غزل پاک باطن، عضو 17 ساله تیم ملی تنیس بانوان:

می خواهم شاراپووای ایران باشم

اردو، مسابقه و اردو برای حضور در مسابقات فدکاپ

دخترانی که آینده تنیس را می‌سازند

دختران تنیسور برای فدکاپ تایلند آماده می‌شوند. در آخرین انتخابی تیم اصلی انتخاب شده است. این تیم یک بازیکن لژیونر ایرانی‌الاصل هم دارد که در سوئد زندگی می‌کند.
کد خبر: ۸۷۲۰۸۲
دخترانی که آینده تنیس را می‌سازند

سارا امیری که در سوئد بازی می‌کند، اگر مشکل ویزا نداشته باشد برای ایران در فدکاپ بازی خواهد کرد. مهرافزا منوچهری از شرایط دخترانش راضی است. برای همین انتظار دارد در مسابقات پیش‌رو بهتر از قبل نتیجه بگیرند. او اعتراف می‌کند که وضع ایرانی‌ها در تیم‌های پایه بهتر است و فدراسیون برای رسیدن به تنیس جهان برنامه دارد.

مسابقه بعد از نوروز در فدکاپ

اما قرار نیست به این زودی‌ها دختران ایرانی در فدکاپ مسابقه بدهند. این رقابت‌ها بعد از نوروز و در سال جدید روز 23 فروردین‌ماه به میزبانی تایلندی‌ها برگزار خواهد شد.

با این حال فدراسیون می‌خواهد دخترانش با آمادگی خیلی خوب به این مسابقات بروند تا بهتر از دو سال قبل و پارسال نتیجه بگیرند. این را مهرافزا منوچهری، نایب‌رئیس دختران می‌گوید: «فدکاپ در سال یک‌بار برگزار می‌شود. این رقابت‌ها آسیایی است و ما هم می‌خواهیم تیم آماده‌ای را ببریم. دو سال پیش یازدهم شدیم، پارسال هم هفتم اما در سال 95 می‌خواهیم حداقل جزو پنج تیم برتر باشیم.»

مسابقات فجیره؛ هزینه میلیونی برای هر بازیکن

برای رسیدن به یک نتیجه خوب فدراسیون بهترین نفرات را به این سفر می‌برد. منوچهری می‌گوید: در آخرین انتخابی چهار نفر انتخاب شدند که نفرات تیم اصلی هستند. از بین هشت نفری که در اردو داشتیم، براساس رنکینگ داخلی و خارجی نفرات اصلی انتخاب شده‌اند. به‌جز مسابقات فدکاپ که خود فدراسیون هزینه سفر بچه‌ها و اعزامشان را می‌دهد، آنها در سال چند بار با هزینه خودشان به خارج از کشور می‌روند و رقابت می‌کنند تا رنکینگ‌شان بهتر شود. برای همین رنکینگ خارجی آنها را هم در نظر می‌گیریم. بعضی وقت‌ها هم از پس هزینه برنمی‌آیند و نمی‌روند.

دختران تنیسور برای شرکت در مسابقات، اردوهای زیادی را در طول سال در ایران برگزار می‌کنند. اما فدراسیون تنیس به‌جز اردو و مسابقات داخلی برنامه ویژه‌ای برای دخترانش دارد تا آماده‌تر شوند. مثل مسابقات فجیره در امارات که برای هر بازیکنش فدراسیون کلی باید هزینه کند.

منوچهری می‌گوید: بچه‌ها یک ماه در میان به اردو می‌آیند و زیرنظر مربیان تمرین می‌کنند. نزدیک مسابقات که باشد اردوها بیشتر می‌شود. اما قرار است دو هفته دیگر تیم ملی با دو سه نفر که رنکینگ‌شان بهتر است با مربی‌شان به امارات بروند. در مسابقات فجیره که به صورت آزاد برگزار می‌شود اماراتی‌ها و بازیکنان کشورهای اطراف هم می‌آیند. برای رفتن، فدراسیون برای هر بازیکنش باید 7 ـ 6 میلیون هزینه می‌کند تا تیم از نظر روحی ـ روانی و مهارتی آماده شود.

برگشت از امارات و اردو در کیش

تیم ملی بعد از دو هفته از امارات برمی‌گردد و در کیش اردو می‌زند.

نایب رئیس فدراسیون می‌گوید: بچه‌ها در شرایطی که به آب و هوای تایلند نزدیک است، تمرینات را پیگیری می‌کنند. بعد از آن مسابقات جام حذفی را هم داریم. این رقابت‌ها باید در هارت کورت برگزار شود و زمین تنیس کیش شرایط خوبی دارد. روی هم تیم دو هفته در کیش می‌ماند.

عملکرد خوب دختران و توسعه تنیس

فدراسیون از عملکرد دخترانش راضی است و برای همین مسئولان ایرانی به فکر توسعه تنیس برای آنها هستند.

منوچهری می‌گوید: با شرایطی که ایران دارد ما داریم تلاش می‌کنیم که بتوانیم این رشته را توسعه بدهیم. دختران تنیسور در این سال‌ها روند خوبی داشته‌اند. به شرایط دخترانمان امیدواریم. تا همین دو سال پیش دختران ما در هیچ مسابقه‌ای شرکت نمی‌کردند، اما حالا به‌جز مسابقاتی که فدراسیون اعزام می‌کند، بچه‌ها با هزینه خودشان می‌روند. صدف همین 20 روز پیش در کنیا با هزینه خودش مسابقه داد.

او برای رسیدن به تنیس جهان راهکار هم دارد: الان هفتم آسیا هستیم و برای این‌که به تنیس جهان برسیم باید از پایه کار کنیم. در رده‌های پایین و در تیم زیر 14 سال خوب کار می‌کنیم. مهتا خانلو و مهسا شعیبی را در این تیم داریم که در غرب آسیا اول هستند. در تیم بزرگسالان هم صدف صادق وزیری و غزل پاک باطن دو نفر ایران هستند.

نایب رئیس فدراسیون درباره فراهم کردن شرایط برای دختران تنیسور هم توضیح می‌دهد؛ این‌که هر کاری می‌کنند تا دختران ایرانی کمبودی را حس نکنند و از همه داشته‌ها بهترین استفاده را ببرند: «در شش ماه اول سال بچه‌ها می‌توانند در فضای آزاد تمرین کنند و مسابقه بدهند؛ به همین دلیل شرایط در تهران فراهم است. زمین تنیس استقلال در تهران در اختیار ماست. سعی می‌کنیم هر سال در شش ماه دوم که هوا سرد می‌شود اردو‌ها و مسابقات را به کیش منتقل کنیم تا شرایط برای آنها مهیا شود.»

یک لژیونر در تیم ملی

صدف صادق‌وزیری، غزل پاک‌باطن، غزل ترکمن و هلیا غفرانی از بین هشت تنیسور اردو نمره قبولی گرفته‌اند. در بین این نفرات فقط غفرانی که کم‌سن و سال‌تر از بقیه ملی‌پوشان است و زیر 14 سال دارد. اما او هم عضو تیم بزرگسالان شده است. همین تیم در فدکاپ شرکت می‌کند ولی با یک تغییر. قرار است تیم با یک بازیکن ایرانی‌الاصل که در سوئد زندگی می‌کند به تایلند برود. مهرافزا منوچهری می‌گوید: سارا امیری در اردوهای تیم ملی شرکت نمی‌کند، اما در سوئد در مسابقات مختلف رقابت می‌کند. او در این کشور زندگی می‌کند. سطح بازی‌اش بالاست و با توجه به رنکینگی که دارد نبودنش در اردوها مشکل‌ساز نمی‌شود.

تیم تنیس دختران ایران در نهایت با چهار بازیکن به فدکاپ می‌رود، اما فدراسیون برای محکم کاری یک یار اضافی هم می‌گیرد.منوچهری می‌گوید: پارسال برای گرفتن ویزای سارا امیری به مشکل خوردیم برای همین یک بازیکن اضافی کنار تیم داریم که اگر او با ما به تایلند نیامد به مشکل نخوریم.

سرمربیگری تیم ملی تنیس دختران را فرناز فصیحی برعهده دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها