سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده برای پیگیری اموال مصادره ایران توسط آمریکا، گفت: سازمان ملل آمادگی خود را برای همکاری با ایران نسبت به این مسئله اعلام کرده است.
کد خبر: ۹۰۱۰۳۵
سازمان ملل اموال مصادره شده ایران را پیگیری می کند/ کانادا بدنبال اعاده روابط دیپلماتیک با ایران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، حسین جابری انصاری پیش از ظهر امروز در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره آخرین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام آمریکا در برداشت ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، گفت: کمیته‌ای خاص به ریاست وزیر امور اقتصاد و دارایی شکل گرفته تا در این باره اقدامات لازم را انجام دهد و گزارش عملکرد خود را به هیأت وزیران و آقای رئیس‌جمهور ارائه خواهد کرد.

وی افزود: وزارت امور خارجه نیز مجموعه‌ای از اقدامات اولیه را انجام داده؛ از جمله آن نامه رسمی آقای ظریف به دبیرکل سازمان ملل است که متن آن در رسانه‌ها منتشر شده و این نامه مبتنی بر استدلال‌های محکم و قانونی جمهوری اسلامی ایران است.

جابری انصاری ادامه داد: سخنگوی سازمان ملل نیز اعلام کرده که دبیرکل سازمان ملل آمادگی دارد تا نسبت به این مسئله با جمهوری اسلامی ایران همکاری کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: همچنین سفیر کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و اعتراض کشورمان تحویل آنها شده؛ قول داده‌اند که اعتراض ما را به مقامات آمریکایی ارسال کنند. اینها مجموعه اقدامات اولیه‌ای است که با توجه به دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به این مسئله صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اقداماتی که توسط کمیته ویژه پیگیری این مسئله صورت خواهد گرفت، برای استیفای حقوق ملت ایران اقدام خواهیم کرد.

سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به ایران گفت: در ادامه حرکت دیپلماتیک جمهوری اسلامی در روابط با کشورهای مختلف، شاهد سفر رئیس‌جمهور کره جنوبی به ایران هستیم که این سفر سه روز به طول خواهد انجامید.

وی افزود: هیات همراه رئیس‌جمهور کره‌جنوبی شامل ۴ وزیر و بیش از ۲۳۰ تاجر و بازرگان است و قرار است ۴۴ تفاهم‌نامه میان دو کشور به امضا برسد که ۲۰ تفاهم‌نامه با حضور روسای جمهور امضا خواهد شد.

جابری انصاری تاکید کرد: رئیس‌جمهور کره‌جنوبی دیدارهایی را در عالی‌ترین سطح با مقامات جمهوری اسلامی خواهد داشت و همچنین با مقام معظم رهبری در چارچوب این دیدارها ملاقات خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه از سفر رئیس کابینه ترکمنستان به ایران خبر داد و گفت: این سفر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه انجام خواهد شد.

فاجعه انسانی در حلب

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص تشدید درگیری‌ها در شهر حلب در سوریه و نشست وزرای امور خارجه آمریکا، عربستان و اردن در ژنو در این خصوص، گفت: تداوم فاجعه بزرگ انسانی در سوریه ضرورت یک اقدام جدی همه‌جانبه از سوی همه طرف‌های موثر در این بحران را ایجاد می‌کند.

جابری انصاری افزود: برای کنترل ابعاد بحران و حرکت هر چه سریعتر به سمت حل آن، مشخص است ادامه این روند به استمرار ابعاد فجایع انسانی منجر خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از اینکه در طول این بحران گروه‌های مسلحی که ادعای آزادی سوریه را دارند و اختلافات سیاسی خود را با روش‌های خشونت‌آمیز دنبال می‌کنند، موازین انسانی را بارها زیر پا گذاشته‌اند، گفت: این رفتارها بارها مورد نقض قرار گرفته است و دولت سوریه نیز مواضع خاص خود را در این زمینه دارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران استمرار بحران سوریه را منجر به ادامه ابعاد فاجعه انسانی می‌داند و در این موضوع آشکارا مواضع خود را اعلام کرده است. ایران همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بحران سوریه حل شود و به صورت مسالمت‌آمیز خاتمه پیدا کند.

جابری انصاری گفت: اصول توافق رسیدن به یک حرکت سیاسی و خروج از وضعیت فاجعه انسانی در سوریه منوط به این است که بازیگران و کشورهایی که تحقق اهداف سیاسی خود را از طریق روش‌های تروریستی دنبال می‌کنند بپذیرند که ادامه وضعیت فعلی هیچ نتیجه سیاسی برای آنها نخواهد داشت و تنها به پیچیده‌تر شدن بحران و ابعاد فاجعه انسانی منجر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: امیدواریم همه کشورها و طرف‌های موثر در این بحران به یک فهم مشترک برسند و ضرورت کنار گذاشتن روش‌های خشونت‌آمیز و رسیدن به راه حل سیاسی مبتنی بر گفتگو و توافق بین طرف‌های سوری برای مراجعه به انتخابات سراسری و انتخاب ملت سوریه در دستور کار قرار گیرد.

کانادا بدنبال اعاده روابط دیپلماتیک با ایران است

جابری انصاری در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص از سرگیری روابط ایران و کانادا و اینکه آیا دیدارهایی بین مسئولان وزارت خارجه دو کشور صورت گرفته است، گفت: قطع روابط ایران و کانادا تصمیم دولت قبلی کانادا بوده که یک تصمیم غیرمنطقی و غیرمرتبط با منافع دو کشور است.

وی افزود: در شرایط جدید سیاسی و دیپلماتیک ایران بعد از برجام، دولت جدید کانادا آمادگی و علاقه‌مندی خود را برای اعاده روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: بر این اساس بین دو کشور توافق شد که گفتگوهایی صورت بگیرد و اولین دور از این گفتگو اخیرا در نیویورک بین نمایندگان دو کشور انجام شد و طبیعی است که روند اعاده روابط زمانبر خواهد بود و همچنین مبتنی بر قواعد اساسی و احترام متقابل میان کشورهاست.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی اعلام کرده است با توجه به تغییر دولت کانادا و علاقه‌مندی این دولت در اعاده رابطه با ایران آمادگی دارد که در این مسیر همکاری کند و گفتگوهایی هم در این چارچوب میان نمایندگان دو کشور انجام شده است.

تحولات عراق

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص تحولات اخیر عراق و اعتراضات و تحصن‌های برخی گروه‌های سیاسی این کشور، اظهار کرد: جمهوری اسلامی همه طرف‌های سیاسی عراق را به آرامش و ایجاد فضای مناسب برای حل و فصل مسائل این کشور از طریق گفتگو و تفاهم سیاسی فرا می‌خواند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: حفاظت از روند سیاسی و دستاوردهای سیاسی ملت عراق طی سال‌های گذشته و التزام به حاکمیت قانون در عراق ضامن ثبات و تداوم توسعه و تحکیم وفاق ملی در این کشور است.

جابری انصاری تاکید کرد: امیدواریم مسائل عراق از طریق همکاری دولت و جریان‌های سیاسی و همچنین از طریق رهنمودها و ارشادات مراجع تقلید حل و فصل شود و زمینه‌های تحقق عزم ملی برای مبارزه همه جانبه با تروریسم و فساد به عنوان مطالبات مجموعه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراق فراهم شود.

وی گفت: تمرکز بر این دو مسئله یعنی مبارزه با تروریسم و فساد نیازمند گفتگوها میان جریان‌های سیاسی عراقی است و جمهوری اسلامی ابراز امیدواری می‌کند که هر چه سریعتر زمینه این گفتگوها فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران آمادگی دارد که از همه ابزارها و روابط خود در جهت تسهیل این گفتگوها تا رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها