هفته گذشته گفتیم باد گلو یا آروغ یکی از واکنش‌های گوارشی بدن است و پس از خوردن غذا یک پدیده طبیعی محسوب می‌شود. علت آن خروج گازهای بلعیده شده همراه غذاست و گاهی هم بدون افزایش گاز شکم اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۸۷۴۱۴۹
آروغ زدن می‌تواند نشانه بیماری باشد

در چنین شرایطی این مشکل نه‌تنها طبیعی نیست، بلکه می‌تواند نشانه یک بیماری گوارشی باشد و فرد حتما باید تحت درمان قرار بگیرد. به عنوان مثال اگر آروغ زدن با درد سینه همراه باشد، باید متخصص احتمال سکته دیواره تحتانی قلب را بررسی کند.

چرا بعضی از افراد مرتب آروغ می‌زنند؟

بعضی از افراد مرتب و به ‌طور مزمن آروغ می‌زنند. باید بدانید در آروغ زدن مزمن که در حقیقت یک بیماری محسوب می‌شود، فرد مبتلا قبل از هر بار آروغ زدن مقداری هوا می‌بلعد، ولی قبل از رسیدن به معده، این هوا اندکی از مسیر مری را می‌پیماید و دوباره بازگردانده می‌شود. بنابراین آروغ‌های مکرر در این افراد به علت بلع مکرر هوا ایجاد می‌شود، نه بر اثر تولید بیش از اندازه گاز در دستگاه گوارش.

یک راه‌حل پیشنهادی

وقتی بلع هوای زیاد به آروغ‌های مکرر و خارج کردن باد از گلو منجر می‌شود، گذاشتن یک وسیله تمیز بین دندان‌ها، می‌تواند تعداد بلع‌های غیرارادی که معمولا هم به علت عادت است را کاهش داده و چرخه بلع هوا و ایجاد ناراحتی در قسمت فوقانی شکم و در نتیجه آروغ زدن را قطع کند.

وقتی مشکل تولید گاز زیاد در شکم نیست

تولید گاز زیاد در معده و روده که با خوردن غذاهایی از قبیل حبوبات، سبزیجات، میوه‌های نارس، نوشیدن مایعات گازدار از قبیل ماءالشعیر، سودا یا حتی سیب، انگور و آلو ایجاد می‌شود، آروغ زدن‌های مداوم را به همراه دارد، اما همان طور که اشاره کردیم آروغ زدن، همیشه ناشی از بلع هوا یا تولید بیش از حد گاز ناشی از مواد غذایی نیست.

مثلا در مواردی، آروغ زدن همراه با خروج گاز بدبو از دهان است که در این صورت، باید حتما پزشک، شخص را معاینه کرده و بیماری‌هایی را که می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد آروغ بدبو باشند، تشخیص دهد. می‌پرسید چه بیماری‌هایی؟ انسداد قسمت خروجی معده که می‌‌تواند ناشی از زخم‌ اثنی‌عشر یا در موارد نادر، تومورهای بدخیم آن ناحیه باشد و به باقی ماندن غذا منجر می‌شود، یکی از علت‌هاست. همچنین گاستروپارزی یا همان فلج معده که در این وضع به علت آسیب اعصاب معده، تخلیه معده به آرامی انجام شده و منجر به انباشته شدن غذا در معده می‌شود. در اغلب موارد نیز این بیماری از‌جمله عوارض دیابت نوع یک و گاهی دیابت نوع دو است.

از طرفی واگوتومی (در این حالت اعصاب واگ معده به دلیل زخم معده یا هر علت دیگر، توسط جراح قطع شده است) از‌جمله علت‌های آروغ زدن‌های مداوم است. در دیگر بیماری‌های گوارش مثل کوله سیستیت، زخم پپتیک و بیماری ریفلاکس معده به مری هم بیماران ممکن است زیاد آروغ بزنند. زیرا آروغ زدن باعث تسکین موقتی بیمار خواهد شد. البته این مشکل با مراجعه به پزشک قابل درمان است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی

فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۲۷
ش.ص
-
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
باسلام وتشكر از جنابعالی
معده ام همواره ترش می كند البته بیشتر وقتی غذاهای سرخ كردنی بخورم آروغ هم زیاد میزنم چه راه حلی پیشنهاد می كنید
استاتیرااستما ری
-
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
سیب زمینی خام رنده كنید نیم ساعت قبل از صبحانه میل كنید فقط در 15 روز
سودابه
-
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
۰
۰
من الان چن روزه غذام خیلی كم شده حتی یك وعده غذا هم نمیتونم بخورم ازهمین زمان هست كه این حالت میشم.نمیدونم واقعا چیكار كنم
استاتیرا استماری
-
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
هروز قبل از غذا یك لیوان گلاب+ عرق نعنا بنوشید تا یك ماه
محسن
-
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
۰
۰
با سلام وعرض ادب ، من هر بار كه غذا میخورم اروغ زدن شروع میشه هر چی كه می خورم همین طوره دیگه خسته شدم
مریم مورتضوی
-
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
۰
۱
بی علت حتی زمانی كه غذا نمی خورم شدید دچار باد گلو میشم نمی دونم علت چیست برای چه پزشكی مراجعه كنم
مریم مورتضوی
-
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
لطفا جواب سؤال منو بدید ..
مریم مورتضوی
-
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
سلام لطفا جواب منو بدید
هادی عرب
-
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
۰
۰
با سلام چند روز است است كه سر شكمم احساس لكه شدن قضا دارم و آروغ زیادی میزنم لطف كنید راهنماییم كنین
استاتیرااستما ری
-
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
هر روز۱ تا ۲ لیوان آب كرفس تازه میل كنید
استاتیرا استماری
-
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
۰
۳
مادر من بعد خوردن غذا آروغ زدنش بیشتر میشه راهنمایی كنید باتشكر
سیما
-
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
۰
۰
سلام
دوروز است بخاطر سنگ صفری روغن زیتون خالص رو به همراه اب لیمو صبح ناشتا میخورم . و امروز آروغ میزنم. ضمنا گفته میشود روعن زیتون احتمال اسهال دارد ولی برای من برعكس عمل شده .
ali
-
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
۱
۱
با سلام لطفا اخبار های مهم را به ایمیل من بفرستید با تشكر
مهران
-
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۱
سلام مادرِ من سرطان معده داره و جراحی و شیمی درمانی و رادیوتراپی كرده اما الان حدودا یك هفته ست كه آروغ شدیدا بدبویی میزنه،علتش چی میتونه باشه؟آیا احتمال داره بیماریش عود كرده باشه یا علتش عوارض جراحی ها و درمانه؟
Mostafashahidani
-
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۱
۰
مرسی از شما
ماه
-
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
۰
۴
سلام.ممنون از سایت خوبتون.
من یك ماه سوزش سردل داشتم.
الان 4روز میشه كه بدون وقفه اروغ میزنم.اصلا هم بند نمیاد مگه موقع خواب.
خیلی دیگه اذیتم میكنه.
توروخدا كمكم كنین
كیومرث خوشدلان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
۵
۰
سلام، باتشكر ازسایت پرمحتوا و خوبتون
من از دیشب قبل از شام مقداری مسقطی خوردم كه ساعتی بعدشدیدأترش كردم.صبح كه ازخواب بیدار شدم نفخ كرده و آروغهای بدبو میزنم. البته طی یكسال گذشته دو یا سه باربه این مرض دچار شده وپس ازچندروز بهبودی حاصل كردم با دوا و درمان. خواهشمندم راهنمایی بفرمایید اینباردل درد ندارم، قبلا داشتم و 54ساله هستم. با سپاس
مهزیار
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
سلام منم اینجوری میشدم به دكتر مراجعه كردم.گفت كه یه سری غذاها كه هضمشون واسه معده سخته رو نباید بخوری.بلافاصله بعد از غذا نباید بخوابی.پر خوری ام نكنی.مایعات خصوصا مایعات گرم و خاك شیر و روغن زیتون و اب هم زیاد بخورید مشكلتون حله
آوا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
۱
۳
باسلام من از بعد از بارداریم دچار معده درد خفیف شدم وتا غذا میخورم شروع میكنم به آروغ زدن و همیشه ضعف دارم لطفا به من بگید علت چیه
مصطفی حسینی
Germany
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
۶
۷
سلام من الان یك ماه كه خیلی آروق میزنم شب وقتی خواب خیلی اذیت میشم انگار یه چیز تو گلوم گیر كرده تورخدا كمك كنید
فرح
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
۳
۰
با سلام و خسته نباشید ببخشید یه سوال پسرم چند روزی است معده درد دارد و نمی تواند آروغ بزند چیكار كنیم
تارا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
۱
۱
با سلام،من یك دختر ٢سال و نیم دارم،چند وقتی هست كه خیلی آروغ میزنه و در جمع من خیلی با این حركت اذیت میشوم و بلد نیست جلوی صدای آروغ رو هم بگیره،چه كاری انجام بدم كه آروغ كمتر بشه؟؟؟لطفا راهنماییم كنید.با تشكر
بهرام موفقی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
۱
۱
سلام من وقتی چای میخورم بزور باید آروغ بزنم تا راه گلوم باز بشه و مدام با این مسئله درگیرم راهنمایی كنین ممنونم
پوریا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
۰
۱
ایا میتوان با اروغ حرف زد
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
۱
۰
با سلام من حدود دو سال و نیم میشه كه در حین خوردن غذا اروغ میزنم چند بار هم رفتم دكتر دارو دادن افاقه نكرد لطفا راهنماییم كنید ایامیتونه خطرناك باشه در ضمن من شیفتی سركار هستم ایا تاثیر داره؟
م
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
۲
۰
با سلام من قبل غذا موقع گشنگی اروغ میاد سراغم اروغ های ریز ولی پشت هم . و همینطور مواقعی ك سرما میخورم این اروغ زدن ها خیلی بیشتر و بیشتر میشه حتی طوری كه شب اول سرماخوردگیم اصلا درست نمیتونم بخوابم بخاطر همین اروغ زدن ها نمیدونم از چیه هیچ دردی هم در قسمت معده و یا نفغ ندارم اصلا.
ایا ممكنه رفلكس معده داشته باشم یا فلج معده
بانوی دردمند
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
۰
۱۴
سلام لطفا كمكم كنید شش ماهی هست كه مدام آروغ میزنم سوزش معده،ورم معده ومیكروب معده دارم به حدی آروغ می زنم كه نفسم یه دفعه بند میاد شب از خواب میفتم ومی نشنیم چند تا سرفه می زنم وبعدش آروغ میزنم نفسم دوباره برمیگرده احساس میكنم یه چیزی توگلوم گیر كرده وقتی غذا یا سرص هم می خورم توی راه گلوم گیر میفته بارها دكتر رفتم افاقه نكرده لطفا كمكم كنید خیلی عذاب میكشم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها