان است باید همواره در این زمینه سیاست‌های علمی و اصولی اجرایی شود تا جایی که این کالا هرگز دستخوش تلاطم و فراز و فرودهایی از نظر قیمت یا حجم تولید نشود.
کد خبر: ۹۰۳۶۴۰
خرید تضمینی به نفع دلالان

این درحالی است که اگر به عملکرد یک دهه گذشته سیاست‌‌های تولید برنج توجه داشته باشیم، می‌بینیم تغییر خاصی در زمینه حجم تولید ایجاد نشده و در عین حال همواره فراز و فرودهای قیمتی را شاهد بوده‌ایم که این موضوع شاهد مثالی مناسب برای سیاست‌های غیر اصولی در زمینه تولید و توزیع برنج به عنوان یکی از اقلام کالای اساسی کشورمان است.

اما امروز با توجه به همین پیشینه دوباره می‌بینیم دولت با ارائه قیمت غیرمتناسب خرید تضمینی به نوعی بازهم همان راه اشتباه قبل را در پیش گرفته است؛ چون اگر در این زمینه تجدید نظر انجام نشود در واقع خرید تضمینی به نفع دلال‌ها کنار خواهد رفت. به این ترتیب که دلال‌ها با استفاده از فرصت ایجاد شده تنها با قیمت اندکی بیشتر از خرید تضمینی، برنج تولید کشاورزان را از خریداری کرده و در شرایطی که خودشان بازارسازی می‌کنند با قیمت‌های بسیار غیراصولی دقیقا مثل اتفاق چند روز اخیر وارد بازار خواهند کرد.

از این رو اگر مسئولان نمی‌خواهند سال آینده با چالشی جدی در زمینه کنترل قیمت و تامین نیازهای بازار مواجه نشوند بهتر است اکنون با تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی شرایط را به گونه‌ای تنظیم کنند که برنجکاران به تولید بیشتر تشویق شوند و در نهایت خودکفایی در زمینه تولید برنج را تجربه کنیم.

علی ایرانپور - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها