کرامپ نویسندگان یا اسپاسم نویسندگان به علت اسپاسم یا انقباض غیرطبیعی و غیرارادی گروهی از عضلات دست و ساعد ایجاد و باعث اشکال در نوشتن می‌شود. این اختلال، نوعی دیستونی موضعی است. منظور از دیستونی، انقباض غیرارادی گروهی از عضلات است که باعث تغییر شکل یک عضو می‌شود.
کد خبر: ۸۷۷۵۸۸
اسپاسم عضلات دست

این مشکل معمولا در افراد میانسال دیده می‌شود و بیشتر، افرادی نظیر خبرنگاران، منشی‌ها و کارمندان بانک را مبتلا می‌کند که با سرعت و مقدار زیاد در روز می‌نویسند. بروز اسپاسم ابتدا با نوشتن به میزان کم، طبیعی است ولی با نوشتن زیاد، دستخط فرد بد می‌شود و ظرافت نوشتن از بین می‌رود. با گذشت زمان به‌تدریج موقع نوشتن،‌ قلم از دست فرد رها می‌شود، گاهی درد شدید هنگام نوشتن ایجاد می‌شود و سرانجام با پیشرفت بیماری، نوشتن حتی در حد چند کلمه مختل می‌شود.

مشکل مشابه در بعضی موسیقیدان‌ها که مدت طولانی به کار با دستگاه‌های موسیقی می‌پردازند نیز دیده می‌شود که به آن، کرامپ موسیقیدان‌ها گفته می‌شود. این حالت در یک درصد موسیقیدان‌های حرفه‌ای دیده می‌شود. کسانی که با سازهای زهی کار می‌کنند دچار اسپاسم انگشتان دست و کسانی که با سازهای بادی کار می‌کنند، ‌دچار اسپاسم عضلات دهان می‌شوند که مانع نواختن می‌شود. ‌ این نوع دیستونی یا اسپاسم فقط حرکات خاصی را درگیر می‌کند و سایر حرکات درگیر نمی‌شود، ولی در موارد شدید و اصرار بر تداوم نوشتن، سایراعمال ظریف دست مثل باز کردن وبستن دکمه پیراهن، استفاده ازسوییچ یا پیچ گوشتی نیز مختل شود. بیماری‌های مفصلی، سندرم تونل کارپ، اختلالات مخچه، لرزش فامیلی و ضعف عضلانی به علت درگیری سیستم حرکتی ازجمله مواردی هستند که می‌توانند سبب اختلال نوشتن شوند. کرامپ نویسندگان پس از رد این علل توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. بیماران مبتلا به کرامپ نویسندگان اختلال زمینه‌ای مغزی مشخصی ندارند و تصویربرداری مغزی این افراد طبیعی است. احتمالا استفاده طولانی‌مدت از دست و تکنیک نامناسب نوشتن می‌تواند در بروز این حالت نقش داشته باشد.

برخی بیماران پس از ابتلا به این عارضه، شروع به نوشتن با دست مقابل می‌کنند ولی در حدود یک‌سوم از این موارد، دست مقابل نیز مبتلا می‌شود. توصیه کلی به این افراد،اجتناب از نوشتن است و باید صرفا برای کارهای مهمی نظیر امضا از نوشتن استفاده کنند. درمان دارویی اغلب بی‌اثر است. تزریق توکسین بوتولینوم یا بوتاکس نیز در مواردی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

دکتر محمد روحانی

‌ متخصص مغز و اعصاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اسماعیل محمدی ازسنندج
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
۰
۱
با سلام و احترام دختر من 9ساله است بعضی وقت ها به طور ناگهانی دچار اسم رسم هردو دست خود درناحیه ی ساده و انگشتان دست می شود به دكتر های زیادی توی سنندج و كرمانشاه نشان دادیم هر كی چیزی به ما گفته دكتر ها می گویند كمبود كلسیم دارد آزمایش هم گرفتیم كلسیم و تیروئید آن هم مشكلی نداشته بیشتر اسپا سم دخترم با تب همراه است و استرس و دچار ترس شدید هم می شود چون قبلا در این باره بستری شده و از بیمارستان بستری شدن می ترسد خلاصه به عنوان پدر دلم برای او می سوزد چون نتوانسته ام كاری برای او انجام بدهم عاجزانه تقاضای كمك دارم این موضوع ار 4 سالگی برای او شروع شده متشكرم

نیازمندی ها