در شرایطی که در یک سال گذشته از افتخارآفرینی یا حتی اعزام ملی‌پوشان اسکی ایران به رقابت‌های بین‌المللی معتبر خبری نبود، فروغ عباسی، با حضور در رقابت‌های فیز در ترکیه، عنوان نایب‌قهرمانی را به دست آورد تا پس از تغییر و تحولات به‌وجود آمده در فدراسیون، با این عنوان نویدبخش روزهای بهتر برای اسکی ایران باشد.
کد خبر: ۸۹۷۲۰۵
فروغ عباسی: 10 برابر حقوقمان هزینه کردیم

به گزارش جام جم ورزشی ، عباسی که در المپیک زمستانی 2014 حاضر بود، بعد از نایب‌قهرمانی در رقابت‌های فیز ترکیه در گفت‌وگو با جام بانوان، از سطح کیفی این رقابت‌ها و برنامه‌هایش در سال جدید حرف زد.

تلاش برای حفظ امتیاز

این ملی‌پوش شیرازی که به دلیل درخشش در اسکی، خیلی زود به بیلبوردهای تبلیغاتی هم راه پیدا کرد، گفت: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که فدراسیون اسکی در سال گذشته داشت، ما به هیچ مسابقه‌ای اعزام نشدیم. در اسکی شرایط به گونه‌ای است که اگر ورزشکاری کد فیز داشته باشد و در مسابقات شرکت نکند، با امتیاز منفی مواجه می‌شود و این امتیازات باعث می‌شود جایگاه ورزشکار در رنکینگ پایین بیاید و به تبع آن شانس کسب سهمیه المپیک را از دست بدهد. به‌عنوان مثال من که سال گذشته امتیاز 130 را داشتیم اگر در هیچ مسابقه‌ای شرکت نمی‌کردم معادل 65 امتیاز منفی دریافت می‌کردم و امتیازم به 195 تنزل پیدا می‌کرد. این درحالی است که کسانی که می‌خواهند در المپیک حضور داشته باشند باید امتیازشان زیر 140 باشد. در ایران در حال حاضر فقط دو ورزشکار زن حائز این امتیاز هستند؛ من و میترا کلهر در اسلالوم.

وی در ادامه افزود: ما به خاطر این‌که بتوانیم این امتیاز را حفظ کنیم مجبور شدیم با هزینه شخصی در رقابت‌های فیز ترکیه شرکت کنیم. البته خدارا شکر بعد از نهایی شدن حضورمان در ترکیه، اسپانسری پیدا شد که هزینه‌های ما را متقبل شود.

سطح بالای رقابت‌های ترکیه

عباسی درباره سطح کیفی رقابت‌های ترکیه نیز گفت: سطح مسابقه واقعا بالا بود به این خاطر که ما در مسیرهای کوتاه‌تر با 40 چوب دروازه تمرین کرده بودیم، اما در پیست پالام دوکم ترکیه با مسیری مواجه شدیم که 60 چوب دروازه داشت. به این خاطر هم واقعا اذیت شدیم. با این حال آمادگی بالایی که داشتم به من کمک کرد تا بتوانم عنوان نایب‌قهرمانی را در حضور رقیبان خوبی از یونان، قزاقستان و ترکیه به دست بیاورم.

در سالی که فدراسیون اسکی با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان بود، این آمادگی بالا از کجا نشأت می‌گرفت؟ عباسی در پاسخ به این سوال هم گفت: با این‌که فدراسیون در سال گذشته به حالت نیمه‌تعطیل درآمده بود ما تمرینات خوبی را به صورت انفرادی و گروهی انجام دادیم که جا دارد همین جا از مربیان تیم ملی که بدون حقوق حاضر شدند نفرات ملی‌پوش را تمرین بدهند، تشکر کنم.

یک میلیون حقوق برای یک‌سال!

با این حال مشکلات ملی‌پوشان اسکی فقط با حضور مربیان مرتفع نمی‌شود. عباسی با تائید این موضوع گفت: متاسفانه شرایط ما به گونه‌ای نیست که بتوانیم در پیست‌های اروپایی کمپ‌های طولانی‌مدت بزنیم و تمرین کنیم. مگر این‌که با حمایت فدراسیون باشد که متاسفانه در سه سال اخیر هیچ اسپانسری نداشتیم و حتی اگر حقوقی هم از فدراسیون دریافت کردیم به‌صورت روزمزد بوده است. شاید باور نکنید، اما در کل سال حقوق ملی‌پوشان تیم ملی چیزی در حدود یک میلیون تومان بود. یعنی این پول فقط کفاف هزینه‌های رفت و آمد ما را می‌داد. این درحالی است که هزینه‌های اسکی واقعا بالاست و ما مجبور هستیم برای رفع نیازهای اولیه خودمان چیزی در حدود ده میلیون تومان هزینه کنیم.

این هزینه‌ها دقیقا چیست؟ عباسی گفت: چوب اسکی ما تاریخ مصرف دارد و هر بار که مورد استفاده قرار می‌گیرد از عمر مفید آن کاسته می‌شود. از طرفی کیفیت بد پیست‌ها در ابتدای فصل و وجود سنگ‌های زیاد در داخل پیست باعث می‌شود آسیب‌های زیادی به این چوب‌ها وارد شود و کف آنها سنگ بخورد. این درحالی است که ارزان‌ترین چوب اسکی حرفه‌ای چیزی در حدود چهار میلیون تومان قیمت دارد. علاوه بر این باتوم یا دیگر تجهیزات اسکی هم هزینه بر است و اگر اسپانسرها نباشند کار برای ورزشکار سخت می‌شود. با این حال ما هم امیدواریم با توجه به تغییر و تحولات ایجاد شده در فدراسیون، شرایط به نفع ورزشکاران تغییر کند، چراکه در این یک سال ضربه سنگینی به اسکی ایران وارد شد. خیلی خوشبینانه نگاه کنیم شاید برای بازگشت به شرایط سه سال گذشته هم حال کار دشواری در پیش داشته باشیم.

سال شلوغ اسکی

خیلی‌ها فکر می‌کنند با پایان فصل زمستان فعالیت اسکی‌بازها هم به حالت تعلیق در می‌آید، در حالی‌که این‌طور نیست. فروغ عباسی درباره برنامه‌هایش در سال جاری اینچنین گفت: امسال سال حیاتی و مهمی برای اسکی ایران است، چراکه هم رقابت‌های قهرمانی دنیا را داریم و هم بازی‌های آسیایی را. از آغاز سال 2017 میلادی هم رقابت‌های کسب سهمیه المپیک زمستانی آغاز می‌شود و هر ورزشکاری که می‌خواهد سهمیه به دست بیاورد باید در طول فصل 5 امتیاز زیر 140 را در مسابقات مختلف فیز به دست بیاورد که اینها مستلزم حمایت ویژه فدراسیون و اسپانسرهاست. من از یک ماه دیگر دوچرخه‌سواری را آغاز می‌کنم و این برنامه بندسازی تا شهریورماه ادامه خواهد داشت تا با حمایت فدراسیون بتوانیم در اتریش یا جاهای دیگر اردوهای تمرینی داشته باشیم و برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک آماده شویم.

قهرمانی فروغ عباسی و شقایق یزدانی در رقابت‌های بین‌المللی دیزین

پنجشنبه و جمعه گذشته، پیست اسکی دربندسر میزبان رقابت‌های بین‌المللی اسکی بود که در بخش آلپاین و در مارپیچ کوچک، فروغ عباسی توانست در مجموع دو مانش با زمان یک دقیقه و 29 ثانیه و 9 صدم ثانیه به عنوان قهرمانی دست یابد. در این رقابت‌ها صدف ساوه‌شمشکی با زمان یک دقیقه و 31 ثانیه و 89 صدم ثانیه دوم شد و مرجان کلهر با زمان یک دقیقه و 34 ثانیه و 67 صدم ثانیه در مکان سوم ایستاد.

همچنین در رقابت‌های بین‌المللی اسنوبرد شقایق یزدانی با زمان دو دقیقه و 8 ثانیه و 46 صدم ثانیه از خط پایان گذشت و عنوان قهرمانی را در بخش بانوان به دست آورد. در این رقابت‌ها شیما یارخواه با زمان دو دقیقه و 8 ثانیه و 47 صدم ثانیه و شهرزاد بدیع با زمان دو دقیقه و 8 ثانیه و 78 صدم ثانیه به ترتیب دوم و سوم شدند.

سارا برقی شیرازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها