در پس پرده برگزاری یک رویداد، افراد زیادی کار می‌کنند تا در نهایت یک رویداد برگزار شود. منظورمان از رویداد یک کنفرانس، همایش، کارگاه یا حتی یک گالری هنری است.
کد خبر: ۸۸۵۶۲۳
مدیریت بدون دغدغه

به گزارش جام جم کلیک،شرکت کردن در هر یک از این رویدادها برای شرکت‌کنندگان جذاب است، اما برگزارکنندگان متحمل زحمت زیادی می‌شوند تا چرخ تک‌تک بخش‌های مراسم بدرستی بچرخد و رویداد بخوبی برگزار شود.

این عملیات معمولا به طور سنتی مدیریت شده و برای اطلاع‌رسانی رویداد از ابزاری همچون پوستر و اعلامیه کمک گرفته می‌شود.

اما اکنون یک استارت‌آپ به نام «ایونت باکس» از طریق اینترنت سرویسی ارائه می‌کند که برگزارکنندگان یک رویداد می‌توانند همه امور مراسم‌ خود را از مدیریت اجرا و برگزاری تا فروش بلیت با این سایت رتق و فتق کنند.

غیر از سودمندی برای برگزارکنندگان، کاربران نیز می‌توانند با این سیستم از جدیدترین مراسم‌ها باخبر شوند و برحسب نیاز، در هر یک حضور پیدا کنند.

در تلاش این هفته، داستان تاسیس این استارت‌آپ را از زبان موسسان آن، فرخ شهابی‌نژاد و سارا محمدی می‌خوانید.

عشق به وطن؛ عشق فرزند به مادر

«من از چهار سالگی خارج از ایران بزرگ شدم و 30 سال در خارج زندگی کردم. همیشه دوست داشتم دوباره به ایران برگردم تا این‌که یک روز تصمیم گرفتم در خاورمیانه زندگی کنم.

نتیجه تصمیم این شد که هفت سال در دبی زندگی و کار کردم و مشاور مدیر یک شرکت بزرگ بودم.

در نهایت پس از این هفت سال به ایران برگشتم.» این جملات را سارا محمدی، یکی از دو موسس ایده ایونت باکس می‌گوید و عشق به وطن را همچون عشق فرزند به مادرش توصیف می‌کند.

سال 1389 خانم محمدی در دبی با مراسمی به‌نام تدکس آشنا می‌شود. همانجا با خودش می‌گوید اگر این مراسم در ایران برگزار شود، با این تمدن و تاریخ کهن قطعا اتفاق جالبی خواهد بود.

این جرقه دو سال بعد به برگزاری نخستین مراسم تدکس در ایران به دست محمدی منجر می‌شود. او می‌گوید: «مراسم را که برگزار کردیم.

تازه با چالش‌های برگزاری یک مراسم در ایران آشنا شدم و فهمیدم برگزاری یک همایش چه مشکلاتی دارد. در دنیا سرویس‌های آنلاینی برای مدیریت چنین مراسمی وجود دارد، اما اینجا نمونه مشابهی نبود.»

خانم محمدی با فرخ شهابی‌نژاد و یکی دیگر از دوستانش در حال نوشیدن چای است که آن دوست پیشنهاد می‌دهد کاش در ایران چنین سرویسی وجود داشت.

محمدی پیشنهاد راه‌اندازی چنین سایتی را به فرخ می‌دهد که دانش برنامه‌نویسی دارد و جوان فعالی در این حوزه است.

فرخ قبول می‌کند و سنگ بنای ایونت باکس گذاشته می‌شود. خانم محمدی نیز بهانه اقامتش را در ایران پیدا می‌کند تا با جدیت بیشتری به ماندن در وطن فکر کند.

جعبه‌ای برای برگزاری رویداد

فرخ دیگر موسس این ایده، حرف‌های جالبی می‌زند تا اطلاعاتمان از دلیل شروع ایونت باکس را تکمیل کند.

او می‌گوید: «من یکی از داوطلبان فعال مراسم تدکس بودم که به برگزاری آن کمک کردم. در برگزاری مراسم به این مشکل برخوردیم که بلیت‌مان را نمی‌توانستیم خودمان بفروشیم.

این ایده از یک پیشنهاد شروع شد، اما آن را جدی دنبال کردیم.» فرخ پیشنهاد خانم محمدی را قبول می‌کند و اجرای رسمی کار کلید می‌خورد.

ایده این است که سرویس آنلاینی بسازند که برگزارکننده یک مراسم بتواند همه امورش را از طریق یک سایت مدیریت کند.

سرویس این سایت به همین‌جا ختم نمی‌شود و تبلیغ برای رویداد و حتی فروش بلیت نیز از خدمات ایونت باکس است.

مراسم نیز می‌تواند یک کنفرانس، همایش یا گالری آثار یک هنرمند باشد. ایونت باکس در لغت به معنای «جعبه رویداد» است و از این نام استفاده شده تا مفهوم کلی ایده به مخاطب منتقل شود.

فرخ می‌گوید: «دوست داشتیم این کار را انجام دهیم، اما مطمئن نبودیم برگزارکنندگان به استفاده از آن تمایل داشته باشند.»

در گام نخست شروع می‌کنند به تحقیق و مطالعه در مورد این‌که آیا اصلا این نیاز در بازار ایران وجود دارد؟ برخی می‌گویند خیلی خوب است.

برخی دیگر می‌گویند ممکن است به چنین سیستمی نیاز نداشته باشیم و عده‌ای هم این‌طور واکنش نشان می‌دهند که رویداد ما رایگان است و خودمان وبسایت داریم.

چراغ سبز خارجی‌ها

فرخ می‌گوید در رابطه با ایده‌شان به افراد مختلف توضیح می‌دادند ایونت باکس فراتر از یک سایت است و خدمات ارزش افزوده برای برگزاری یک رویداد ارائه می‌کند.

پس از کمی تحقیق در بازار ایران به این نتیجه می‌رسند ایونت باکس این قابلیت را دارد تا شرکت‌های خارجی و بین‌المللی نیز از آن برای برگزاری رویداد در ایران استفاده کنند.

هدفشان را روی این طرح می‌گذارند، زیرا نه‌تنها منبع درآمدی خوبی است؛ بلکه باعث رشد سریع ایده می‌شود.

فرخ می‌گوید با مذاکرات و صحبت‌هایی که با شرکت‌های خارجی انجام داده‌اند، استقبال بسیار مثبتی از ایده‌شان شده است.

او در ادامه توضیح می‌دهد به این نتیجه رسیده‌اند پا را فراتر از ایران بگذارند و در خارج از ایران نیز سرویس‌دهی کنند. به گفته فرخ، ایرانی‌های زیادی در خارج از کشور وجود دارند که دوست دارند در رویدادهای داخل شرکت کنند.

براساس این بازخوردها و اطلاعات است که تیم تازه تاسیس ایونت باکس تصمیم می‌گیرد سراغ یک رویداد بین‌المللی برود و مجری برگزارکننده آن باشد.

فرخ در پاسخ به این پرسش که ایونت باکس دقیقا چه سرویس‌هایی را در اختیار برگزارکنندگان می‌گذارد.

پاسخ می‌دهد برگزارکننده یک رویداد می‌تواند در ایونت باکس، سایت (صفحه) اختصاصی خودش را داشته باشد و توضیحاتی از مراسم ارائه کند و از این طریق بلیت‌هایش را هم بفروشد.

حتی ایونت باکس این قابلیت را دارد تا توسط یک متصدی، حضور هر یک از مهمانان هنگام ورود به کمک یک تبلت در سیستم تیک بخورد و آماری از شرکت‌کنندگان به دست بیاید.

از او در مورد برنامه‌های آینده‌شان ‌پرسیدیم و گفت در حال کار روی یک اپلیکیشن هستند که کاربران عادی مخاطب اصلی آن خواهند بود. با این اپ مردم می‌توانند رویدادهای مورد نیازشان را پیدا کنند و بلیت آن را بخرند.

هم‌تیمی مهم‌تر از همه

حدود هشت ماه است که ایونت باکس به‌طور رسمی کار خود را شروع کرده که با دو ماهی که پیش از آغاز کار وقت روی ساخت آن صرف شده در مجموع 10 ماه از عمر این ایده می‌گذرد.

سارا محمدی در مورد تصمیمی که گرفته، می‌گوید علاقه‌اش به ایران با منطق قابل توصیف نیست. او در مراسم‌ متعدد استارت‌آپی ایران شرکت کرده و از این همه شور و شوق و انرژی که در میان جوانان ایرانی مشاهده کرده، به وجد آمده است.

به نظر این ایده‌پرداز، کشورمان منابع انسانی عظیمی دارد و کارهای بزرگی می‌توان انجام داد. آرزویش این است ایرانی‌های موفق به کشور بیایند و با جوان‌های ایرانی داخل کار کنند.

زیرا معتقد است آنها امکاناتی دارند که ما نداریم و برعکس. خانم محمدی می‌گوید تا آنجا که هدف‌گذاری کرده‌اند تاکنون به اهداف‌شان رسیده‌اند و بر این باور است شرط سنی اولویت مهمی در تیم‌های استارت‌آپی نیست.

او می‌گوید حضور افراد با فاصله سنی بالا باعث می‌شود تجربه تیم در سطح بالاتری باشد. خانم محمدی می‌گوید: «فاصله سنی من با چهار نفر دیگر اعضای تیم حدود 10 سال است.

اما این مساله مشکلی در کارمان ایجاد نکرده است.» او توصیه می‌کند هم‌تیمی‌های یک استارت‌آپ در سنین مختلف باشند.

در آخر از تعداد کاربران و درآمد ایونت باکس از فرخ ‌پرسیدیم و او پاسخ داد تاکنون 300 رویداد توسط این سیستم برگزار شده و 5000 نفر از آن استفاده کرده‌اند.

تقریبا به نقطه سر به سر رسیده‌اند و تا سوددهی فاصله چندانی ندارند. در توصیه فرخ برای استارت‌آپ‌ها، او نیز در رابطه با فاصله سنی اعضا با خانم محمدی هم‌عقیده است و اضافه می‌کند بهتر است افراد زمانی استارت‌آپ تشکیل بدهند که از اعضای تیم‌شان مطمئن باشند.

زیرا به اعتقاد فرخ، تیم‌های زیادی براساس این عقیده که رفیق‌های خوبی هستند پس شرکای خوبی هم خواهند شد، شکست خورده‌اند.

نام ایده: ایونت ‌باکس

سایت: eventbox.ir

فرخ شهابی‌نژاد: از موسسان ایده ایونت ‌باکس

فرخ 24 سال دارد و لیسانسش را در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه شهید بهشتی گرفته است. او به شنا علاقه دارد و در اوقات فراغت برنامه‌نویسی می‌کند.

نام ایده: ایونت ‌باکس

سایت: eventbox.ir

سارا محمدی: از موسسان ایده ایونت ‌باکس

خانم محمدی 35 سال دارد و فوق‌لیسانسش را در رشته اقتصاد سیاسی بین‌المللی از دانشگاه LSE لندن گرفته است. او به کوهنوردی و اسب‌سواری علاقه زیادی دارد.

رامین فتوت

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها