خداداد عزیزی و مهدی هاشمی‌نسب نیازی به معرفی ندارند. یکی در رده ملی عنصری کاملا شناخته شده است و بخصوص با گلی که در برابر استرالیا زد، جایگاهی جهانی برای خود دست و پا کرد و دیگری دربی بازترین بازیکن ایران بود و با آن که مدافع بود، در دربی برای هر دو تیم بزرگ تهران گل زد. شنبه در جام‌جم میزبان این دو چهره خاص فوتبال ایران بودیم. صحبت‌های این دو دوست خوب درباره روزهای حساس لیگ و اوضاع فعلی فوتبال ایران را بخوانید.
کد خبر: ۹۰۱۳۵۱
هنر برانکو، نجات پرسپولیس از باتلاق بود

روزهای پایانی لیگ را چطور می‌بینید؟

دو، سه هفته پایانی لیگ می‌توانست متفاوت‌تر از آن چیزی باشد که در حال حاضر وجود دارد. پرسپولیس به دنبال برد در دربی قهرمانی در دست خودش بود و اگر نفت را شکست می‌داد که با حمایت تماشاگران و شرایط روحی ـ روانی بعد از دربی می‌توانست این کار را بکند، همچنان حافظ قهرمانی‌اش بود. اما به هر حال شاید باخت پرسپولیس باعث زیبایی لیگ شد. حالا کار سختی دارد. باید در تبریز به مصاف تیمی برود که با وجود شکست‌های اخیرش در مجموع فوتبال خوبی بازی می‌کند، سه امتیاز دیدار با گسترش فولاد برای پرسپولیس به اندازه شش امتیاز ارزش دارد. از طرفی همین شرایط را استقلال قبل از دربی داشت، آنها در دربی حتی اگر مساوی می‌کردند بازهم قهرمانی در دست خودشان بود و نیازی نبود در انتظار لغزش پرسپولیس بنشینند. استقلال بازی با تراکتورسازی را در پیش دارد که به این راحتی به استقلال امتیاز نخواهد داد. سومین تیم شانس قهرمانی، تیم عبدالله ویسی است که تیم خوبی است. با وجود همه احترامی که برای سرخابی‌ها قائلم، دوست دارم تیم خوب استقلال خوزستان قهرمان شود.

اما از همین الان نگرانی‌هایی بابت حضور استقلال خوزستان در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا به وجود آمده، از‌جمله مهدی هاشمی‌نسب که نگران این موضوع است.

نگرانی مهدی بجاست و این بر‌می‌گردد به برنامه‌ریزی مدیریت باشگاه که چه هدفی دارند. عمده مشکلی که مدیران فوتبال ما دارند نداشتن هدف مشخص است. تجربه‌اش را خود من دارم، یکی از مدیران باشگاه که ادعا داشت می‌خواهد برای فوتبال هزینه کند از من برنامه خواست، من گفتم چه هدفی داری؟ حرفی برای گفتن نداشت. می‌گفت هدف برای چه؟ گفتم بر‌اساس هدف باید هزینه کنی و در نهایت دیدم هدف روشنی ندارد، همکاری نکردیم.

اشاره شما به بحث ثبات یک باشگاه است؟

بله، فکر می‌کنم در پنج سال گذشته غیر از سپاهان تنها تیمی که ثبات جایگاه داشته نفت تهران بوده است. استقلال خوزستان فصل پیش داشت سقوط می‌کرد و امسال مدعی قهرمانی است این بی‌برنامگی فوتبال ما را نشان می‌دهد. زمانی بهترین مهاجمان تکنیکی را در تیم‌های مختلف داشتیم، اما الان در تمام مهاجمان ایران دو نفر را پیدا کنید که دو نفر را دریبل کند! اینها حاصل فوتبال بی‌برنامه است.

اجازه بدهید به بازی‌های باقیمانده استقلال و پرسپولیس بپردازیم. فکر می‌کنید استقلال مقابل تراکتورسازی چه خواهد کرد؟

در این بازی تراکتورسازی محکوم به پیروزی است، زیرا تیمی که در نیم فصل دوم و همچنین لیگ قهرمانان خوب کار کرده است اگر مقابل استقلال پیروز نشود سهمیه لیگ قهرمانان را از دست می‌دهد. سرمربی تراکتورسازی در رویارویی با مظلومی به چیزی جز برد فکر نمی‌کند، در نتیجه استقلال کار خیلی سختی دارد.

علی دایی با صبا چطور، می‌توانند مانع قهرمانی استقلال شوند؟

اول فصل که علی تیم را تحویل گرفت، می‌گفتم تیمش جان نخواهد گرفت، اما با همتی که داشت، تیمش خوب نتیجه گرفت. نهایت پیش‌بینی من برای صبا میانه‌های جدول رو به پایین بود. چون علی ده روز مانده به مسابقات تیم را تحویل گرفت و مجبور شد بازیکنان بیرون مانده را تحویل بگیرد. او خیلی خوب تیم را جمع کرد. صبا تیم خوبی است که در ضد حملات فوق‌العاده است. خیلی خوب دفاع می‌کند و سه چهار نفر عقب زمین خیلی خوب به حمله اضافه می‌شوند و به این دلیل که قوای تهاجمی اش درسیستم 4 ـ 2 ـ 3 ـ 1 است، همه تکنیکی و سرعتی‌اند. بنابراین استقلال مقابل علی دایی کار سختی خواهد داشت!

یکی از نکاتی که در این لیگ خیلی مد نظر کارشناسان قرار گرفت، عملکرد برانکو ایوانکوویچ بود. به عنوان کسی که در تیم ملی شاگرد این مربی کروات بوده‌اید، عملکرد او را در پرسپولیس چطور می‌بینید؟

برانکو همان موقع هم باهوش بود و رفتار با جامعه فوتبال را بلد بود. برعکس بلاژویچ که تند مزاج بود، شاید به این دلیل که سومین جام‌جهانی را در کارنامه داشت، حاضر نبود کوتاه بیاید. اما برانکو سازگارتر از بلاژویچ است، برانکو اگر با تیم ملی به جام‌جهانی 2006 رفت، یکی از دلایلش سازگاری‌اش بود. او حالا با‌تجربه‌تر هم شده است. چند سال مربیگری در عربستان و چین و کرواسی را دارد، فکر می‌کنم اگر غیر از برانکو هر مربی دیگری بود نمی‌توانست پرسپولیس را جمع کند. پرسپولیس در باتلاق افتاده بود. استقلال و پرسپولیس وقتی به باتلاق می‌افتند به خاطر فشار تماشاگران، رسانه‌ها و پیشکسوتان، به این راحتی نجات پیدا نمی‌کنند. پیشکسوتان پرسپولیس اول فصل داشتند برانکو را می‌کشتند، اما برانکو با کارنامه خود آنها را ساکت کرد. ساکت کردن اهالی فوتبال در فوتبال ایران خیلی سخت است، که برانکو انجام داد.

به‌عنوان آخرین سوال اظهار نظر یکی از گزارشگران موجی از حمایت بزرگان فوتبال از شما را به دنبال داشت، در این زمینه نظرتان را بگویید.

امثال پیروانی، باقری و ... به من محبت دارند. آنها می‌دانند اگر پای فوتبال به میان آید من اولین نفری هستم که پشت دوستانم را خالی نمی‌کنم معتقدم اگر به آنها توهین شود به من هم توهین شده است. اگر یک نفر از من انتقاد کند ناراحت نمی‌شوم، اما وقتی به خانواده‌ات توهین می‌کند از ته دل ناراحت می‌شوی. بعضی‌ها را اصلا در حدی نمی‌بینیم که جوابشان را بدهم. صحبت حد و حدود و افتخار باشد، غیر از دایی و کریمی و مهدوی‌کیا کسی در این فوتبال افتخارات منحصر به‌فردی به دست نیاورده است. گاهی ممکن است علی پروین، مرحوم ناصر حجازی یا حشمت مهاجرانی از من انتقاد کرده باشند. می‌پذیرم و احترام کسوت را نگه می‌دارم. نمی‌شود کسی به خانواده‌ام توهین کند و انتظار داشته باشد من چیزی نگویم. وقتی صحبت تمدید قرارداد کی‌روش بود من گفتم او انتظاراتم را برآورده نکرد، گفتند تو کی هستی که بخواهی کی روش را تائید کنی! حرفشان درست بود و پذیرفتم. بهتر است هر کسی حد و حدود خود را بداند، من با انتقاد مشکل ندارم، اما با حرف زور چرا!

هاشمی نسب:

صبــا نمی‌تواند جلودار استقلال باشد

مهدی هاشمی‌نسب هم به اتفاق خداداد عزیزی مهمان جام‌جم بود که به پرسش‌های ما درباره فوتبال ایران پاسخ داد.

در حالی که دو هفته به پایان لیگ مانده است، ظاهرا شما از آن دست از کارشناسانی هستید که قهرمانی استقلال خوزستان را یک چالش می‌دانید؟

حرف من، لیگ قهرمانان آسیا و نماینده ایران است. می‌گویم استقلال خوزستان در حالی در کنار پرسپولیس و استقلال تهران مدعی اول قهرمانی است که همین الان بعضی تیم‌ها دنبال جذب مربی‌اش عبدالله ویسی هستند، قطعا لیگ هم تمام شد دنبال بازیکنانش هم خواهند بود. با توجه به سابقه فوتبالمان می‌دانم چه سرنوشتی در انتظار این تیم است. سپاهان با این همه ثبات مدیریت دیدیم، در آسیا با چه سرنوشتی مواجه شد. وای به حال تیمی مثل استقلال خوزستان که ثباتی ندارد.

حالا صرف نظر از این بحث فکر می‌کنید چه تیمی قهرمان شود؟

فکر می‌کنم مدعیان هر کدام دو فینال در پیش دارند.دو هفته باقیمانده در اوج حساسیت و هیجان است. وقتی صدر جدول عرض هفت روز دچار تغییر و تحول می‌شود، قطعا می‌توان در دو هفته باقیمانده هم منتظر تغییر و تحول باشیم. همان‌طور که علیرضا منصوریان برای استقلال بازی کرد، ممکن است امیر قلعه‌نویی هم برای پرسپولیس بازی کند.

اما بازی استقلال و تراکتورسازی به نظر می‌رسد برای امیر قلعه نویی بازی سه سر باخت باشد. ببازد و مساوی کند سهمیه را از دست می‌دهد، برنده شود مقابل استقلال و هوادارانش ایستاده است!

با خصوصیاتی که امیر قلعه‌نویی دارد مطمئنا او و تیمش برای شکست دادن استقلال می‌آیند، چرا که اگر ببازد حرف و حدیث‌های بعد از شکست احتمالی برای او از باخت خیلی سنگین‌تر خواهد بود.

فکر می‌کنید علی دایی با صبا در هفته آخر می‌تواند جلوی استقلال بایستد و مانع قهرمانی آبی‌های پایتخت شود؟

به نظر من استقلال اگر تراکتورسازی را ببرد، صبا را هم شکست خواهد داد. چون صبا هفته آخر نه دنبال سهمیه است و نه فرار از سقوط. در فوتبال ما تیم‌هایی که ماندنشان در لیگ قطعی شده و از طرفی شانسی برای کسب سهمیه ندارند، بی‌تفاوت می‌شوند. استقلال اگر تراکتورسازی را ببرد با تمام توان و قطعا شرایط روحی فوق‌العاده روز آخر به مصاف صبا می‌رود، در نتیجه این تیم نمی‌تواند جلودار استقلال باشد، هرچند بازهم این جمله کلیشه‌ای است اما واقعی، فوتبال قابل پیش‌بینی نیست!

عملکرد برانکو را در پرسپولیس چطور دیدید؟

برانکو در پرسپولیس کار بزرگی انجام داد. سابقه نداشته تیمی در قعر جدول فوتبال ایران بوده و به صدر جدول برسد. من فکر می‌کنم همین که برانکو توانست این کار را بکند کار بزرگی انجام داد. با توجه به این که قراردادش را با پرسپولیس تمدید کرده است امیدوارم هوادار پرسپولیس این روزها را یادشان نرود که برانکو، هم تیم را مدعی قهرمانی ساخت و هم دربی را برد. فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است. ممکن است پرسپولیس فصل بعد شرایط خوبی نداشته باشد. نباید این عملکرد درخشان این فصل برانکو را هواداران پرسپولیس فراموش کنند.

پیش‌بینی‌تان از قهرمان لیگ؟

آن تیمی که باید قهرمان شود، می‌شود!

دلتان می‌خواهد چه تیمی باشد؟

نمی‌توانم بگویم!

به عنوان آخرین سوال، ظاهرا از اظهارات یکی از گزارشگران درباره خداداد عزیزی هم حسابی دلخور شدی.

در این رابطه فقط یک نکته می‌گویم. برخی که می‌خواهند زحمت کشیده و با حضور در جمع مربیان مساله دفاع خطی را در فوتبال ایران حل کنند، با توجه به این که هم توانایی دارند و هم باسوادند، زحمت بکشند مشکل تاکسی‌های خطی را هم حل کنند که دوبله ایستاده و راه‌بندان ایجاد می‌کنند! تاکسی‌های خطی سال‌هاست این مشکل را ایجاد کرده‌اند. بهتر است آقایان این مشکل را حل کنند!

امید توفیقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها