کنگر گیاهی است پرخاصیت و خوشمزه که فصل روییدن آن در فروردین و اردیبهشت است و مدت کوتاهی در بازار تره‌بار یافت می‌شود، بهتر است حالا که فصل بخار و رویش سبزی‌های کوهی فرا رسیده، فرصت را غنیمت شمرده و آن را تهیه کنید و با مصرف آن، از خواص بی‌نظیرش بهره‌مند شوید.
کد خبر: ۸۹۴۳۲۵
آشپزی با نوبرانه ها + طرز تهیه

خورش کنگر

مواد لازم:

کنگر: 1.5 کیلو

گوشت گوسفندی، ترجیحا ماهیچه: نیم‌کیلو

پیاز سرخ شده: 4 قاشق غذاخوری

آبلیمو یا آبغوره: یک فنجان

زعفران، فلفل، زردچوبه، روغن: به میزان لازم

طرز تهیه:

کنگر را پاک کنید و تیغ‌های آن را جدا کرده و در آب خیس کنید و پس از 20 دقیقه تمیز شسته و آن را به اندازه 2 سانتی‌متر برش داده و خرد کنید.گوشت را به قطعه‌های مناسب ریز کرده و با پیاز سرخ شده تفت دهید و 3 الی 4 لیوان آب روی آن بریزید و بگذارید بپزد .کنگرهای خرد شده را در روغن داغ سرخ کنید و قبل از پخت کامل به گوشت اضافه کنید و صبر کنید تا خورش تقریبا کم آب شود . نمک و زعفران و فلفل و آبلیمو را افزوده و بگذارید خورش به روغن و جا بیفتد . در صورت تمایل می‌توانید 100 گرم نعنا و جعفری خرد شده را به این خورش اضافه کنید .همچنین به جای گوشت می‌توان از مرغ برای تهیه خورش کنگر استفاده کرد.

کوکو کنگر

مواد لازم:

کنگر پاک شده: 300 گرم

گوشت چرخ کرده: 120 گرم

سیب‌زمینی: یک عدد

پیاز: 2 تا 3 عدد

هویج: 3 عدد

زرشک: 3 قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ: 5 عدد

نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران آب کرده: به میزان لازم

ادویه پلویی: یک قاشق غذاخوری پر

طرز تهیه:

کنگر تیغ گرفته و پاک شده را خرد کنید و آن را سرخ کرده و با 2 لیوان آب بپزید. هویج را خرد کرده به کنگر اضافه کنید تا پخته شود. سیب‌زمینی را خرد و سرخ کنید و کنار بگذارید. پیاز‌ها را سرخ کنید و گوشت را به آن افزوده و تفت دهید. همه مواد را در این مرحله با هم مخلوط کنید و نمک و فلفل و ادویه پلویی دارچین‌دار را به مواد کوکو بزنید. تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و به آنها بیفزایید و به هم بزنید و برای عطر و طعم بیشتر کوکو، زعفران آب کرده را هم به آن اضافه کنید و مایه را در روغن داغ بریزید تا کم‌کم خودش را بگیرد و سرخ شود. در انتها یک عدد گوجه را ریز خرد کرده و با یک قاشق رب گوجه و یک عدد تخم‌مرغ و زرشک مخلوط کنید و روی کوکوی بسته شده بریزید و درآن را ببندید تا مغز پخت شده و روی آن طلایی شود. بعد برش زده و در دیس مناسب بچینید و اطراف آن را با خیارشور، زیتون و پیازچه تازه تزئین و میل کنید.

کلوچه خانگی

مواد لازم:

آرد: یک کیلو

شیر ولرم: 1.5 لیوان

روغن جامد: 5 قاشق غذاخوری

شکر: یک لیوان

پودر مایه خمیر: یک قاشق غذاخوری

نمک: نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه:

شیر را گرم کنید. مایه خمیر را در چند قاشق شیر و یک قاشق شکر حل کنید و در آن را ببندید و 10 دقیقه به آن استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود. بقیه شیر را در ظرف مناسبی بریزید و شکر و روغن و مایه خمیر را به شیر اضافه کنید و بعد آرد را کم‌کم افزوده و مخلوط کنید، تا جایی که خمیر به دست نچسبد. به این خمیر یک ساعت استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود. روی سطح صاف کمی آرد بپاشید و خمیر را به قطر چند میلی‌متر باز کنید و با یک لیوان آن را قالب بزنید. می‌توانید از خمیر به اندازه یک گردو بردارید و آن را با وردنه باز کنید و به همین ترتیب همه خمیر را آماده پخت کنید.

یک عدد زرده تخم‌مرغ را با زعفران مخلوط کنید و با برس روی نان کلوچه‌ها بمالید و با کنجد تزئین کنید. سینی فر را با یک کاغذ روغنی بپوشانید و کلوچه‌‌ها را روی کاغذ روغنی بچینید و در فر از قبل گرم شده، با دمای 175 درجه سانتی‌گراد به مدت 15 دقیقه بگذارید. بعد از پخت درآورده و با یک لیوان شیر میل کنید. این کلوچه را همچنین می‌توان بعد از آماده کردن، بدون فر و روی حرارت مستقیم و در روغن داغ سرخ کنید و روی آن شکر و دارچین بپاشید.

فلافل خانگی

مواد لازم:

نخود: 800 گرم

آرد ذرت یا آرد سیب زمینی: 3 قاشق غذا خوری

سیر: یک بوته

پیاز: 2 تا 3 عدد متوسط

جعفری خرد شده: نصف لیوان

ادویه فلافل: شامل پودر زیره، پودر تخم گشنیز، پودر دارچین و فلفل قرمز از هر کدام نصف قاشق چای خوری

آبلیمو: 3 قاشق غذا خوری

سس قارچ: رب گوجه: یک قاشق غذا خوری

قارچ: 100 گرم

نمک و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا نخود را بشویید و از شب قبل آن را خیس کرده و چند بار آب را عوض کنید. بعد آب آن را صاف کرده و به همراه سیر و پیاز، دو سه بار چرخ کنید. تمام ادویه‌‌ها و آبلیمو، جعفری و نمک را هم به مواد چرخ شده اضافه کنید و آن را ورز دهید. اگر سفت بود، کمی آب ولرم به آن افزوده و خوب ورز دهید تا کاملا چسبنده و منسجم شود. روغن را در ظرفی بریزید و داغ کنید از مواد به اندازه یک گردوی بزرگ بردارید و در دست آن را فرم دهید و در روغن داغ سرخ کنید. برای شکل دادن به فلافل، قالب‌هایی در بازار موجود است، می‌توانید از قالب استفاده کنید. برای تهیه سس قارچ باید آنها را ریز خرد کنید و با یک قاشق روغن قارچ‌ها را تفت دهید. رب گوجه و فلفل قرمز را به آن اضافه کنید. کمی آبلیمو، نمک روی آن بریزید. فلافل‌ها را بعد از سرخ شدن روی دستمال تمیزی بگذارید تا روغن اضافی آنها کشیده شود و با نان باگت ساندویچ درست کرده و لابه‌لای آن را خیارشور و سس قارچ و کاهوی ریز خرد شده بریزید و میل کنید.

خورش آلوچه مسما با مرغ

در فصل بهار از نوبرانه گوجه سبز غافل نشوید و با مصرف آن از خواص گوجه سبز بهره‌مند شوید.

مواد لازم:

مرغ: 800 گرم

گوجه سبز: 500 گرم

پیاز: 2 عدد متوسط

رب گوجه: 2 قاشق غذاخوری

نعنا ی خشک: یک قاشق غذاخوری

آبغوره: نصف فنجان

زردچوبه، دارچین، فلفل و نمک: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

آب: 2 لیوان

طرز تهیه:

ابتدا تکه‌های مرغ را بشویید و نمک بزنید. در یک قابلمه مناسب مقداری روغن ریخته و مرغ‌ها را تفت دهید تا تغییر رنگ دهند و با مقداری آب بپزید. پیاز‌ها را خیلی ریز خرد کنید و به آن زردچوبه زده و گوجه سبز‌ها را اضافه کرده و آنها را هم با پیاز کمی تفت دهید. نعنای خشک، دارچین، فلفل و نمک را افزوده و به مرغ نیمه‌پز بیفزایید و آبغوره و رب گوجه فرنگی را هم روی آنها بریزید و حرارت را کم کنید تا خورش به آرامی پخته شود و به روغن بیفتد. بادمجان‌ها را هم یکنواخت سرخ کنید و در انتهای پخت روی غذا بگذارید و چند دقیقه با بخار خورش پخته و آماده می‌شود. این خورش را با پلو زعفرانی میل کنید.

کتلت ماهی کیلکا

مواد لازم:

ماهی کیلکا: نیم کیلو

سیب‌زمینی: نیم کیلو

پیاز: یک عدد

سیر: چند حبه

تخم‌مرغ: 2 عدد

آرد سوخاری: یک فنجان

سبزی معطر خشک شامل، مرزه و ترخون: 2 قاشق غذاخوری

نمک، روغن، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا سیب‌زمینی‌ها را بپزید. ماهی را پاک کرده و بشویید و آنها را خشک کنید و همراه سیر و پیاز و سیب‌زمینی چرخ کنید. تخم‌مرغ‌ها، آرد سوخاری، سبزی خشک، ادویه و نمک را به آنها اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید و کمی ورز دهید. روغن را در ماهیتابه بریزید و آن را داغ کنید. از مواد کتلت به اندازه یک نارنگی بردارید و در دست به آن فرم دهید و در روغن داغ سرخ کنید. کتلت‌ها را در دیس مناسب چیده و اطراف آنها را با زیتون سیر ترشی و سبزی‌های تازه تزئین کنید و روی آنها را هم سس کچاپ تند بریزید و میل کنید.

چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها