امسال سی و هفتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم؛ انقلابی که می‌توان آن را بزرگ‌ترین تحول عصر حاضر نامید و اندیشمندان سیاسی آن را انقلاب بازگشت به ارزش‌ها نامیده‌اند.
کد خبر: ۸۸۰۷۴۰
بهمن و باز تولید یک حماسه

در حالی که در سراسر جهان طی این سال‌ها انقلاب‌های متعددی روی داده و به‌ویژه در سال‌های اخیر شاهد بیداری اسلامی در برخی کشورهای عربی بوده‌ایم که به سقوط دیکتاتورها و حاکمان وابسته به غرب در این کشورها منجر شده است.

این خیزش‌های دینی و مردمی اغلب پایانی زود‌هنگام داشتند و استکبار جهانی با حیله‌های گوناگون اهداف این انقلاب‌ها را مخدوش و جهت آنها را منحرف کرد. در نهایت اما باز هم حاکمان وابسته با عناوین دیگر بر سر کار آمدند.

اما انقلاب اسلامی ایران در این 37 سال با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های گوناگون همچنان استوار باقی مانده است، به گونه‌ای که امروزه دوستان و دشمنان، ایران اسلامی را یکی از نیرومند‌ترین کشورهای جهان در خاور‌میانه می‌دانند که تمام معادلات سیاسی و برنامه‌های استکباری را برهم زده و راه خویش را با صلابتی دو‌چندان ادامه می‌دهد.

دوران پیروزی انقلاب اسلامی برای آنان که شاهد آن روزها بودند صحنه دلیری و مردانگی و عرصه از‌خود‌گذشتگی و ایثار بود و مشت‌های گره کرده مردم، رژیم وابسته شاه را وادار به تسلیم کرد و وحدت و فداکاری مردم و انسجام آنها در سایه رهبری امام‌(ره) چنان سیلی از ایمان و اعتقاد به مبانی دینی و عشق به رهبری را تولید کرد که تمام موانع پیش روی را از میان برداشت.

راز ماندگاری این انقلاب را باید در عشق و علاقه قلبی مردم به امام راحل و شور و شوق آنان به احیای ارزش‌های دینی جستجو کرد.

در آن روزگار، گذشت و ایثار جایگاهی ویژه پیدا کرده بود و همین موضوع خشم دشمنان و کینه آنان از مردم انقلابی را شدت می‌بخشید.

منافقین در عرصه داخلی با بمبگذاری‌ها و ترورها، شخصیت‌های انقلابی را هدف قرار دادند تا انقلاب را به زانو در‌آوردند.

شهید بهشتی، شهید رجایی؛ شهید باهنر و صدها شهید دیگر از اقشار و جنسیت‌های مختلف فدایی این راه شدند، اما هر یک مشعل تازه‌ای را برافروختند و جان تازه‌ای به رگ‌های انقلاب دمیدند. در عرصه خارجی نیز استکبار، صدام جنایتکار را به حمله و تعرض به خاک میهن اسلامی‌مان تشویق کرد. تصور می‌شد حمله صدام تیر خلاصی است که انقلاب اسلامی را برای همیشه از تاریخ انقلاب‌های دینی حذف می‌کند.

بمباران شهرها و قتل‌عام مردم بیگناه نه‌تنها این ملت را در عزم خویش برای ادامه راه سست نکرد، که اراده آنان را برای تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب اسلامی و پیروزی در جنگ نابرابر و ناخواسته فزونی بخشید.

وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم برخود می‌بالیم که چه تاریخ پرافتخاری را رقم زدیم و چگونه بر عهد خویش با رهبری پایدار و استوار ماندیم.

اینک انقلاب اسلامی بخشی از تاریخ ایران و جهان است؛ تاریخی که خود نقطه عطف و چرخشی در تمام نظریات مرتبط با انقلاب ایجاد کرد.

برخلاف دسیسه‌های دشمنان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی روز به روز مقتدرتر می‌شود و الهام‌بخش شده است.

سوریه، عراق و لبنان عمق استراتژیک انقلاب اسلامی است. براساس فرموده امام امت و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، دفاع از انقلاب مرز نمی‌شناسد، سوریه و لبنان خط مقدم مقاومت است، نقطه عطف مقاومت و فداکاری و آنچه نقطه پایانی بر تحلیل‌های نادرست غربی از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، حضور داوطلبانه برخی جوانان انقلابی در دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی فراتر از مرزهای رسمی کشور است.

این انقلاب جاودانه است و جاودانه خواهد ماند؛ حماسه بزرگی بود و کماکان حماسه خلق خواهد کرد تا الگویی باشد برای انسان‌هایی که در جهان پر از ظلم و تبعیض؛ دنیایی پر از نیکی و سرشار از عدالت و برابری و ارزش‌های دینی را نوید می‌دهند.

دکتر محمدحسین صوفی - عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها