زمان رقابت‌های قهرمانی آسیا فرارسید و دونده‌ها، پرنده‌ها و پرتابگران ایرانی که در انتظار مسابقه‌های داخل سالن آسیا بودند، خود را به محل برگزاری این پیکارها رساندند؛ ‌رقابت‌هایی که در آن سهمیه جهانی و برخی مواد المپیک توزیع می‌شود و از این نظر اهمیت زیادی دارد.
کد خبر: ۸۸۲۵۲۸
مسابقه در دوحه به امید ریو و پورتلند

از هم‌اکنون می‌شود نوشت سطح کیفی رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن آسیا بالاست. این پیکارها 30 بهمن تا 2 اسفند به میزبانی قطر، ظهر و عصر در دوحه برگزار می‌شود و کاروان دوومیدانی‌کاران ایران با 18 ورزشکار از تیم‌های شرکت‌کننده در این رقابت‌هاست.

رضا قاسمی و حسن تفتیان، دو ملی پوش المپیکی ایران در این پیکارها کسب سهمیه جهانی را در 60 متر انتظار می‌کشند، اما شرکت‌کنندگان دیگر عبارتند از: سجاد هاشمی آهنگر و مهدی زمانی (400 متر)، مصطفی ابراهیمی (800 متر)، حسین کیهانی (1500 متر)، میلاد سیار(60 متر بامانع)، جلیل توماج (هفتگانه)، کیوان قنبرزاده و محمدرضا وظیفه‌دوست (پرش ارتفاع)، میلاد دریساوی (پرش سه‌گام)، علی ثمری و محمدحسین اسکندری (پرتاب وزنه).

در بخش زنان، شرکت‌کنندگان از ایران سپیده توکلی (پنجگانه)، فرزانه فصیحی (60 متر)، مریم طوسی (60 متر و 400 متر)، لیلا رجبی (پرتاب وزنه) و الناز کمپانی (60 متر بامانع) خواهند بود که با پشت‌سر گذاشتن اردوهای متعدد،‌ خود را برای این دوره از رقابت‌ها آماده کردند. در این میان، لیلا رجبی سهمیه پرتاب وزنه المپیک را در دست دارد، اما می‌خواهد سهمیه مسابقه‌های جهانی در آمریکا را به افتخارات خودش اضافه کند.

ملی‌پوشان ایران، سال 2014 در چین موفق به کسب 2 طلا، یک نقره و 2 برنز شدند. در شش دوره قبلی این مسابقه‌ها نیز ایران 14 طلا، 21 نقره و 23 برنز گرفت و سومین کشور پرافتخار رقابت‌ها به شمار می‌آید.

پیکارهای امسال با حضور حدود 350 دوومیدانی کار از 40 کشور برگزار می‌شود که در نوع خود کم‌نظیر است. از طرفی، برگزاری پیکارها در قطر به عنوان یکی از قطب‌های جدید دوومیدانی با امکانات بسیار مطلوب، کیفیـت رقابت‌ها را بیشتر کرده است. این کشور با تبعه کردن ورزشکاران آفریقایی شرایط خوبی در آسیا دارد.

رقابت‌های دوحه برای ورزشکاران ایرانی، آزمون دشواری به شمار می‌آید زیرا در آن به امید حضور در دوومیدانی المپیک ریودوژانیرو و همین طور کسب ورودی رقابت‌های جهانی داخل سالن پورتلند آمریکا شرکت می‌کنند.

امید به مدال‌آوری

مجید کیهانی، رئیس فدراسیون دوومیدانی در آستانه حضور تیم ملی در این دوره از رقابت‌ها می‌گوید: اردوی تیم ملی در استادیوم آفتاب انقلاب برگزار شد و 13 دونده مرد و پنج ورزشکار زن در تمرینات مختلف شرکت کردند و با آمادگی خوبی رهسپار قطر می‌شوند.

تمام این نفرات براساس تصمیم سازمان تیم‌های ملی انتخاب شدند و اردویی متمرکز برگزار کردند. به جرأت می‌توان گفت این دوره از قهرمانی آسیا مهم‌ترین دوره برگزار شده تاکنون است، زیرا تیم‌ها به بهانه کسب سهمیه جهانی آمریکا با قدرت به قطر آمده‌اند.

رئیس فدراسیون دوومیدانی درباره دلایل دیگر خود برای پیش‌بینی سطح بالای رقابت‌ها می‌گوید: هر وقت این مسابقه‌ها به میزبانی کشورهای غرب قاره آسیا برگزار شد، استقبال خوبی به همراه داشت.

امسال، سال المپیک است و رقابت‌های جهانی آمریکا نیز در پیش است؛ برای همین خیلی‌ها می‌آیند تا سهمیه ورودی این رقابت‌ها را کسب کنند. ما هم در بخش بانوان و هم در قسمت آقایان بخت مدال‌آوری داریم و امیدواریم نتایج خوبی بگیریم.

کیهانی کسب پنج مدال را برای تیم ایران در این دوره پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید: ورزشکاران ما اردوها و تمرینات خوبی داشتند و از همه آنها انتظار نتیجه داریم، اما پیش‌بینی حدود پنج مدال کارشناسی شده است. این که بگوییم اولین مسابقه برون‌مرزی در فصل جاری است و ملی‌پوشان در راه المپیک هستند، پس نباید زیاد انتظار داشته باشیم، درست نیست و همه باید با بهترین آمادگی حاضر شوند و برای مدال بجنگند.

دوومیدانی ایران تاکنون پنج سهمیه المپیک ریو را به دست آورده که برخی ورزشکاران المپیکی برای گرفتن سهمیه جهانی پیکارهای داخل سالن در این رقابت‌ها حضور دارند؛ ‌مانند رضا قاسمی، حسن تفتیان و لیلا رجبی که علاوه بر این رقابت‌ها تمام شرایط اردویی برای آنها مهیا شده است.

احسان حدادی به قطر نمی‌رود، اما دو مربی اختصاصی خارجی دارد و محمدجعفر مرادی، نماینده ایران در دوی ماراتن المپیک هم تمریناتش را پیگیری می‌کند.

با وجود پنج سهمیه ایران در دوومیدانی و احتمال افزایش این تعداد در مسابقه‌های منتهی به المپیک ازجمله رقابت‌های داخل سالن آسیا، رئیس فدراسیون به ورزشکاران این رشته هشدار می‌دهد که در حاشیه امنیت نیستند.

او می‌گوید: حتی ورزشکارانی که سهمیه گرفتند،‌ حاشیه امنیت ندارند و این‌طور نیست که در یک تورنمنت، ورزشکاری که سهمیه گرفت رهسپار شود. اگر سازمان تیم ملی به این نتیجه برسد که آن ورزشکار تمرینات خوبی نداشته و آمادگی ندارد، به طور حتم فرد دیگری جایگزین می‌شود. بنابراین به المپیک و به مسابقه‌های قهرمانی آسیا نفراتی می‌روند که آمادگی بهتری داشته باشند.

از سالن تا صحرا

یکی از ورزشکاران رقابت‌های داخل سالن قطر،‌ حسین کیهانی است که باید به فاصله 20 روز بعد از این رقابت‌ها در پیکارهای صحرانوردی آسیا شرکت کند. کیهانی در قطر و در ماده 1500 متر می‌دود.

حسین کیهانی درباره میزان آمادگی خود می‌گوید: قبل از این که به تهران بیایم و در اردوی تهران تمرین کنم در ارتفاعات کاشان زیر نظر مربی تخصصی خودم، روح الله محمدی تمرین می‌کردم تا برای مسابقه‌های صحرانوردی آسیا آماده شوم. بعد از اردو نیز در پیکارهای داخل سالن قهرمانی کشور شرکت کردم و در مواد 1500 و 3000 متر رکورد‌های خوبی به دست آوردم. کسب ورودی مسابقه‌های داخل سالن آسیا نخستین هدفم بود و اکنون به دنبال نتیجه‌گیری در آسیا هستم.

او ورزشکاری است که نام خود را در هر دو اردوی داخل سالن و صحرانوردی ثبت کرده است و بعد از رقابت‌های داخل سالن در صحرانوردی شرکت می‌کند؛‌ موضوعی که روح الله محمدی، مربی تخصصی تیم ملی صحرانوردی در ارتباط با حضور کیهانی در فاصله 20 روز پس از مسابقه‌های دوحه در صحرانوردی می‌گوید: کیهانی تنها دونده‌ای است که به طور مشترک در رقابت‌های داخل سالن آسیا و صحرانوردی آسیا خواهد دوید. او دونده خوش آتیه‌ای است.

کیهانی که برای رقابت‌های آینده انگیزه زیادی دارد، می‌گوید: هدف من نتیجه‌گیری در داخل سالن آسیاست و بعد از بازگشت از قطر با چند روز استراحت و تمرین سبک برای صحرانوردی بحرین آماده می‌شوم.

استارت جهانی و المپیک

دور جدید تمرینات ملی‌پوشان دوومیدانی که از 12 بهمن در مجموعه آفتاب انقلاب آغاز شده بود، به پایان رسید و دیروز (چهارشنبه)، دوومیدانی‌کاران ایران در مواد مختلف رهسپار قطر میزبان رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا شدند.

این رقابت‌ها برای دوومیدانی ایران اهمیت زیادی دارد،‌ زیرا ورزشکاران برخی مواد، مانند پرش‌ها می‌توانند سهمیه المپیک بگیرند.

کسب ورودی رقابت‌های جهانی داخل سالن که کمتر از یک ماه دیگر در آمریکا برگزار می‌شود، از دیگر انگیزه‌های نتیجه‌گیری دوومیدانی کاران ایران در این دوره از پیکارهاست.

محمدرضاپور - ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها