حافظه خارجی، جایگزین حافظه داخلی

انبارگردانی اندروید

اگر می خواهید برای خرید یک کارت حافظه اطلاعات کافی داشته باشد و جنس تقلبی نخرید این ترفند در زمان خرید به کمک شما می آید.
کد خبر: ۸۷۷۳۹۱
تشخیص کارت حافظه تقلبی از اصل + عکس

به گزارش جام جم کلیک ، کاربران قدیمی تر تلفن های همراه حتما زمانی را به یاد دارند که فضای ذخیره سازی اختصاص داده شده به دستگاه ها در مقیاس مگابایت بود و اگر می خواستید برای تلفن شان یک کارت حافظه از نوع SD خریداری کنید گزینه های شما کارت های 64 مگابایتی، 128 و در نهایت 256 مگابایتی بودند.

شاید در حال حاضر حتی تصور چنین فضایی برای ذخیره سازی هم خنده دار باشد و فکر کنید چطور یک گوشی می تواند با 128 مگابایت فضای ذخیره سازی کارش را پیش ببرد؟ به هر حال حالا زمان تغییر کرده و وقتی یک آهنگ ساده چند دقیقه ای می تواند حتی تا 50 مگابایت هم حجم داشته باشد در نتیجه باید روی کارت های حافظه چند صد گیگابایتی حساب باز کنید.

اجازه بدهید ابتدا نگاهی بیندازیم به مشکلاتی که یک کارت حافظه قلابی برای دستگاه شما ایجاد می کند.

اولین نکته ای که با آن مواجه خواهید شد تفاوت فضای ذخیره سازی اسمی و واقعی کارت است. یعنی اگر یک کارت تقلبی 64 گیگابایتی خریده باشید به احتمال زیاد حداکثر می توانید تا 20 گیگابایت اطلاعات روی آن ذخیره کنید اما نکته عجیب تر آن است که حتی دستگاه شما (تلفن هوشمند یا تبلت) هم کارت مورد نظر را به عنوان یک کارت ذخیره 64 گیگابایتی می شناسد.

این کار توسط هکر ها و با هک کردن firmware امکان پذیر شده و به این ترتیب دستگاه شما تلاش خواهد کرد روی فضایی که فکر می کند وجود دارد (اما در واقع وجود ندارد) اطلاعات را ذخیره کند که این کار باعث از بین رفتن داده ها و یا overwrite روی داده های قبلی خواهد شد و در هر صورت شما بخشی از اطلاعاتتان را از دست خواهید داد.

مشکل بعدی به سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی این کارت ها بر می گردد. سرعت read و write داده ها روی کارت های تقلبی بسیار پایین تر از کارت های اصلی است و در نتیجه دستگاه شما برای استفاده از آنها مشکلات متعددی خواهد داشت که error های پی در پی و کند شدن عملکرد دستگاه تنها نتایج اولیه آن هستند.

اما قبل از خرید یک کارت حافظه چطور می توان به اصل یا تقلبی بودن آن پی برد؟ در سال های قبل تفاوت ظاهری جنس های اصلی با تقلبی آن قدر زیاد بود که به راحتی ممکن بود با نگاه کردن به بسته بندی بسیار ضعیف و همچنین غلط های املایی روی بسته بندی و کیفیت پایین آن به تقلبی بودن آنها پی برد.

اما در سال های اخیر کپی کارهای محترم در این زمینه پیشرفت های چشمگیری داشته اند که باعث شباهت هر چه بیشتر اجناس اصلی و تقلبی به همدیگر شده است. با این حال هنوز هم می توان با دقت کردن به جزئیات اصل را از تقلبی تشخیص داد. اولین نکته ای که باید به آن دقت کنید رنگ است.

همان طور که در تصویر های زیر مشاهده می کنید (نمونه کارت حافظه SanDisk - کارت پایینی تقلبی است) رنگ مدل اصلی با مدل تقلبی متفاوت است و می توان به راحتی آنها را از همدیگر تشخیص داد.

همچنین نوع بسته بندی نیز تفاوت ها را مشخص می کند (نمونه کارت حافظه Kingston - کارت سمت چپ تقلبی است).

بسته بندی تقلبی دارای کیفیت پایین تری بوده و جزئیات محصول از روی آن حذف شده است. به جز این دو مورد، اصلی ترین و راحت ترین مشخصه تفکیک کننده اجناس واقعی و تقلبی به خصوص درباره کارت های microSD، نوشته های پرینت شده روی آنهاست (نمونه کارت حافظه سامسونگ کارت سمت راست تقلبی است).

همان طور که مشاهده می کنید در کارت های تقلبی کیفیت نوشته ها بسیار پایین است، حروف ناخوانا بوده و تفاوتی نیز در رنگ های به کار رفته وجود ندارد.

نکته آخر نیز درباره قیمت کارت است البته در این زمینه کار کمی سخت تر است. کارت های حافظه تقلبی معمولا قیمت پایین تری نسبت به نمونه های اصلی دارند اما باید صداقت فروشنده و وجدان کاری او را هم وارد معادله کنید تا بتوانید از روی تفاوت قیمت به اصل یا تقلبی بودن کارت پی ببرید.

ممکن است فروشنده ای با آگاهی از غیر اصلی بودن محصولات خود آنها را با قیمت کارت های اصلی به فروش برساند که در نتیجه باید برای تشخیص قلابی ها از سایر نکات گفته شده استفاده کنید. تنها کاری که می توانید برای جلوگیری از خریدن یک microSD تقلبی انجام دهید، خرید از فروشندگان معتبر است. به عبارت هایی مانند گارانتی داشتن اعتماد نکنید و حتما برای خرید یک کارت حافظه فروشندگان معتبر را انتخاب کنید.

در نهایت اگر کارت microSD را خریده اید و حالا شک دارید که تقلبی است یا اصلی یک راه حل ساده پیش روی شماست که در بیشتر موارد جوابگو خواهد بود.

اگر ظرفیت کارتتان 32 گیگابایت است به اندازه 32 گیگابایت فایل جمع کنید و همه آنها را روی کارت حافظه کپی کنید. کارت های تقلبی پس از انتقال چند گیگابایت به مشکل برخورد کرده و ادامه فایل ها را کپی نخواهند کرد.

همچنین می توانید سرعت انتقال داده ها را یادداشت کرده و با سر زدن به وب سایت های رسمی محصولات، در بخش اطلاعات فنی آن را با مقادیر اعلام شده توسط کمپانی ها مقایسه کنید.

البته نباید انتظار دقت 100 درصدی داشته باشد و اگر عدد به دست آمده شما به میزان اعلام شده توسط شرکت نزدیک است می توانید از اصل بودن محصولتان مطمئن باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها